Hej

Jag har en hästkastanj (tror jag...) som är ca 1,5 m hög som jag låtit växa för mycket och nu skymmer mycket av min utsikt. Jag undrar nu om det går att kappa ner den rejält utan att jag tar död på den. Jag skulle behöva kapa ner den till 1/3 av höjden vilket tex innebär att alla grenar med löv på försvinner. Går det?


En överväxt hästkastanj blockerar utsikten med tät grönska och rödaktiga blommor vid en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har flera som jag har sågat ner till marken men inte haft tid/orkat/prioriterat att gräva bort stubben, återkommer envist gång efter gång.

Men, våra blommor är vita med rosaaktig mitt samt har mer runda toppar på bladen som upplevs lite mattare än hur dessa ser ut.

Rödblommig hästkastanj (Aesculus × carnea) gissningsvis?
 
Redigerat:
Hästkastanj är ett stort parkträd. Om det nu inte är en specialare, ympat på ngt svagare? I normala fall skulle jag säga att ni har ett fantastiskt träd på fel plats. Ta bort det och sätt ett mindre träd som inte blir 20 m högt.
 
  • Gilla
Tekladennyfikne och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Tekladennyfikne
  • Laddar…
Med envis beskärning går det att hålla vissa stora växter små. Jag tänker tex på bokhäckar.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Med envis beskärning går det att hålla vissa stora växter små. Jag tänker tex på bokhäckar.
Eller Bonsai-träd :rofl:

https://www.land.se/tradgard/sa-gor-du-ett-eget-bonsaitrad/
Kvinna som håller en kastanj bonsai-träd, bonsaien är från 1979 och ärvd från hennes föräldrahem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men man måste kapa där man vill att det skall komma nya skott. Det funkar inte att toppkapa på önskad sluthöjd. Dessutom skulle jag vara försiktig med att kapa bort allt grönt om man inte vet att den är väldigt tålig. I synnerhet inte denna tid på året. Sen känns det lite tveksamt att hålla en kastanj så låg som TS önskar med rimlig arbetsinsats.
 
Tack alla för er rådgivning! En Japansk såg är nu inhandlad och nu ska jag bara samla mod och kraft...
 
Alternativet är att låta den växa upp lite till och sedan stamma upp den, det vill säga ta bort låga grenar. Då är det bara en trädstam som passerar genom utsikten och så är kronan högre upp. Men skall du kapa ner den, akta så du inte kapar den under ympen för då blir det en vanlig hästkastanj och de blir ännu större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.