En rundhuvad, rostig skruv och en sexkantig mutter på ett vitt underlag, troligen från 60-talets trädgårdsmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ett set trädgårdsmöbler liknande grythyttan, men inte original. Förmodligen 60-tal. Ribborna på stolarna är fästa med skruvar som på bilden. De är c:a 5mm (kanske något mindre) i gängan, längd 30 mm. Men, framförallt så saknar de helt spår. Några har någon bytt ut mot andra mindre passande under årens gång. Men nu skulle jag vilja fixa till de här möblerna och antingen hitta likadana eller liknande skruvar för att byta ut de felaktiga, eller byta ut allihop. Det syns inte så bra på bilden men skallen är något rundad.

Vad jag söker är alltså vilken sorts skruv det här är, och var jag kan tänkas hitta dem. Någon som har någon bra idé?
 
Vagnsbult.
 
Isakare Isakare skrev:
Vagnsbult.
Ja, kanske det är vagnsbult jag ska leta efter, jag tänker vagnsbult som större dimensioner, men det verkar ju finnas även 5mm. Tack för tipset!

(red) De här skruvarna saknar dessutom den fyrkantiga avsatsen som vagnsbultar brukar ha. Men, det kanske går att hantera.
 
Fanns mycket special förr, skruv som ingen annan hade.
Jag skulle själv dra åt skruvarna på en vinglig 60 tals stol från IKEA, skruv skallarna var fyrkantiga.
Den kantiga delen är inget problem om det är trä.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.