Hej

Renoverar hus från 1920 och vill gärna använda denna kron vippbrytare (https://www.byggfabriken.com/el-och.../info/product/710-208-strombrytare-kron-vipp/) till två grupper som också skall kunna justeras med dimmer.

Att koppla brytaren till en plejd hade varit perfekt men det går inte att få den återfjädrande Finns det någon lösning på detta? Kan tänka mig att endast kunna justera dimmer vi telefon.

Vet att det fungerar med andra brytare som tex renova, men vill gärna ha denna.
 
S soderro skrev:
Hej

Renoverar hus från 1920 och vill gärna använda denna kron vippbrytare ([länk]) till två grupper som också skall kunna justeras med dimmer.

Att koppla brytaren till en plejd hade varit perfekt men det går inte att få den återfjädrande Finns det någon lösning på detta? Kan tänka mig att endast kunna justera dimmer vi telefon.

Vet att det fungerar med andra brytare som tex renova, men vill gärna ha denna.
Denna brytare går, som du sa, inte att ha med plejd. Denna typen, i samma serie, kan man ha till plejd men den har inte samma vippa https://www.byggfabriken.com/el-och...art-bakelit/info/product/710-252-signalknapp/
Dock tänder den bara en lampa, så då får man försöka fälla in en ny dosa så man har två sånna här.

Om du vill styra lampan med endast mobilen, hade du tänkt ta bort strömbrytaren då, i och med att den inte kommer ha någon funktion?
 
tommib
Plejd kan hantera även icke återfjädrande brytare. Det är en inställning man gör i appen. Hur bra det fungerar vet jag inte, har aldrig behövt funktionen, men jag kan inte se varför det inte skulle fungera bra.
 
  • Gilla
det får duga
  • Laddar…
Den går fint att använda om du tycker det duger att dimra på telefonen. Man går in på "konfigurera ingångar" i plejd appen och ändrar val av knapptyp från "återfjädrande" till "strömställare".
 
tommib tommib skrev:
Plejd kan hantera även icke återfjädrande brytare. Det är en inställning man gör i appen. Hur bra det fungerar vet jag inte, har aldrig behövt funktionen, men jag kan inte se varför det inte skulle fungera bra.
Där ser man! Man lär sig mer och mer :D
 
Hur gör man när man säljer ett hus/lägenhet med allsköns appstyrningar, lämnar man kvar telefonen? Eller blir det en tvåveckors kurs i att hantera alla appar(ater)?
Protte
 
tommib
Just Plejd har faktiskt löst det på ett rätt vettigt sätt där man kan "lämna över" en anläggning om jag minns rätt. Eller så är det bara från installatör till kund. I övrigt är jag oförtjust i att det är ett slutet system.

Din poäng är dock bra. Man måste bygga dessa system så att de fungerar för alla, inte bara den superteknikintresserade.
 
tommib tommib skrev:
Just Plejd har faktiskt löst det på ett rätt vettigt sätt där man kan "lämna över" en anläggning om jag minns rätt. Eller så är det bara från installatör till kund. I övrigt är jag oförtjust i att det är ett slutet system.

Din poäng är dock bra. Man måste bygga dessa system så att de fungerar för alla, inte bara den superteknikintresserade.
Man får med klisterlappar i asken som man skriver koden på till systemet och som man klistrar upp på elcentralen. Har varit med om 2 system som ingen hade kod till, det funkar ju att göra en reset men när det ena systemet hade 9 plejdpuckar så var det inte lika roligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.