Hej!

Vi har tänkt om att måla våra spegeldörrar. Jag gick till färgbutik och frågade om linoljefärg, men de sa att man använder inte linoljefärg inomhus eftersom det ska bli guld och att det är bättre att använda alkydfärg istället. Vi har aldrig målat med varken linoljefärg eller alkydfärg, vad är för skillnaden mellan dem? Hur ser de ut? Vi tänker nu att det kanske är lättare med vanlig snickerifärg...
Vi har ingen aning och alla förslag är mer än välkomma. Tack så mycket för ert hjälp!
 
Plastfärg innehåller hormonförstörande mjukgörare och hälsovådliga antimögelmedel och gud vet vad. En bra linoljefärg innehåller linolja från svenskodlade linblommor och pigment och ingenting annat. Jag målar inte med plastfärg varken inne eller ute.
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
Färgvalet beror ju på vad du vill uppnå för resultat. Till spegeldörrar har jag valt äggoljetempra eller linoljefärg då jag gillar färger som slits snyggt och inte det som färghandlarn tycker är snabbast eller lättast.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Plastfärg innehåller hormonförstörande mjukgörare och hälsovådliga antimögelmedel och gud vet vad. En bra linoljefärg innehåller linolja från svenskodlade linblommor och pigment och ingenting annat. Jag målar inte med plastfärg varken inne eller ute.
Tack för ditt svar!
Jag förstår att snickeriefärg är plastfärg, eller hur? Men är alkydfärg plastfärg?
 
F fribygg skrev:
Färgvalet beror ju på vad du vill uppnå för resultat. Till spegeldörrar har jag valt äggoljetempra eller linoljefärg då jag gillar färger som slits snyggt och inte det som färghandlarn tycker är snabbast eller lättast.
Tack så mycket för ditt svar! Så kan man använda linoljefärg inomhus? Ska det inte gulna? Jag vet inte vad är äggoljetempera :giggle:. Hur det ser resultatet ut? Vad tror du om alkydfärg?
 
B Beaam skrev:
Tack för ditt svar!
Jag förstår att snickeriefärg är plastfärg, eller hur? Men är alkydfärg plastfärg?

Det är inte vad man i dagligt tal brukar kalla "plastfärg".
Alkydolja är "konstgjord linolja", det är alltså en oljefärg, med tillverkad konstgjord olja.
Plastfärg eller inte välj själv...men den har inte de egenskaper man brukar kritisera hos plastfärgen, det täta skiktet man kan riva av det ruttna virket tex.
 
alkydfärg är gjort på alkydolja (syntetisk).
Vill du ha en lättskött yta som inte gulnar ? använd snickerifärg. jag brukar måla inomhus med lösningsmedel baserat färg. Jag har inte lärt mej att använda vattenbaserat på ett bra sätt dvs måla flödigt snabbt och med få penseldrag. Alla mina försök blev ojämna. Men om du behärskar tekniken så är det vattenbaserat att föredra.
 
Om du går till en vanlig färgaffär, typ Målarboden, Flugger, Happy homes etc så säljer de inte ens linoljefärg. Så givetvis kommer de prata ner den färgen så att du istället köper en färg som de säljer.

Min syster bor i ett hus byggt 1790, både invändigt och utvändigt målas det med linoljefärg. Rent vitt kan gulna lite om det inte träffas av solljus sägs det men hennes snickerier är ljusgrå och då märks inget.
 
Om du målar med helt vit kulör kan linoljefärg gulna något om det du målat står mörkt. T.ex. har jag fönsterbrädor målade med vit linoljefärg. Där blomkrukor stått ett tag blir det gulaktigt under. Om jag flyttar krukorna och låter dagsljuset komma åt blir det vitt igen efter några dagar.

Målar du med någon annan kulör än vitt är det inga som helst problem.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Microkatten
B Beaam skrev:
de sa att man använder inte linoljefärg inomhus
Oj! De menar att alla har gjort fel under hundratals år när man målat med linoljefärg inomhus? Och att jag i min okunnighet skulle använt plastfärg eller annan modern färg istället för linoljefärg på mina bokhyllor, fönstersmygar och allt annat jag målat invändigt?

Mycket skall man höra innan öronen trillar av. :poop:
 
  • Haha
Mnbvcxz
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Oj! De menar att alla har gjort fel under hundratals år när man målat med linoljefärg inomhus? [\QUOTE]

Färghandlarna vore säkert glada om du använt modern färg, de kunde sälja flera liter och på det viset blivit lönsammare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.