Jag ska bygga om badrummet hemma, bor i BRF, högst upp i huset. Vattnet är draget genom golvet, varm-,kallvatten och VVC.
Badrumsbyggare säger att de inte får komma upp ur golvet sådär, de är för nära väggen, ballofixen är för nära golv osv. Lösningen är att bygga in rören i en vägg och sätta fördelarskåp/inspektionslucka i den nya väggen, dock säger säker vatten 2021 att såna skåp måste vara 500mm över golv?

Har svårt att fatta hur de kommer lösas på ett snyggt sätt, byggaren försäkrade mig att de följer branschregler, men det verkar smått omöjligt att lösa enligt gällande säker vatten.

Hur skulle ni lösa det?
 
  • Vattenledningsrör nära väggen och mätsticka visar avstånd från golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör nära golvet och vägg i ett badrum mätta med mätband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Typiskt sett: Bila fram ledningarna och dra om dem från den tidigare punkten där de är skarvade, t ex i ett schakt i källaren eller i grannens badrum under. De leds sen utan dolda skarvar till fördelarskåpetet. Du får leva med att titta på fördelarskåpets lucka så placera det på en icke iögonfallande plats.

Det är upp till dig att diskutera med bostadrättsföreningens styrelse (=deras företrädare) vilken lösning som passar efter att ha konsulterat din entreprenör. I och med att du ska ändra på rören så måste du ha deras tillstånd för lösningen. Särskilt när det handlar om att ge sig på stammarna och VVC så är ju det viktigt.
 
Jag tycker du ska fråga dem efter en detaljerad förklaring precis på hur de tänkt lösa problemet. Min uppfattning är att det vid kontraktsskrivning kan låta vackert men när det kommer till kritan och man kräver konkreta svar blir det istället självklart att det kommer skrivas som avsteg i protokollet eller att de inte har en lösning än, för precis som @Claes Sörmland säger så måste styrelsen vara med på noterna så firman inte börjar skapa lösningar som inte styrelsen går med på och du står mitt i ett halvrivet badrum utan lösning.
 
Fast hur ska det byggas om? Ska det dit ny plastmatta? Det är ju inte förbjudet att bygga med avvikelser. Man får ju dock alltid väga för mot nackdelar. Är det betongbjälklag och rören är långt ifrån dusch och bad så kanske man får leva med avvikelsen.
Att dra om stammar så de stämmer fullt ut mot dagens standard kan ju innebära lika stor kostnad som hela badrummet typ om det ska bilas upp och läggas annorlunda och särskilt om skarvar ska läggas hos granne under på nåt vis.
Mycket jobb för ingenting typ.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
Fast hur ska det byggas om? Ska det dit ny plastmatta? Det är ju inte förbjudet att bygga med avvikelser. Man får ju dock alltid väga för mot nackdelar. Är det betongbjälklag och rören är långt ifrån dusch och bad så kanske man får leva med avvikelsen.
Att dra om stammar så de stämmer fullt ut mot dagens standard kan ju innebära lika stor kostnad som hela badrummet typ om det ska bilas upp och läggas annorlunda och särskilt om skarvar ska läggas hos granne under på nåt vis.
Mycket jobb för ingenting typ.
Håller med där. Med gamla anläggningar i flerbostadshus som det lappas och lagas i så får det blir good enough. Annars får man ju stambyta hela huset i ett svep.
 
Inväntar svar från entreprenör ang hur de tänker lösa det.

Ska träffa styrelsen idag, ska se om de har några tankar kring det hela.

De kommer riva hela badrummet och kakel/klinker ska sättas. När jag pratade med dom sa de att de "självklart kommer följa alla branschregler", vilket i mitt fall innebär en massa jobb (typ dessa rör, flytta wc-avlopp ut från väggen ) men det är med i offerten. om de ska göra avsteg i detta så kan man i så fall utgå ifrån att arbetet blir billigare, då de skiter i ett helt arbetsmoment?

på bilden ser ni badrummet, de tre små cirklarna till vänster om dörren (sett utifrån) är inkommande vatten, sedan följer avlopp (från vänster - WC- handfat-golvbrunn.)
 
  • Ritning av badrum med mått och markering av vatten- och avloppspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo men ska de bila i plattan och flytta avloppet så är ju även det något som styrelsen måste ge tillåtelse till (i normalfallet) då de antaget äger avloppsrören också. Värt att kolla på då är ju så att det inte är planerat för ett stambyte om säg 5-10år för då kommer du ju förlora hela ditt nya badrum. Om detta skulle vara fallet är det ju lika bra att kolla på om det går att byta hela dina bitar. Är det rimligt genomförbart bör det väl göras även om du kanske får bekosta någon slant extra för att du gör det nu. Men som sagt skissen visar ju bara hur badrummet ser ut inte i detalj hur de tänkt lösa kopplingarna för vattnet. Om de tänker bygga ett skåp över kopplingarna behöver de ju regla ut väggen runt skåpet om det inte ska stå på golvet för sig själv.. låter underligt. Som sagt fråga efter alla detaljer så du vet, inget att skämmas över det är ju du som betalar så då ska du veta vad du kommer att få för slantarna och att det är vad du vill ha.
 
Styrelsen är det inga problem med, råkar nämligen sitta i styrelsen och de är helt med på alla mina planer (då jag aldrig håller käft om dom haha). De tycker att jag ska följa branschregler så långt det är rimligt (ekonomiskt, ingrepp i grannlgh osv) och så länge det är fackmannamässigt utfört. När jag vet hur de tänkt lösa rören ska jag kontakta mitt försäkringsbolag, så de kan bedöma om det går att försäkra ett ev avsteg. Stambyte gjordes -89 så inga planer på det heller.

Personligen vill jag väl inte bygga på väggen för det är begränsat utrymme som det är redan mellan väggen och wc-avlopp.

Får se vad min hantverkare kommer med för lösning, återkommer då ifall intresse finns här på forumet.
 
Allting kan försäkras på det viset men avvikelsen ska ju vara införda i dokument och sen tas det hänsyn till det vid ev ärende. Man tittar då på vad skadan beror på och om avvikelsen kan tänkas vara orsaken. Då får man troligen väldigt dålig ersättning. Eller rentav ingen alls.
Eller egentligen behöver det inte finnas nå dokument vid avvikelser heller. Alla skador besiktigas ju och de slår direkt ner på saker som ej följer branschstandard. Om de anser att skadan beror på det alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.