F
Appendix Appendix skrev:
du är inne på nått.
Kan man leva med att ha en fläkt igång så är Luftluft absolut bästa ekonomiska valet.
Här sänkte jag förbrukningen för värme med 30%. (Dvs 6000 kwh per år) Och räknar man med att vi kommer ha fortsatt hög elkostnad så är det ännu snabbare intjäning. Totalkostnad köp och installation 25000. Installationen tog 1.5 Timme

Har funderat på andra alternativ som att montera vattenburen värme. Men det är en väldigt stor kostnad.

med dagens elpris ska man dock inte underskatta effekten av vad solpaneler kan göra. Jag kommer installera det när takbytet görs
Det finns ju inget som utesluter solceller ändå, kan ju luft/luft och solceller också. :) Men kan nog glömma att få det i år medans en luft/luft kan sättas upp på en dag.

Sen hänger det lite på placeringen också. I sovrum/vardagsrum är det ju rätt drygt. Men vi kan nog sätta den i hallen och ändå få ganska bra spridning. Sovrummen ligger i ändarna ändå så gör inget om det inte blir lika varmt där. Sen kommer ju frånluftspumpen hjälpa till så jag tänker att luftpumpen inte behöver köra på max. :) Sen har jag funderat på vilka möjligheter det finns att sätta innedelen i taket? Det är ju en enplansvilla..
 
F Fideliox skrev:
Sitter och räknar lite.

Om vi leker med tanken att en luft/luft skulle spara 3000kwh per år med ett kwh pris på 2kr och pump+installation kostar 25 000Kr.
3000+2=6000Kr per år sparat.
25 000/6000=4.16. Så efter ca 4 år är det +-0Kr och ren vinst efter det.

Kollar jag däremot solceller för 200 000Kr som ger 6000kwh per år (men kanske mest på sommaren och inte vintern när det är som dyrast)
6000*2=12000Kr per år sparat.
200 000/12 000Kr=16.66. Så efter ca 16,6 år går det +-0Kr.

Har inte yta till jordvärme men bergvärme kanske man kunde satt men då snackar man väl runt 300 000Kr. Känns överdrivet för ett sådant litet hus? Luft/vatten är ju annars intressant men då snackar vi väl 200 000Kr också och behöver mecka med ventilationen med mera.
Solceller som ger 6000 kwh per år för 200 000 kr är riktigt dyrt.
Sista installation jag har koll på är min systers anläggning och den gick på 115 000 kr och då ska den ge 13500 kwh och driftsattes i mars.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
A Argastesnickaren skrev:
Solceller som ger 6000 kwh per år för 200 000 kr är riktigt dyrt.
Sista installation jag har koll på är min systers anläggning och den gick på 115 000 kr och då ska den ge 13500 kwh och driftsattes i mars.
Det lät väldigt billigt. :) Jag har bara utgått från de priser man kan se på diverse hemsidor så som hemsol.se medmera, då ligger det runt 200 000Kr. Eller anekdoter, en i familjen anlade för 8000Kwh och det var samma pris som ovan.

Men återigen blir återbetalningstiden knepig då vi har minst sol när vi behöver den som mest. Absolut så säljer man överskottet på sommaren men vad jag förstått så tjänar man mer på att "kvitta" elen istället för att sälja den.
 
F Fideliox skrev:
då vi har minst sol när vi behöver den som mest.
Jo, så är det ju.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Finns det fler på forumet som kombinerat Frånluftspump med luft/luft? Vad är era erfarenheter?
 
Luft/luft har ju den stora fördelen att man kan köra den som AC på sommaren (och det kostar inte särskilt mycket alls att köra som AC under några veckor på sommaren).
 
F
lnilsson lnilsson skrev:
Luft/luft har ju den stora fördelen att man kan köra den som AC på sommaren (och det kostar inte särskilt mycket alls att köra som AC under några veckor på sommaren).
Javisst, det är dock inget vi bryr oss om i detta fallet utan fokus är på att minska kostnaderna.

Fortfarande svårt att veta om det är värt att komplettera med luft/luft.
 
Vid installation av LLVP handlar det inte om komplettering, den ska ta över så stor del som möjligt av värmen från FLVP då SCOP för LLVP är betydligt högre.

En LLVP från märkesleverantör, Mitsubishi, Daikin eller liknande sparar minst 5 000 kWh/år i ditt hus om den placeras och körs rätt.

Så ja det är lönsamt.
 
F
B Boende45 skrev:
Vid installation av LLVP handlar det inte om komplettering, den ska ta över så stor del som möjligt av värmen från FLVP då SCOP för LLVP är betydligt högre.

En LLVP från märkesleverantör, Mitsubishi, Daikin eller liknande sparar minst 5 000 kWh/år i ditt hus om den placeras och körs rätt.

Så ja det är lönsamt.

Jag tänker att 310 får främst hantera ventilation och varmvatten. Sen sätter jag ner alla rumstermostater på elementen till 0 förutom kanske i badrummet där vi inte har elgolvvärme. Tänkte också, om det går, stänga av elpatronen helt på 310. Sen sätter jag LLVP till 20 grader eller något i den stilen i vardagsrummet. Har som sagt ganska öppet i mitten av huset med kök och vardagsrum.
 
Termostaterna på elementen ska man helst sätta på minst "*" frostskyddsläge och inte helt avstängda. Då finns en back-up om LLVP skulle haverera eller inte räcka till vid extrem kyla. Brukar själv sätta termostaterna på +15° om LLVP står på 21°.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
J Josth skrev:
Termostaterna på elementen ska man helst sätta på minst "*" frostskyddsläge och inte helt avstängda. Då finns en back-up om LLVP skulle haverera eller inte räcka till vid extrem kyla. Brukar själv sätta termostaterna på +15° om LLVP står på 21°.
Hmm visste faktiskt inte att det var det snöflingan betydde!
 
F
Logad Logad skrev:
Jag är ingen vän av frånluftvärmepumpar eftersom den tar värme från inneluften den själv värmt upp. Mitt förslag är därför en luftvattenpump och en FTX som ersätter nuvarande ventilation. Spabadet hade jag nog lagt ner. Poolen kan värmas med solfångare om man vill.

Hur pass "enkelt" skulle det vara att ersätta en frånluft med luft/vatten egentligen? Vattenradiatorerna finns ju redan. Men innedelen bytas ju, en utedel tillkommer samt något slags ventilationsaggregat ska ju upp. Kan bli en ganska dyr historia med över 10-15 års återbetalningstid? Vad skulle det kunna kosta? Sen ökar ju husets värde också men det är svårare att räkna på.
 
Ventilationen kan man ersätta med en reglerad men enkel kanalfläkt för några tusen kr. Luftvattenvärmepumpar har stigit i pris så du får nog räkna med någonting på 130-140 tkr. Energibesparingen blir dock ungefär samma som med den nya typen av frånluftsvärmepumpar som kan kosta runt 110 tkr med installation.
 
F
J Josth skrev:
Ventilationen kan man ersätta med en reglerad men enkel kanalfläkt för några tusen kr. Luftvattenvärmepumpar har stigit i pris så du får nog räkna med någonting på 130-140 tkr. Energibesparingen blir dock ungefär samma som med den nya typen av frånluftsvärmepumpar som kan kosta runt 110 tkr med installation.

Med eller utan installation? Isåfall räknar jag nog snarare runt 175 000-200 000kr. Då blir det ju inte värt det om en F730 kostar 120k. Men skönt att slippa oväsendet såklart.

Men egentligen står jag då mellan en luftluft för 25 000kr eller F730 (ev 750?) för 120 000kr.

310 är ju gammal så åker väl på pannbyte inom några år oavsett.
 
  • Gilla
dannan
  • Laddar…
Luftvatten går absolut att få för runt 130-140 tkr inkl installation. Men det är förmodligen leveranstid på minst någon månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.