Tjena,

Fick en fråga av en kollega idag var man bäst kan få marksten kapad.
Han bor i hus på södra sidan av Sthlm, och söker därför gärna ett företag inom sten, trädgård, markanläggning på den sidan stan som kan hjälpa honom kapa upp ett par bitar som fattas för att få stenläggningen runt huset komplett. (förra ägaren slutförde aldrig riktigt arbetet)

Det är vanliga små markstenar. ca. 15 x 10 x 25 cm, nåt sånt.

Hälsn,

Anders
 
Vet inte vilka mängder det rör sig om men att hyra en sådan stenkap är väl inte så dyrt? Det är ju lätt att göra själv och det är lättare att skräddarsy stenarna om man är på plats.
 
Det stämmer Kalleman. Jag kanske uttryckte mig oklart, men han vill såklart antingen låta få kapat, eller kapa själv (genom att hyra kap), problemet är bara att vi söker ett ställe / företag att göra något av alternativen?

Vilka företag sysslar med just marksten / trädgårdsanläggning i södra Sthlm?
Jag behöver således tips på namn på dessa företag.

Jag har själv Stengruppen i Stockholm som jag anlitar, men de finns bara i Täby, på norrsidan där jag bor.

Han vill gärna hitta något lite mer nästgårds, speciellt om han kanske ska handla mer sten.


/Anders
 
Stenbolaget i norra Sköndal. Obs bara för att det heter norra Sköndal så är det söder om Stockholm. ;)
De borde kunna hjälpa till med kapning tror jag. Annars så går det ju att hyra kapa mm på typ bauhaus mfl.
 
Skulle det inte fungera med stenskiva på vinkelslipen?
 
Hej!

Lyfter denna fråga för att om möjligt få ett svar på hur det funkar att kapa marksten med en vinkelslip.
Är det någon som har erfarenhet av detta? Tips och råd tas tacksamt emot!

/Jocke
 
Funkar hur bra som helst att kapa med stenskiva på vinkelslip, kapa från bägge sidor och slå av stenen med hammare tex. Lätt som en plätt. Och fort går det.
 
Just när det gäller att kapa sten med vinkelslipen kan jag rekomendera Biltemas skivor; de är billiga! För skivorna slits fort!!!!
 
Jula har en diamantkapskiva som har rekommenderats på den här sidan och som jag själv kan rekommendera. Kostar ca 300 kr och räcker länge. Jag har kapat murblock med min (Har inte lyckats göra slut på min första än). Det ryker/dammar dock enormt!

Aternativet är att hyra en sax och klippa stenarna. Tror det går fortare än att kapa om det är mycket stenar man ska kapa. Dessutom dammar det inte.

Kolla på Cramo. De stora byggkedjorna kan kanske ha också.

/fredrik
 
Hur man bäst kapar marksten beror på materialet. Handlar det om granit rekommenderar jag varmt att bara märka på stenarna hur du vill ha dem skurna, och sedan forsla dem hem till entreprenör med fast sågklinga.

Gäller det betongsten föredrar jag att "klippa" med en stensax. Vinkelslipen känns inte helt bekväm och trygg för en glad amatör...
 
Efter att ha hört vad det kostar att hyra en stenklipp var jag på lågprisvaruhuset och köpte en vinkelslip; 1800W, 230mm, 6000 rpm. Kostnad 279 spänn!

När det gäller skivorna fanns det bl.a en stenskiva för 30 kr samt en diamantskiva för 219 kr. Köpte en av varje, tanken var att jag skulle prova stenskivan först, och om detta visade sig fungera bra kunde jag ju lämna tillbaka den dyra skivan och köpa många stenskivor för motsvarande summa. Visst gick det att kapa med stenskivan, men efter ca tre stenar (40x40x5) var skivan nersliten till 210mm, trögt gick det också.

Provade således diamantskivan, skillnaden var som dag och natt! Skar som en varm kniv genom smör och betydligt fortare gick det också. Efter ett par stenar var skivan fortfarande 230mm, dvs. den verkar hålla otroligt bra. Vinkelslipen var också smidig att använda och jag har svårt att motivera en hyra av stenklipp, när jag nu kan kapa lite då och då, till ett betydligt lägre pris. Och så är ju den egna maskinparken utökad med ytterligare en elektrisk pryl! :D
 
Ni som använt en stenklipp, hur blir klippytorna? Om man delar en platta blir båda halvorna användbara eller är en ok och den andra skrot?
 
Klippresultatet beror på. Det är lite hantverk, men inlärningen kräver inga BERG av skrotsten.

Tjockare betongsten är svårare att hantera än tunn. Det är mycket vanskligt att klippa fram spetsig vinkel. Och det gäller att hålla ytorna rena under klippningen. Man måste låta maskinens egg belasta stenen jämnt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.