Hej har gräsmatta som det växer allt möjligt i och precis köpt mig en robotgräsklippare.
Och helt plötsligt vill jag ha den snyggaste gräsmattan på gatan eftersom jag slipper klippa själv har göslat med nått som åkte med i bara farten på växthuset så vet ej namnet på den men va svarta pellets som lukta mysko :/ Nu till min fråga kan jag strö ut gräsfrön på hela gräsmattan först för att få det under toppdressen sen får robotgräsklipparen platta till allt efter som den klipper skulle det funka ?
 
Jag har för mig att nya frön behöver mycket vatten. Lite men ofta.
Resten är mindre viktigt.

Eller?
 
Ni som klipper kirskål med gräsklippare, tar ni upp resterna av kirskålen och kastar bort? Eller kan den ligga likt gräsklipp, utan att sprida sig mer?
 
Sommarstugelivet Plankan82 skrev:
Ni som klipper kirskål med gräsklippare, tar ni upp resterna av kirskålen och kastar bort? Eller kan den ligga likt gräsklipp, utan att sprida sig mer?
Upplever att det sprider sig med rotsystemet då det ploppar upp längre och längre in i trädgården...
 
  • Gilla
Sommarstugelivet och 1 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Upplever att det sprider sig med rotsystemet då det ploppar upp längre och längre in i trädgården...
med andra ord spelar det ingen roll om den klippta kirskålen ligger kvar?
 
BirgitS
Sommarstugelivet Plankan82 skrev:
med andra ord spelar det ingen roll om den klippta kirskålen ligger kvar?
Kirskål sprider sig med rotsystemet och genom frön. Avklippta stjälkbitar som ligger ovanpå en gräsmatta kan inte rota sig. Men om kirskålen har börjat blomma får man ta bort blommorna först så att man inte riskerar att få frön på jorden.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kirskål sprider sig med rotsystemet och genom frön. Avklippta stjälkbitar som ligger ovanpå en gräsmatta kan inte rota sig. Men om kirskålen har börjat blomma får man ta bort blommorna först så att man inte riskerar att få frön på jorden.
tack! Sommarens heltidsjobb blir att klippa kirskålen konstant
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.