Hejsan!
Jag har detta termostat som sitter i pannrummet i vårat hus från -64.
Gammal termostat inställd på 15°C i pannrum, kopplad till rör i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har ingen aning om vart eller till vad detta termostat används för. De vi köpte huset av hade ärvt huset och hade ingen aning om vad detta var.

Gammal termostat med inställningsvärde 15°c kopplad till kopparrör i pannrum, okänd funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter blandaren/termostatet så går vattnet upp i taket. Blandaren är inställd på 15°c
Mig veterligen så har vi ingen golvvärme någonstans.

Är det någon annan som har ett liknande eller vet vad detta kan vara till för?

Tack på förhand!
 
Vi har liknande på ögon duscharna på jobbet, men det antar jag du inte har hemma.
 
Vart leder röret med tempererat vatten?
 
T topmount skrev:
Vi har liknande på ögon duscharna på jobbet, men det antar jag du inte har hemma.
Hejsan, nej något sådant har jag inte hör hemma.
 
useless useless skrev:
Vart leder röret med tempererat vatten?
Hejsan,
Det leder upp i taket. Tillsammans med varm och kall vatten till markplan. Pannrummet ligger i källaren.
 
Är det nåt flöde i ledningen från termostaten?
Kan den leda till nåt gammal kran någonstans - diskmaskin (ligger köket rakt ovanför) - utomhuskran (lite långsökt kanske)?
Den går ju upp i taket intill varmvattenledningen - var går den varmvattenledningen?
 
D Dublin skrev:
Är det nåt flöde i ledningen från termostaten?
Kan den leda till nåt gammal kran någonstans - diskmaskin (ligger köket rakt ovanför) - utomhuskran (lite långsökt kanske)?
Den går ju upp i taket intill varmvattenledningen - var går den varmvattenledningen?
Hejsan,

Köket är inte rakt ovanför. Det hade aldrig funnits någon diskmaskin installerad förens vi installerade en.
Vi har en utomhuskran men den är endast kopplad via kallvatten.
Varmvattnet som leds upp misstänker jag går till badrummet på markplan då kökets varmvatten kommer från tvättstugan som ligger rakt under köket.

Skulle inte detta kunna vara någon form av golvvärme någonstans vi inte vet om ännu? :sweat:
Det är klinker en liten del av hallen alldeles innanför ytterdörren, byggde man in golvvärme så på 60-talet?
 
Kolla först om den är kopplad till tappvatten eller värmevatten.
Kolla även om det finns flöde i det tempererade vatten, det kollar du om du känner på röret en bit från termostaten. Är det en annan temperatur än rumstemperatur så finns det flöde.
 
Krilleman
Om det är ett badrum över, var det tempererade röret går upp, kanske det kan ha betjänat en gammal bidé en gång i tiden?
 
C Chillius skrev:
Skulle inte detta kunna vara någon form av golvvärme någonstans vi inte vet om ännu? :sweat:
Det är klinker en liten del av hallen alldeles innanför ytterdörren, byggde man in golvvärme så på 60-talet?
Golvvärme (eller en radiatorkrets) är ju ett slutet system, dvs vattnet går runt i en slinga via en panna eller värmeväxlare av nåt slag. Här ser det ju ut som att det är kopplat direkt på kall- resp varmvatten. Troligen (förhoppningsvis) har ni inget flöde i utgående rör (känn på det för att se om det är varmt).
Men av bilderna att döma så är det fortfarande inkopplat, det tyder ju också på att det finns en dold avstängning/propp någonstans i bjälklaget (kanske under badrumsgolvet om @Krilleman teori stämmer). Det är ju inte helt bra. Om jag vore i ditt ställe skulle jag nog koppla ur denna anordning för att slippa risken med en dold propp som teoretisk skulle kunna ställa till med en vattenskada i framtiden.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Om det är ett badrum över, var det tempererade röret går upp, kanske det kan ha betjänat en gammal bidé en gång i tiden?
Hejsan,
Det är ett vardagsrum ovanför. Men vi har haft en bidé tidigare som ej längre finns i badrummet på markplan.
Lägger in bilder på planlösningen så kanske det är till hjälp.
Planlösning av husets markplan med möblerade rum, rödmarkerad yta och angiven garageläge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planlösning av ett hus med markerat område i vardagsrummet på källarplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


D Dublin skrev:
Golvvärme (eller en radiatorkrets) är ju ett slutet system, dvs vattnet går runt i en slinga via en panna eller värmeväxlare av nåt slag. Här ser det ju ut som att det är kopplat direkt på kall- resp varmvatten. Troligen (förhoppningsvis) har ni inget flöde i utgående rör (känn på det för att se om det är varmt).
Men av bilderna att döma så är det fortfarande inkopplat, det tyder ju också på att det finns en dold avstängning/propp någonstans i bjälklaget (kanske under badrumsgolvet om @Krilleman teori stämmer). Det är ju inte helt bra. Om jag vore i ditt ställe skulle jag nog koppla ur denna anordning för att slippa risken med en dold propp som teoretisk skulle kunna ställa till med en vattenskada i framtiden.
Hejsan,

Den rödmarkerade ytan på markplan är det område jag misstänkte var någon form av en golvvärmelösning men som du säger så brukar ju sådant vara ett eget slutet system. Jag skall testa att höja värmen på det och därefter känna på röret. Termostatet är instället på 15°c idag och har varit orört sedan vi flyttade in.
Planlösning av husets markplan med möblerade rum, rödmarkerad yta och angiven garageläge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så där gjorde dom lite förut istället för blandningsventiler då dom ville kunna reglera temperaturen på vv till alla vv tappställen i badrum eller enstaka tappställen. Dom jag sett har suttit i badrummen men det här verkar ju ha hamnat i pannrum
 
Krilleman
Golvvärme är det inte då blandaren sitter på tappvattnet.

Jag röstar fortfarande på min gissning med en gammal bidé-matning. ;)
Det verkar ju inte vara många meter till badrummet.
 
  • Gilla
Chillius och 1 till
  • Laddar…
C Chillius skrev:
Hejsan!
Jag har detta termostat som sitter i pannrummet i vårat hus från -64.
[bild]

Vi har ingen aning om vart eller till vad detta termostat används för. De vi köpte huset av hade ärvt huset och hade ingen aning om vad detta var.

[bild]

Efter blandaren/termostatet så går vattnet upp i taket. Blandaren är inställd på 15°c
Mig veterligen så har vi ingen golvvärme någonstans.

Är det någon annan som har ett liknande eller vet vad detta kan vara till för?

Tack på förhand!
Det är en gammal Grohe centralblandare. Betjänade ofta fler tappställen.
 
Krilleman
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Det är en gammal Grohe centralblandare. Betjänade ofta fler tappställen.
Vilka fler tappställen är i behov av temeprerat vatten enligt aktuell husritning? 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.