Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svarar inte mer, stå på dig att ditt tidigare svar gäller. När dom förstår att du är orubblig kommer dom tröttna.
precis vad jag skrev i mitt senaste Mail. Att gällande riktiga dokument och handlingar av behöriga ska presenteras från deras håll innan jag diskuterar mer. Inte för att krångla utan för att rätt ska vara rätt . Rätt är inte deras uppgifter till mig då de inte vet och själva har trampat över lagen med saker som jag inte berör innan de började detta mot mig.
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Skicka gärna lite bilder på hur häcken breder ut sig.
Det behövs lite för att en granne skall störa sig på något tyvärr.
Tar du ner häcken har du 2 grannar som skriker åt varandra på varsin sida om din tomt, kul.......
Jag föreslår att du redan nu börjar planera för ett staket som är minst 2 meter högt så slipper du se bägge grannarna.

Lycka till
/W
 
  • Trädgårdssida med vit vägg, näckros och välklippt häck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med träd, häckar och en svart hund, utsikt från ett hus under dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt över rad av höga thuja-häckar från en veranda med delvis synlig svart solstol och ett metallkärl med växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rad av höga, smala buskar framför ett staket med en svart hund sittandes på gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
Står.i
Kan du inte kontakta den tidigare grannen - den som gav medgivande om att plantera i tomtgräns och be om att hen skriftligen bekräftar detta. Kan bli en start på diskussion med nuvarande grannar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
Ser fin ut, jag skulle vilja ha en sån.
 
  • Gilla
yalazy och 11 till
  • Laddar…
Men vid en fastighetsförsäljning så gäller väl inte muntliga överenskommelser mellan grannar som inte delgivits en köpare innan kontraktsskrivning?
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
D Daniel_M_ skrev:
Men vid en fastighetsförsäljning så gäller väl inte muntliga överenskommelser mellan grannar som inte delgivits en köpare innan kontraktsskrivning?
Det vet jag inte om det har, men hur är det med undersökningsplikten?
 
D Daniel_M_ skrev:
Men vid en fastighetsförsäljning så gäller väl inte muntliga överenskommelser mellan grannar som inte delgivits en köpare innan kontraktsskrivning?
Fast det innefattar väl inte växtlighet?
 
Står.i Står.i skrev:
Kan du inte kontakta den tidigare grannen - den som gav medgivande om att plantera i tomtgräns och be om att hen skriftligen bekräftar detta. Kan bli en start på diskussion med nuvarande grannar.
Jag vet inte vart han tog vägen.
Jag vill inte ha en diskussion med nuvarande grannar mer. De har skickat Mail att jag är en brottsling av två skäl som inget av det stämmer. De springer omkring på området och sprider det om mig. Jag har bett de att skaffa de korrekta handlingar och dokument från behörig som gäller för att fastslå tomtgränsen.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Fast det innefattar väl inte växtlighet?
Den gäller väl det som man ser som intressant men avtalet styrs av andra lagar och som det sagts så gäller den enbart om köparen upplyses om det innan köp eller om det finns inskrivna servitut. Men allt är inte alltid svart eller vitt, det kan säkert finnas något mål då rätten resonerat att det för köparen måste varit uppenbart att någon form av överenskommelse funnits och därför likställer detta med upplysning.
 
Dom skämmer bara ut sig själva! Ligg lågt och försök att vara den vuxna personen. Snacka inte skit om grannarna med andra grannar, var neutral så ska du se att dom skjuter sig själva i foten, folk fattar tillsist…
 
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 23 till
  • Laddar…
H
B Bullen1974 skrev:
jag har hela tiden skrivit till dom att jag naturligtvis kommer följa gällande tomtgräns, det är bara det att de yrkade på mer än så när de tog upp diskussionen med mig. Det var inte ens en förfrågan från deras håll utan rent ut sagt ”du ska….” Sen hänvisades tomtgränsen till fastigheten och inte till tomtytan.
Så jag blev suspekt och hänvisade till att ska allt gå rätt till så ska vi följa lagen från behöriga personer inom gränsmätning.

Så fick jag ett Mail om att jag var en brottsling inom två punkter som verkligen inte stämmer. det här känns som en häxjakt. För ifall jag är över tomtgräns så handlar det om Max 2-4 thujor och på ett mått om 5 cm.
Men de anser ju då även att de ska flyttas in 60 cm från vardera håll för underhåll.
Det skulle innebära att jag måste gräva upp hela min gård, flytta träden som då kanske inte överlever det…. är det rimligt?
Ja, det mailet är bra vid en tvist, att de skriver att du är en brottsling ligger dem i fatet. Sitt lugnt i båten och låt dem agera. Vill de ha ut lantmäteriet så svara dem inte, all kostnad faller på dem, du har inte gett något medgivande till det. Tomtgränsen bör följa linjen mellan era hus, svårt att tro att grannen har tomt in där grannens hus finns. Titta i tomtgränsens slut, längst ut från huset om det sitter ett tomtar där.
 
  • Gilla
Sona2012 och 7 till
  • Laddar…
Snygg häck som kommer att bli ännu snyggare med att sidan putsas (på TS sida). Håll häcken på max 180 cm höjd (gärna lägre). Besvara inga mail. Besvara inga påstötningar från grannen. Le bara och var vänlig.
Låt grannen driva ärendet. Gör inget själv!
 
  • Gilla
yalazy och 16 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dom skämmer bara ut sig själva! Ligg lågt och försök att vara den vuxna personen. Snacka inte skit om grannarna med andra grannar, var neutral så ska du se att dom skjuter sig själva i foten, folk fattar tillsist…
Jag försöker mitt bästa!

Jag tror dock att något är i görningen för igår klippte de ena grannens thujahäck vid brevlådorna på framsidan… den hade vuxit över enormt på min sida !
Det kan hända att de kontaktat någon som ska titta på ärendet och nu vill de framstå som helt korrekta.

Det största problemet jag känner är att jag inte vill bo kvar mer. De stirrar och springer omkring mellan gårdarna förbi mig både på fram och baksida, och det känns som att jag är värsta boven i ett fängelse. Jag vill inte gå ut om de är där. Pga obehag att de ska ”flyga” på mig som ena gjorde för några veckor sedan.
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
yalazy och 10 till
  • Laddar…
H
B Bullen1974 skrev:
Jag försöker mitt bästa!

Jag tror dock att något är i görningen för igår klippte de ena grannens thujahäck vid brevlådorna på framsidan… den hade vuxit över enormt på min sida !
Det kan hända att de kontaktat någon som ska titta på ärendet och nu vill de framstå som helt korrekta.

Det största problemet jag känner är att jag inte vill bo kvar mer. De stirrar och springer omkring mellan gårdarna förbi mig både på fram och baksida, och det känns som att jag är värsta boven i ett fängelse. Jag vill inte gå ut om de är där. Pga obehag att de ska ”flyga” på mig som ena gjorde för några veckor sedan.
Ha med dig telefonen och spela in allt de säger. Hot ligger dem i fatet. Svara dem inte på några frågor, var trevlig fastän du tänker något annat. Försök att få tag i tidigare granne och gör ett skriftligt avtal med det datum som ni kom överens. Sen anser jag att de har sett häcken när de köpte huset och i och med köpet så accepterade de häcken. Kolla om häckens grenar sticker ut, ansa, beträd inte deras mark. Det går säkert att ansa utan att beträda deras mark.
 
  • Gilla
linneac och 10 till
  • Laddar…
Nissens
B Bullen1974 skrev:
Jag försöker mitt bästa!

Jag tror dock att något är i görningen för igår klippte de ena grannens thujahäck vid brevlådorna på framsidan… den hade vuxit över enormt på min sida !
Det kan hända att de kontaktat någon som ska titta på ärendet och nu vill de framstå som helt korrekta.

Det största problemet jag känner är att jag inte vill bo kvar mer. De stirrar och springer omkring mellan gårdarna förbi mig både på fram och baksida, och det känns som att jag är värsta boven i ett fängelse. Jag vill inte gå ut om de är där. Pga obehag att de ska ”flyga” på mig som ena gjorde för några veckor sedan.
Helt galet detta.
Jag tror att du har två saker att välja på.

Det ena är att vara den vuxna personen, bjuda in på fika och prata igenom det hela som vuxna människor. Det andra kan vara att du flyttar för stt få sinnesro.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.