Vi håller på att göra om uppfarten och ser nu även över dagvatten. Har ett stuprör som vi inte lyckas lösa på nått vettigt sätt. Finns ingen möjlighet ansluta dagvatten mot brunn eller dra rören på frostfritt djup. Vi vill ej heller låta vattnet rinna ut på uppfarten på nya stensättningen då det kan erodera bort stenmjölet.

Enda lösningen är att vi gräver ned markavloppsrör på ca 25-30cm djup ca 10-15 cm ut från garageplattan till en avlämningsplats.

Funderar nu på riskerna att rören fryser sönder.
Viss värmeavgivningen från garageplattan bör minska frysdisken. Dock bor vi inorra Sverige där det är kallt.
Markavloppsröret (Dim 110) blir ca 8m långt så en 10m värmekabel skulle fungera. Dock känns det lite väl energislösigt inte minst med dagens elpriser. Sen blir det endel trixande med elkabelns anslutning då vi behöver sätta nytt vägguttag på utsidan samt ha sladden hängande på vägg från där den går ned i Röret, vilket inte bli snyggt.

En annan lösning är isolering ovanpå markavloppsröret.
Kan en 30mm cellplastskiva som är ca 30cm bred och förläggs ovanpå spillvatten ledningen vid husväggen vara en gångbar lösning?
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Avloppsrören behöver inte ligga frostfritt. De är luftfyllda så de fryser inte sönder.
 
  • Gilla
T.Gustafsson och 2 till
  • Laddar…
Hej.
Jag har varit i kontakt med ett flertal olika åteförsäljare av dagvattenrör och de rekommenderar vanliga spillvattenrör med el-kabel pga rören ligger så pass grund så vattnet annars kommer frysa.
 
  • Gilla
RPM2006
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Husåhem skrev:
Hej.
Jag har varit i kontakt med ett flertal olika åteförsäljare av dagvattenrör och de rekommenderar vanliga spillvattenrör med el-kabel pga rören ligger så pass grund så vattnet annars kommer frysa.
Bor du långt norrut? Dagvattenrör brukar inte ha problem med att de fryser. Kylan kommer uppifrån (värmen avgår uppåt), marken är varmare.
 
Claes: Bor i Norrbotten.
 
Claes Sörmland
H Husåhem skrev:
Claes: Bor i Norrbotten.
Lite värre med tjälen där än här nere i södern tänker jag. Det kan förklara att de lokala är oroade över att dagvattenledningar fryser.
 
Vilket vatten är det som skall frysa undrar jag? Rinner det vatten i stuprören är det knappast minusgrader ute. Om det skulle vara stående vatten kvar i rören när väl frosten når ner i marken, ja då har man misslyckats med fallen.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.