”Bestämmelsens syfte bör vara att bostad inte får inredas på vind. Att ändra bostadshusets planlösning och inreda befintlig kallvind till bostadsutrymme strider därmed från gällande detaljplan.”

Fler och fler har ett arbete som tillåter distansarbete. Många hushåll har dock inte ytan kanske för ett sådant upplägg men nyttjande av vinden borde kunna vara en väg att gå? Det borde väl vara i samhällets intresse? Miljömässigt bra att dra ner på transporter? En inredd vind utifrån förutsättningar att vinden håller för det, ventilation, uppvärmande och att brandskyddet upprätthålls.

Finns det något annat som anses vara viktigt för att inte medge ändrat vindsutnyttjande? Den stör ju inte direkt grannarna om man nu inte måste höja taket avsevärt.

Vad tror vi? Om 10 år?
 
Z Zeke_Varg skrev:
”Bestämmelsens syfte bör vara att bostad inte får inredas på vind. Att ändra bostadshusets planlösning och inreda befintlig kallvind till bostadsutrymme strider därmed från gällande detaljplan.”

Fler och fler har ett arbete som tillåter distansarbete. Många hushåll har dock inte ytan kanske för ett sådant upplägg men nyttjande av vinden borde kunna vara en väg att gå? Det borde väl vara i samhällets intresse? Miljömässigt bra att dra ner på transporter? En inredd vind utifrån förutsättningar att vinden håller för det, ventilation, uppvärmande och att brandskyddet upprätthålls.

Finns det något annat som anses vara viktigt för att inte medge ändrat vindsutnyttjande? Den stör ju inte direkt grannarna om man nu inte måste höja taket avsevärt.

Vad tror vi? Om 10 år?
Vilken kommun gäller det ?
Och mer genrellt: Får ni ha fler våningar?

För är det under en viss höjd så får man inte ha ett bostadsutrymme där, då brukar det klassas som vind (1,9m). Dessutom tillkommer till brandskydd, branstege osv.
Men frågan är om det strider mot deteljplan att bygga om vinden om det är mer än så (inklusive isoelring osv) - då kanske det snarare är antalet våningar man begränsar, för att tex behålal ett områdes karaktär osv. Då är det kanskebättre om ni bygger takkupa eller utbyggnad under attefallsreglerna(+15 kvm), det kan ju kommunen inte neka utom i väldigt speciella fall.
 
Detaljplaner som explicit förbjuder inredning av vind är väl rätt ovanliga.
Vet att det förekommer i fritidshusområden där kommunen har velat undvika permanentboende genom att begränsa möjlig boyta.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Detaljplan: antagen 1974-09-04. Detaljplanen reglerar vad som är möjligt att bygga inom området och anger tex. användning (bostad), placering och storlek. Av tillhörande beskrivning framgår att bostadshus får uppföras med två våningar utöver detta för vind inte inredas. Bedömningen är därför att inredning av vind inte är förenlig med gällande bestämmelser och därmed inte möjlig att genomföra.
 
Var står du i det hela? Har du pratat med kommunen eller bara läst detaljplanen? Själva tanken med detaljplanen är att den gäller tills vidare. Kommer det ingen ny så gäller den gamla. Det går ju ibland att få igenom vad som anses vara en mindre avvikelse. Sedan är väl en praktisk aspekt av det hela att om det finns förutsättningar att inreda vinden utan att det syns utåt så är risken ganska liten att någon klagar.
 
Redigerat:
Jag hoppas man minimerar detaljstyrningen i framtida detaljplaner, blir ju löjligt att bestämma så pass mycket som vi gör idag och skapar en massa av administration för kommuner och virriga bostadsägare.
 
  • Gilla
reginabosse
  • Laddar…
Kan du inte lägga upp texten från detaljplanen eller länka till den. Det är svårt att se vad som verkligen är text från detaljplanen och vad som är ditt respektive kommunens tyckande.
 
Inne i centralort. Inga sommarstugor. Dock hus som är 50-120 år.
 
Jag har lite svårt att förstå vad din egentliga fråga är? Vill du diskutera detaljplaner i allmänhet eller vill du ha hjälp i ett specifikt ärende?
 
Ursprungsfrågan, min fråga, var precis som i trådstarten, om detaljplaner kan komma att ändras i framtiden. Känns som en förlegad syn på nyttjande av ytor.

Det kanske inte hör till vanligheterna med vårt upplägg där vi inte får använda oss av vinden? Sen råkade andra fråga om detaljer för just mig. Inte riktigt det som var frågan.

Vi får inte ställa ett skrivbord på vinden (kommunens uttalande). Känns märkligt. Då tror jag att det här rimligen förekommer på andra platser. Eller?
 
I den kommun jag jobbar i är det här en typ av fråga vi diskuterar ofta. "Hur kommer samhället att se ut och hur länge ska en detaljplan hålla, etc?" Under de tjugo år jag jobbat med planering har synen på vad, hur och hur mycket vi reglerar ändrat sig mycket. Jag jobbar i en kommun som gör många planer och har stor plan avdelning, i mindre kommuner kan det ibland finnas endast en eller ett par planarkitekter, där prioriteras kanske inte den typen av diskussioner på samma sätt.


I och med kravet på digitala detaljplaner kommer alla äldre planer att behöva ses över.
 
Z Zeke_Varg skrev:
Ursprungsfrågan, min fråga, var precis som i trådstarten, om detaljplaner kan komma att ändras i framtiden. Känns som en förlegad syn på nyttjande av ytor.

Det kanske inte hör till vanligheterna med vårt upplägg där vi inte får använda oss av vinden? Sen råkade andra fråga om detaljer för just mig. Inte riktigt det som var frågan.

Vi får inte ställa ett skrivbord på vinden (kommunens uttalande). Känns märkligt. Då tror jag att det här rimligen förekommer på andra platser. Eller?

Detaljplaner ändras ofta allteftersom samhället förändras. Fabriker och kajer blir till bostadsbebyggelse Sommarstugeområden ombildas till permanentboende etc. I det senare fallet händer det ofta att man ökar på boytan och bebyggelsehöjd m.m. Det som gäller är att nån tar upp frågan till diskussion. Påpeka dina åsikter till politiker, tjänstemän mfl inom byggnadsnämnden (eller vad enheten kallas i din kommun) som du har förtroende för.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
Vi får inte ställa ett skrivbord på vinden (kommunens uttalande). Känns märkligt. Då tror jag att det här rimligen förekommer på andra platser. Eller?
Kan det ha något med brandskyddsbestämmelser att göra? Det ska ju finnas minst två olika utrymningsvägar från en ”brandcell”, så bara en trappa upp på vinden räcker inte; då måste man ordna brandstege på utsidan, vindsfönster eller liknande - och då kanske kommunen tycker att man börjar hamna väl långt ifrån detaljplanen.

Med det sagt håller jag med om att detaljplaner ofta reglerar FÖR mycket, t.ex. när de går in på färg och materialval. Även höjder är luddigt (en ”våning” kan ju vara 2.30 likaväl som 3 m i takhöjd - mycket bättre då att sätta en maximal nockhöjd på huset).
 
B b8q skrev:
Kan det ha något med brandskyddsbestämmelser att göra? Det ska ju finnas minst två olika utrymningsvägar från en ”brandcell”, så bara en trappa upp på vinden räcker inte; då måste man ordna brandstege på utsidan, vindsfönster eller liknande - och då kanske kommunen tycker att man börjar hamna väl långt ifrån detaljplanen.

Med det sagt håller jag med om att detaljplaner ofta reglerar FÖR mycket, t.ex. när de går in på färg och materialval. Även höjder är luddigt (en ”våning” kan ju vara 2.30 likaväl som 3 m i takhöjd - mycket bättre då att sätta en maximal nockhöjd på huset).
Jag frågade just om VAD som begränsade för oss? Någon brandskyddsregel el annan fara för hälsa/miljö. Kommunen svarade inte på det utan hänvisade till detaljplanens begränsning av nyttjande av vindsutrymme för annat än vind.

offtopic. Vi har vindslucka redo för brandstege, det var uppdragen vattenburen värme till vinden när vi flyttade in. Vi har förberett ftx till att kopplas på i utrymmet och att den har kapacitet att driva utrymmet också. Det finns två fönster, det finns el. :)

Jag är revisor och är nog lite skadad när det gäller att förstå/tolka regler. Jag vill veta för att gå vidare..
 
Det är väl några olika frågor att hålla isär. Det som hindrar er från att inreda utrymmet är just att det står i detaljplanen att ni inte får göra så. Sedan spelar det ingen roll om du är helt överens med kommunen att detaljplanen är dumt formulerad. Kommunen får ändå inte ge bygglov för något som bryter mot detaljplanen.

Detaljplaner kan göras om. När det sker är det de nya och förhoppningsvis bättre reglerna som gäller. Men fram till dess gäller den gamla detaljplanen vad ni än tycker om den.

Om utrymmet är isolerat och möjligt att utnyttja som det är men ni inte får ställa dit ett skrivbord för kommunen så kommer ju frågan vem som skall kontrollera det och hur ofta. Vad hindrar dig från att ställa dit ett skrivbord mer än att kommunen säger att du inte får?
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.