Hur vanligt är det att man på offerter inte specar några priser, utan bara skriver lite vad som ingår av arbete osv.
Har fått tre offerter av rörisar gällande installation av värmekälla.

Enda priset var en klumpsumma efter rotavdrag.

Första gången jag begär offerter så därför jag undrar.
 
Blir ju svårt att veta vad som är material och arbetskostnad och om det är ROT inblandat blir det ju intressant... Om bara arbetet som ska göras är väl specificerat skulle jag oroa mig mindre, då får de ju hålla priset oavsett men om det dessutom är relativt okänt vad som ingår hade jag helt klart backat. Annars är ju risken stor att du får ansluta till många andra trådstartare här i forumet när de sen kommer med dubbla eller tredubbla summan eftersom det tillkommit en massa oväntat...
 
  • Gilla
Jannejoel
  • Laddar…
J Jannejoel skrev:
Hur vanligt är det att man på offerter inte specar några priser, utan bara skriver lite vad som ingår av arbete osv.
Har fått tre offerter av rörisar gällande installation av värmekälla.

Enda priset var en klumpsumma efter rotavdrag.

Första gången jag begär offerter så därför jag undrar.
Sitter dagligen med olika leverantörer/ hantverkare etc på jobbet och tyvärr är det jättevanligt.

Ber alltid om specifikation för att kunna jämföra och göra en rimlig uppskattning om det ser schysst ut.
Vissa justerar priset när man ber om detta = riktigt fult.
Så tyvärr vanligt men skulle aldrig acceptera en offert som endast innehöll slutpris. Jag vill veta vad jag betalar för.


/Jocce
 
  • Gilla
Jannejoel
  • Laddar…
Ok. Tack för svaren!
 
Fast om det är fast pris så skall det egentligen inte vara specificerat på detaljnivå. Finns en risk att allt som inte är med i detaljbeskrivninge då går som tillägg.
 
Claes Sörmland
Det ligger i företagets intresse att ge ett fast pris i form av en klumpsumma. Det är ju enda sättet att kunna höja priset utan att det sticker i ögonen på kunden. Dessutom i och med att det blir alltfler konflikter med konsument om rörliga prismodeller vartefter konsumenterna inser att vad de ska betala är en förhandlingsfråga så är det också begripligt att företagen gärna ger fast pris. Ingen diskussion om servicebilar, hur timmarna ska räknas o s v. Och till detta så kommer ju möjligheten att sälja på konsumenten en ÄTA i efterhand.

Hade en granne där badrumsrenoveringsföretaget utan att fråga bilade bort hela badrumsgolvet och sen berättade att det ingick i det fasta priset. Sen lämnade de arbetsplatsen och pressade grannen att skriva under ett ÄTA-avtal att betala för rivning och återställning av golv ovanpå badrumsrenoveringsofferten. De fick sina ÄTA-pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.