Hej!

Jag har precis kommit över en kompressor som jag tänkt använda för framförallt renblåsning av verktyg/maskiner och pumpning av bollar och däck, dvs inget avancerat. Men jag tycker ändå det är omständigt och klumpigt att ha en klump att släpa runt på i snickarboden, och vill göra det mer praktiskt med en enkel fast installation, se bifogad skiss.

Det här med rördragning och kopplingar får jag alltid lite ont i magen av, har pinsamt dålig koll på vad som används till olika ändamål. Det min lilla förundersökning lett till är att ett system med pex-slang skulle kunna funka, men jag behöver lite hjälp med vilka kopplingar jag ska använda. Jag tänker följande produkter:

Slang: Biltema 86-6153 - PEX RÖR 15X2,5MM,LÄNGD 25M
T-koppling: Biltema 86-6067 - PEX T-RÖR 15X15X15+RÖRSUPPORT

Men hur gör jag övergång till snabbkopplingar för tryckluft? Och avslutningen genom väggen?

Finns det ett enklare sätt att göra det på, kanske med färdiga tryckluftsslangar med snabbkopplingar? Supertacksam för hjälp och förslag! Det behöver inte vara en supersnygg installation, det ska bara vara praktiskt. I snickarboden har jag lyxen att kunna skippa finliret :)
 
  • Skiss över en enkel fast installation av kompressor för verktygsrenblåsning och pumpning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur stort är utrymmet det ska installeras i? Är det inte allt för stort skulle jag köpt en ordentlig slangvinda istället.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
dof dof skrev:
Hur stort är utrymmet det ska installeras i? Är det inte allt för stort skulle jag köpt en ordentlig slangvinda istället.
Blir väl ca 25m slang skulle jag tro. Vill gärna ha blåsmunstyckena hängande i spiralslangar i närheten av verktygen för smidighetens skull, plus att jag vill ha en enkel pumpstation för cyklar och bollar utanför.
 
PEX är vad jag hade valt med, men jag hade nog gått upp på 22 mm, det är ingen större skillnad i pris.

Övergång från PEX till tryckluft är inga problem, köp en PEX-koppling med hona på gängan, och en tryckluftskoppling med matchande hane (tex cejn art. 102912155)...
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vill du göra enligt konstens alla regler gör du avsticken uppåt som på bilden,
Vattenledningsrör med avstick uppåt och stamledning med svag lutning samt en utomhuskran med avvattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och stammen med svag lutning mot änden, där man har en avvattning.
Att ha ett uttag utomhus är lite lurigt, då det kan bli kondens med frostsprängning som följd.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
PEX är vad jag hade valt med, men jag hade nog gått upp på 22 mm, det är ingen större skillnad i pris.

Övergång från PEX till tryckluft är inga problem, köp en PEX-koppling med hona på gängan, och en tryckluftskoppling med matchande hane (tex cejn art. 102912155)...
Tack, ska se om jag hittar något motsvarande i Biltemas sortiment, ska ju ändå köpa de andra prylarna där tänkte jag.
 
K Keld skrev:
Vill du göra enligt konstens alla regler gör du avsticken uppåt som på bilden,
[bild]
Och stammen med svag lutning mot änden, där man har en avvattning.
Att ha ett uttag utomhus är lite lurigt, då det kan bli kondens med frostsprängning som följd.
Varför behöver jag bry mig om kondensvatten och dylikt när jag bara ska blåsa saker med tryckluften? Vill försöka hålla det så enkelt som möjligt. Och gällande uttaget som ska gå ut så skiljer det inte sig så mycket från de övriga för hela utrymmet där jag har mina sågverktyg är som en oisolerad "verandra" utanför snickarboden. Kommer det att innebära problem vintertid?

Du får ursäkta nybörjarfrågorna, men jag är helt grön på det här med tryckluft. Behöver jag bry mig om var jag placerar kompressorn höjdmässigt i förhållande till stammen? Vad är det man försöker skydda sig mot som skulle kunna hända om man installerar felaktigt?
 
Jag rekommenderar dig att köpa tryckluftskopplingarna från välkänt märke (varför inte just CEJN, de har tom. tillverkningen i Sverige) de är inte så mycket dyrare, och du kommer slippa mycket huvudvärk.

Vad gäller kondens så är det ett faktum i tryckluftsledningar, men det är egentligen inget större problem för en glad hobbyanvändare... Man gör avsticken uppåt för att slippa vatten som blir stående i röret under... Vad gäller frysrisk så tror jag inte heller det är något problem, möjligen att den utomhus blir svår att använda när det är riktigt kallt.... PEX-rören ska väl klara frysning när de är fulla med vatten, så lite fuktig luft är inga problem...
 
  • Gilla
Magaji och 3 till
  • Laddar…
Mitt tryckluftssystem består mest av grova trädgårdsslangar, går att göra snygga installationer med dom, de klamras på väggen som elkablar. Sen består alla fördelare och liknande av vattenkopplingar med slangnipplar. Har aldrig haft problem med det, å det systemet används typ dagligen.
Vad kommer den kondensen ifrån? Jag har aldrig haft nåt vatten/fukt i mina rör. Har min kompressor i ett varmt utrymme, kan det va därför?
 
  • Gilla
Markus P
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag rekommenderar dig att köpa tryckluftskopplingarna från välkänt märke (varför inte just CEJN, de har tom. tillverkningen i Sverige) de är inte så mycket dyrare, och du kommer slippa mycket huvudvärk.

Vad gäller kondens så är det ett faktum i tryckluftsledningar, men det är egentligen inget större problem för en glad hobbyanvändare... Man gör avsticken uppåt för att slippa vatten som blir stående i röret under... Vad gäller frysrisk så tror jag inte heller det är något problem, möjligen att den utomhus blir svår att använda när det är riktigt kallt.... PEX-rören ska väl klara frysning när de är fulla med vatten, så lite fuktig luft är inga problem...
Ok, tack för tips. Men PEX-kopplingarna och slang på biltema är ok?
 
D Djävulssnickarn skrev:
Mitt tryckluftssystem består mest av grova trädgårdsslangar, går att göra snygga installationer med dom, de klamras på väggen som elkablar. Sen består alla fördelare och liknande av vattenkopplingar med slangnipplar. Har aldrig haft problem med det, å det systemet används typ dagligen.
Vad kommer den kondensen ifrån? Jag har aldrig haft nåt vatten/fukt i mina rör. Har min kompressor i ett varmt utrymme, kan det va därför?
Intressant alternativ! Känns dock spontant som att det finns rätt stor risk för läckage med tanke på att det inte är helt ovanligt med gardenakopplingar som strular. Men det funkar ju uppenbarligen för dig så kanske något att överväga :)
 
M Markus P skrev:
Ok, tack för tips. Men PEX-kopplingarna och slang på biltema är ok?
Tja, jag har bara använt dem för vatten, men de verkar funka helt ok...
 
Får väl helt enkelt testa, värsta som kan hända är ju att det läcker. Tack för alla hjälpsamma svar!
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Intressant alternativ! Känns dock spontant som att det finns rätt stor risk för läckage med tanke på att det inte är helt ovanligt med gardenakopplingar som strular. Men det funkar ju uppenbarligen för dig så kanske något att överväga :)
Gardena-kopplingar ska du nog undvika. Nippel/slangklämma är nog mindre läckagebenäget.
 
  • Gilla
Markus P
  • Laddar…
Gardena-kopplingar använder jag inte utan bara slangarna. Kopplingarna är mässingskopplingar för vattenrör
 
  • Gilla
Markus P
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.