Hej,

Har förstått att man får göra direkta avdrag för reparationer på ekonomibyggnader på en lantbruksfastighet. Men har ej förstått om egen tid går att göra avdrag för om man reparerar själv? (Skälig timkostand och skäliga antal timmar)

För om- och tillbyggnad och nybyggnad av ekonomibyggnad skrivs det ut tydligt att egen tid ska räknas med: https://www.skatteverket.se/foretag...ekonomibyggnad.4.8bcb26d16a5646a1481245e.html

Gäller det även reparation?
 
A
Bump
 
Avdrag var?

Det länken anger hur man beräknar en byggnads värde som underlag för fastighetstaxeringen, och där ingår (tydligen) en uppskattning av eget nedlagt arbete.
 
M -MH- skrev:
Avdrag var?

Det länken anger hur man beräknar en byggnads värde som underlag för fastighetstaxeringen, och där ingår (tydligen) en uppskattning av eget nedlagt arbete.
Oj, ser att jag varit otroligt otydlig. Avdrag mot inkomst av tjänst. De fem första åren på en lantbruksfastighet får man göra avdrag mot vanlig lön från ordinarie arbete har jag förstått, upp till 100000 per år tror jag har läst någonstans.
 
Avdrag från underskott i näringsverksamhet mot inkomst av tjänst så finns det sådana regler, det stämmer.

Du tänker dig alltså att man bokför eget arbete som kostnad i enskild verksamhet? Då är svaret "nej, det får man inte".
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
C
H Häggens skrev:
Avdrag mot inkomst av tjänst. De fem första åren på en lantbruksfastighet får man göra avdrag mot vanlig lön från ordinarie arbete har jag förstått, upp till 100000 per år tror jag har läst någonstans.
Du får kvitta förluster i enskild näringsverksamhet mot inkomst av tjänst första fem åren, men bara om det är aktiv näringsverksamhet, dvs. att det är din huvudsakliga sysselsättning.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Ja just, man måste dessutom vara aktiv.
 
M -MH- skrev:
Avdrag från underskott i näringsverksamhet mot inkomst av tjänst så finns det sådana regler, det stämmer.

Du tänker dig alltså att man bokför eget arbete som kostnad i enskild verksamhet? Då är svaret "nej, det får man inte".
Nästan, att man bokför eget arbete som kostnad reparation av ekonomibyggnad på lantbruksfastighet.
Tex så får man ta upp materialet eller om man anlitar hantverkare för reparationen så får man ta upp det som kostnad. Ex:
https://blogg.ludvig.se/underhall-pa-en-naringsfastighet-ar-alltid-avdragsgillt
Eller
https://www4.skatteverket.se/rattsl...lantbruksenhet-som-anvands-uteslutande-privat

Vi om- eller tillbyggnad står följande:
"
Om- eller tillbyggnad år 2021

Om du under året 2021 har byggt om eller byggt till en befintlig ekonomibyggnad, ska du här redovisa de kostnader som du lagt ner på din om- eller tillbyggnad (exklusive moms, men inklusive värdet av ditt eget nedlagda arbete). Värdet av eget arbete får bedömas med ledning av nedlagd arbetstid och en skälig timkostnad (timkostnaden för att anlita någon att utföra arbetet).

Kostnad - Ska den räknas med?


Arbetskostnad för att uppföra byggnaden, installation av el och vvs, målning med mera inklusive värdet av eget arbete



Ja



Byggledning



Ja



Bygglovskostnader



Ja



Byggnadsmaterial



Ja



Nyckelfärdig byggnad, en byggnad från en leverantör eller liknande



Ja



Projektering av byggnad, arkitekt eller liknande




Ja
"
https://www.skatteverket.se/foretag...ekonomibyggnad.4.8bcb26d16a5646a1481245e.html

Men jag greppar inte om eget arbete går att ta upp som kostnad flr reparationer också? För om- och tillbyggnad verkar det glasklart.
 
C cpalm skrev:
Du får kvitta förluster i enskild näringsverksamhet mot inkomst av tjänst första fem åren, men bara om det är aktiv näringsverksamhet, dvs. att det är din huvudsakliga sysselsättning.
Jo men eftersom det ofta kan ta låååång tis innan skogsfastigheter går plus så harjag förstått det som att detta är en starthjälp att ställa om till lantbruket.. inte att det behöver vara huvudsaklig sysselsättning. Men jag är osäker
 
C
H Häggens skrev:
Jo men eftersom det ofta kan ta låååång tis innan skogsfastigheter går plus så harjag förstått det som att detta är en starthjälp att ställa om till lantbruket..
Det är inget unikt för lantbruk så det har inget att göra med hur lång tid det tar för just en skogsfastighet att gå plus.
Sen när du säger ställa om så får man också vara uppmärksam på att man inte får ha drivit enskild näringsverksamhet tidigare. Det gäller endast nystartad verksamhet vilket i detta fall inte inkluderar att byta "bransch".

Men annars är det korrekt att det är tänkt som en starthjälp.

inte att det behöver vara huvudsaklig sysselsättning
Nej, men så är det. Du måste uppfylla kriterierna för aktiv näringsverksamhet.
Men jag överdrev lite där med huvudsaklig. Huvudregeln är tydligen att man skall ägnat minst 1/3 heltidstjänst till verksamheten under det år man söker kvittning.
Vilket diskvalificerar många "hobbylantbrukare".

Du kan läsa mer här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.6/331726.html
 
  • Gilla
Häggens
  • Laddar…
H Häggens skrev:
[länk]

[länk]
Kostnader som du haft och kan redovisa i bokföringen, ja. Att du har arbetat själv är ingen kostnad.

Om du under året 2021 har byggt om eller byggt till en befintlig ekonomibyggnad, ska du här redovisa de kostnader som du lagt ner på din om- eller tillbyggnad (exklusive moms, men inklusive värdet av ditt eget nedlagda arbete). Värdet av eget arbete får bedömas med ledning av nedlagd arbetstid och en skälig timkostnad (timkostnaden för att anlita någon att utföra arbetet). ...
Detta gäller fastighetstaxeringe, detta gäller inte inkomstbeskattning. Det är bara relevant för att beräkna taxeringsvärdet av en byggnad.

Men jag greppar inte om eget arbete går att ta upp som kostnad flr reparationer också? För om- och tillbyggnad verkar det glasklart.
Eget arbete skall läggas till vid fastighetstaxeringe som används för att beräkna taxeringsvärdet. Detta har inget med din enskilda nräingsverksamhet eller linkomst av tjänst att göra. Helt olika lagar.

Enskild närginsverksamhet får du inte anstäälla dig själv eller närstående (tror jag är make o barn, osäker). Dvs du kan inte ha någon kostnad för dessa. Istället anses överskottet var din (och dina närståendes) lön.
 
  • Gilla
Häggens och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Huvudregeln är tydligen att man skall ägnat minst 1/3 heltidstjänst till verksamheten under det år man söker kvittning.
Vilket diskvalificerar många "hobbylantbrukare".
Fast det står också:

"En person som vid sidan av sin anställning bedriver verksamhet som i huvudsak baseras på egen arbetskraft får regelmässigt anses uppfylla aktivitetskravet"

Vilket ju passar in på många av oss månskensbönder. För oss med mindre skogsbruk medges också lägre arbetsinsats om man gjort allt som finns att göra själv, men ändå inte kommit upp i 500 timmar.

/Andreas
 
C
E eal skrev:
Fast det står också
Tja, det skadar aldrig att göra ett försök och se hur SKV reagerar. Kan inte bli värre än att de ogillar avdraget.

Notera att du egentligen inte direkt tjänar något på det i längden. Åtminstone inte så länge du så småningom vänder förlusten till vinst. Kvittar du inte förlusten mot inkomst av tjänst så får du ändå spara den och kvitta mot vinster i framtiden. Så det handlar mer om ett "gratislån".
 
Vinsten är om man kan sänka sin beskattningsbara inkomst under gränsbeloppet för statlig inkomstskatt.

/Andreas
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fast är det ändå inte mindre värt en ett avdrag i näringdverksamheten sen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.