C cpalm skrev:
Det där med isolertrafo får du gärna utveckla lite - var skulle du placera den och vilken funktion skulle den ha?
Notera att man inte bara vill skydda mot eventuellt överslag till primärsidan och in i huset, utan även själva nätdelen då den är svindyr.
Den skulle jag sätta direkt före och enkom för matningen av nätdonet. Gärna en rejäl gammal variant på C-kärna och helt skilda bobiner samt gärna med mittuttag sekundärt.

Sen samma skydd på sekundären som TS tydligen av någon anledning tror sig kunna slopa för slingorna dvs längs- och tvärs som vanligt. Givetvis de skydden även mot slingorna och en liten gemensam vettigt ordnad jordelektrod.

Så slipper man med stor sannolikhet undan skador oavsett väg de kommer in. Påminner lite om hur man bygger jordtag i ytterst dålig jordmån och avsedda att kunna användas både för normala överspänningsskydd, konventionella åskledare och elnät systemjord. Dvs en isolerad lokal ö där man gemensamt får flyta med potentialen men med svagpunkterna via skydd inom zonen.

Hur har det gått i övrigt med dina skydd mot elnätet, har du märkt någon skillnad? Har för mig att du skrivit lite om Elrond kombiskydd ibland.
 
C cpalm skrev:
Fast ditt resonemang är en teoretisk motsägelse.

Det du säger är att motståndet mellan slingan och jord är litet i sammanhanget.
Alltså uppstår ingen större potentialskillnad mellan slingans L-ände och jord(?)
Inte heller uppstår någon större potentialskillnad mellan slingans R-ände och jord(?)

Ergo uppstår ingen större potentialskillnad mellan L och R ("tvärspänning") och därmed finns det inget att skydda sig mot.
Jag förstår vad du menar men tvärspänningen byggs upp längs hela slingan av magnetfältspulsen och gräsmattan har för dålig ledningsförmåga för att utjämna potentialskillnaden över stora avstånd.
 
C
GK100 GK100 skrev:
Den skulle jag sätta direkt före och enkom för matningen av nätdonet.
Ah, du menar alltså för att skydda resten av anläggningen (huset) från transienter som kommer in via klipparens nätdel(?) Då är jag med. Hur tänker du att man gör med skyddsjorden? Lämnar den flytande? Extra JFB efter skyddstrafon?

Hur har det gått i övrigt med dina skydd mot elnätet, har du märkt någon skillnad? Har för mig att du skrivit lite om Elrond kombiskydd ibland.
Ha ha, nä poängen är väl att man inte skall märka någon skillnad förrän blixten slår ner. Vilket den inte gjort ännu, var rätt lugnt förra året på den fronten - det passade på att storma istället. :rofl:

Men som en lite rolig parantes så hade elektrikern svårt att få arschlet ut vagnen med dessa skydd och när han väl dök upp här så åskade det så han vågade inte skruva i mätarskåpet och fick åka hem igen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ah, du menar alltså för att skydda resten av anläggningen (huset) från transienter som kommer in via klipparens nätdel(?) Då är jag med. Hur tänker du att man gör med skyddsjorden? Lämnar den flytande? Extra JFB efter skyddstrafon?
Ja och även åt andra hållet som säkert inte heller är ovanligt om man inte har skydd tidigare. Och för att få galvanisk åtskillnad och ett eget litet enförbrukarnät utan samband med annat och lokalt utjämnat.

Ja ska man ansluta via uttag och vara regelrätt kan ju en JFB på den sidan vara bra. Hur är donen utförda? Borde vara ingjutna så skyddsjorden avkopplar väl bara sett till ev EMC filter och ev transientdkydd dvs imgen konventionell skyddsjord mot utdatt del.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
GK100 GK100 skrev:
Ja ska man ansluta via uttag och vara regelrätt kan ju en JFB på den sidan vara bra. Hur är donen utförda? Borde vara ingjutna så skyddsjorden avkopplar väl bara sett till ev EMC filter och ev transientdkydd dvs imgen konventionell skyddsjord mot utdatt del.
Ja, nätdelen är en vanlig MeanWell dubbelisolerad switchad SELV plastklump, så det är nog precis som du säger att skyddsjorden bara används av avstörningsfiltret och det inbyggda transientskyddet på primärsidan.
Men om inte annat kan det ju av EMC-skäl vara olämpligt att låta den flyta.
 
C
E ephron9 skrev:
Jag förstår vad du menar men tvärspänningen byggs upp längs hela slingan av magnetfältspulsen och gräsmattan har för dålig ledningsförmåga för att utjämna potentialskillnaden över stora avstånd.
OK, men du resonerar ju samtidigt att det inte kan uppstå någon större potentialskillnad mellan slinga och jord pga att gräsmattan har så bra ledningsförmåga.

Låt oss hypotetiskt säga att du är där med voltmetern i samma ögonblick som blixten slår ner.

Du mäter en "tvärspänning" mellan L och R på exempelvis 1 000 V.
Sen mäter du spänningen mellan L och jord och får exempelvis 0 V.
Vad är då spänningen mellan R och jord?

Sen kortsluter du i samma ögonblick L och R.
Vad är då spänningen mellan LR och jord?
 
C cpalm skrev:
OK, men du resonerar ju samtidigt att det inte kan uppstå någon större potentialskillnad mellan slinga och jord pga att gräsmattan har så bra ledningsförmåga.

Låt oss hypotetiskt säga att du är där med voltmetern i samma ögonblick som blixten slår ner.

Du mäter en "tvärspänning" mellan L och R på exempelvis 1 000 V.
Sen mäter du spänningen mellan L och jord och får exempelvis 0 V.
Vad är då spänningen mellan R och jord?

Sen kortsluter du i samma ögonblick L och R.
Vad är då spänningen mellan LR och jord?
Nej när jag skrev gräsmatta menade jag mark och den har inte samma potential överallt när åskan går. Marken är inte en teoretisk "jord" som kan svälja hur mycket ström som helst utan att potentialen påverkas.

Hypotetiskt, låt oss säga att vi slår ner ett jordspett vid laddstationen. Åskan slår i skyn och vi får en EMP. Vi kopplar ett oscilloskop med höger slingända till en kanal och vänster slingända till en annan kanal. Jag gissar att vi får en kurva som slår från 0 till +500 till -500 till 0 i ena kanalen och omvänt från 0 till -500 till +500 till 0 i andra kanalen. Om kanalerna slås ihop tar de ut varandra och blir en rak linje.

Fast i verkligheten är oscilloskopet rökt. Empirin vinner alltid över teorin.
 
C
E ephron9 skrev:
Marken är inte en teoretisk "jord" som kan svälja hur mycket ström som helst utan att potentialen påverkas.
I mitt teoretiska resonemang är det precis det. Bara ett begrepp för en godtycklig referenspotential du mäter mot. Om du ser flera potentiella jordpunkter, så välj vilken som helst av dem, det spelar ingen roll, och svara sedan på mina frågor.

Eller menar du att det är meningslöst att resonera teoretiskt om detta eftersom ditt empiriska resonemang ändå alltid vinner? :crysmile:
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
C cpalm skrev:
I mitt teoretiska resonemang är det precis det. Bara ett begrepp för en godtycklig referenspotential du mäter mot. Om du ser flera potentiella jordpunkter, så välj vilken som helst av dem, det spelar ingen roll, och svara sedan på mina frågor.

Eller menar du att det är meningslöst att resonera teoretiskt om detta eftersom ditt empiriska resonemang ändå alltid vinner? :crysmile:
Jag gjorde ju det, valde jordpunkt vid laddstationen och svarade på dina frågor, läste du inte det? Om du kan det här bättre så behöver du inte vara sarkastisk om du tycker att det är något jag inte fattar. Jag påstår inte att mitt resonemang är helt empiriskt. Jag undrar bara vilken nytta ett jordspett gör om åskan slår ner i marken. Kan du förklara det teoretiskt?
 
E ephron9 skrev:
Nej när jag skrev gräsmatta menade jag mark och den har inte samma potential överallt när åskan går. Marken är inte en teoretisk "jord" som kan svälja hur mycket ström som helst utan att potentialen påverkas.

Hypotetiskt, låt oss säga att vi slår ner ett jordspett vid laddstationen. Åskan slår i skyn och vi får en EMP. Vi kopplar ett oscilloskop med höger slingända till en kanal och vänster slingända till en annan kanal. Jag gissar att vi får en kurva som slår från 0 till +500 till -500 till 0 i ena kanalen och omvänt från 0 till -500 till +500 till 0 i andra kanalen. Om kanalerna slås ihop tar de ut varandra och blir en rak linje.

Fast i verkligheten är oscilloskopet rökt. Empirin vinner alltid över teorin.
Du har nog åtminstone som jag ser det virrat in dig i en labyrint som bara glömskan kan ta dig ur. Eller ett spindelnät dvs var stilla så kommer det gå bra i slutändan spindeln märker inget.
 
GK100 GK100 skrev:
Du har nog åtminstone som jag ser det virrat in dig i en labyrint som bara glömskan kan ta dig ur. Eller ett spindelnät dvs var stilla så kommer det gå bra i slutändan spindeln märker inget.
Eller så säger du bara var jag har fel så att jag lär mig något.
 
C
E ephron9 skrev:
Jag gjorde ju det, valde jordpunkt vid laddstationen och svarade på dina frågor, läste du inte det?
Nej, du började prata om oscilloskop och kurvor som svar på mina två enkla frågor om vilken potential du har i en given punkt vid ett givet ögonblick vid givna förutsättningar.

Lite svårt att inte bli sarkastisk när du avfärdar varje försök att resonera teoriskt kring detta med påståenden som inte går ihop.

Jordspettet är till för att hindra att det uppstår en stor potentialskillnad mellan primärsidan på nätdelen (dvs. fas, nolla och skyddsjord i husets elanläggning) och slingan. Som kan orsaka överslag och skador i de komponenter som finns däremellan, dvs. slingkortet och nätdelen. Men du hävdar ju att det inte kan uppstå någon sådan potentialskillnad och där har vi fastnat.

Sen kan vi diskutera hur effektiv en plåtbit som sticks ner en decimeter i marken är som jordtag i sammanhanget, men det är en annan sak.
 
E ephron9 skrev:
Eller så säger du bara var jag har fel så att jag lär mig något.
Frågan är då bara var vi ska börja. Du har inte visat direkt något här i tråden som gör att jag från min horisont kan avgöra det. Jag vill inte vara sån men det räcker med att se din pingis med cpalm för att jag inte i onödan ska lägga ut texten förbi era "Gedankenexperiment".

Du kan tex läsa och värdera det jag skrivit, lösningen tidigare är mycket välgrundad och vältestad empiriskt om man nu vill använda det ordet.
 
C cpalm skrev:
Nej, du började prata om oscilloskop och kurvor som svar på mina två enkla frågor om vilken potential du har i en given punkt vid ett givet ögonblick vid givna förutsättningar.

Lite svårt att inte bli sarkastisk när du avfärdar varje försök att resonera teoriskt kring detta med påståenden som inte går ihop.

Jordspettet är till för att hindra att det uppstår en stor potentialskillnad mellan primärsidan på nätdelen (dvs. fas, nolla och skyddsjord i husets elanläggning) och slingan. Som kan orsaka överslag och skador i de komponenter som finns däremellan, dvs. slingkortet och nätdelen. Men du hävdar ju att det inte kan uppstå någon sådan potentialskillnad och där har vi fastnat.

Sen kan vi diskutera hur effektiv en plåtbit som sticks ner en decimeter i marken är som jordtag i sammanhanget, men det är en annan sak.
Vilket givet ögonblick? Potentialskillnaden mellan slingändan och jordspettet slår fram och tillbaka, i höger åt ena hållet och i vänster åt andra hållet. Därför behöver plåtbiten inte vara ett effektivt jordtag, bara den leder strömmen från höger ända till vänster bättre än elektroniken I nätadaptern.
 
C
E ephron9 skrev:
Vilket givet ögonblick?
Suck, jag ger upp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.