N
  • Gilla
hus520 och 2 till
  • Laddar…
Ett stort tack till alla som tagit sig tid att titta och kommentera!

Det var en stor hjälp när vi försökte ta reda på om det bara var vi, och några omkring oss, som fick för oss att det här inte skulle fungera eller om det var ett mer uppenbart problem.

Det har inte hänt jättemycket sedan vi postade inlägget. Vi har pratat med bolaget, och det är inte klart än.

Vi lovar att berätta hur det gått när allt är klart.

Återigen, stort tack!
 
  • Gilla
MichelleW och 28 till
  • Laddar…
H
H holadola skrev:
Ett stort tack till alla som tagit sig tid att titta och kommentera!

Det var en stor hjälp när vi försökte ta reda på om det bara var vi, och några omkring oss, som fick för oss att det här inte skulle fungera eller om det var ett mer uppenbart problem.

Det har inte hänt jättemycket sedan vi postade inlägget. Vi har pratat med bolaget, och det är inte klart än.

Vi lovar att berätta hur det gått när allt är klart.

Återigen, stort tack!
Härligt tack för återkoppling
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H holadola skrev:
Vi har pratat med bolaget, och det är inte klart än.
Om de argumenterar att det inte är så illa och borde kunna vara ok med lite små fix hade jag varit orolig.
 
  • Gilla
Naworon
  • Laddar…
Bara en kommentar om att regla mot lättbetong. Det är inte det lättaste. Vi har grannar som fick nivellreglar i köket. Nu sviktar golvet i på de platser som man går mycket. Lättbetongen ger efter för trycket från nivellfötterna.
 
Den där uppreglingen som bara hänger i enstaka skruvar får mig osökt att tänka på klassikern Hyatt Regency walkway collapse (https://en.wikipedia.org/wiki/Hyatt_Regency_walkway_collapse). En stor katastrof som (till del) berodde på att den som byggde inte förstod hur krafter verkar.

Tekniska ritningar jämför originaldesign och faktisk konstruktion med felaktig belastning på muttrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Spånove och 4 till
  • Laddar…
Bland de sjukaste man sett på detta forum :surprised:
 
  • Haha
Daggew
  • Laddar…
Korta svaret på titelfrågan: Ja!
Långa svaret: Ja! Gjut upp med EPS!
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag är suktad att skriva att den som stavar "också" "oxo" borde bli omedelbart avstängd, men jag väljer att vara den vuxne i rummet och låter bli.
"Jag är suktad"???. Du kanske borde bli avstängd själv? Skämt åsido, finns någon som kan svara om vad som finns under "klossarna"
 
H holadola skrev:
Ett stort tack till alla som tagit sig tid att titta och kommentera!

Det var en stor hjälp när vi försökte ta reda på om det bara var vi, och några omkring oss, som fick för oss att det här inte skulle fungera eller om det var ett mer uppenbart problem.

Det har inte hänt jättemycket sedan vi postade inlägget. Vi har pratat med bolaget, och det är inte klart än.

Vi lovar att berätta hur det gått när allt är klart.

Återigen, stort tack!
Jag vill verkligen inte måla fan på väggen men med tanke på hur det såg ut på dina bilder och att du/ni verkar relativt okunniga inom området, hade jag checkat av deras förslag på lösningar med någon kunnig i ämnet, ex någon oberoende kunnig besiktningsman (inte Anticimex) innan jag accepterat dem och/eller skriver under på några avvikelser.

Hoppas att allt löser sig på bästa vis!
Naworon
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du missar poängen här, låt oss återgå till detta specifika fall.

En meter åt varje håll från detta skarvställe är röret antagligen synligt och tillgängligt. Att lägga denna skarv, oavsett vad man får eller inte får göra, på det enda stället i hela huset där det inte går att komma åt skarven utan att punktera tätskiktet i badrummets golv är inget annat än korkat. Det är helt självklart för den som står med risken och kostnaden om skarven fallerar, att flytta denna till en bättre plats. Kommer det kosta lite mer? Ja, men det är antagligen ett jobb som görs på några timmar och renoverar man ett badrum för 100k kanske det är hanterbart.

Jag håller med dig om att rör kan skarvas utan att de läcker, men det finns alltid en risk och den behöver hanteras.

Nej en meter från vardera håll så fortsätter rören i bjälklaget,
stammarna går i bjälklaget, sen sticker det upp stick till radiatorerna,

Att dra om dessa järnrör och fälla in en pex skarv är inte ett litet projekt,

Och garanterat inget som ingår i en standard offert för en badrumsrenovering,
 
  • Gilla
Daggew och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fel igen, det var flera år sedan kraven på speciella våtrumsgipsskivor försvann….
Förlåt min okunnighet så jävla mycket!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
G Grumsgrums skrev:
Förlåt min okunnighet så jävla mycket!
Du behöver inte be om ursäkt, alla kan skriva fel :)
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
T
G Grumsgrums skrev:
Förlåt min okunnighet så jävla mycket!
Lättkränkt deluxe;)

Nåja, du är inte ensam om att tro att det bara är godkänt med våtrumsskivor, lustigt då det har varit godkänt med vanlig pappgips sedan 2015.
 
  • Gilla
Daggew och 1 till
  • Laddar…
Ska jag vara lite tvärtemot.

Det är många som argumenterar för att det ör totalt fel utan att ha någon kunskap. Tex kommentarerna om för klena reglar, ja om de varit frihängande, men nu har det ju massor av stöd underifrån. De räcker väl till. Att det inte ser snyggt ut är inte alls relevant. Värmerör får skarvas dolt, sannolikt skulle det blivit en orimligt stor insats att ändra på det.
Toastosar har alltid 90graders böj om de går ner i ett bjälklag, det är inget konstigt med det.
Skjuvkrafter är helt rätt last för skruvar, det är så de brukar användas i träkonstruktioner.

Det var en del av de felaktiga kommentarer jag reagerade på.

Edit: Stavning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daggew och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.