Vi har köpt en rund stativpool på 3.6 m med fällbart genomskinligt kupoltak. Total höjd blir 2.95 m.
Vilka regler finns det kring denna? Hur nära tomtgränsen får man ställa den?
Den ska ej grävas ned och monteras ner till vintern.

Tar tacksamt svar om någon har erfarenhet el vet!
 
Borde rimligtvis hamna under kategorin "lekredskap". Alltså samma regler som en studsmatta, hoppborg eller gungställning. Inga regler mer än att man ska ta bort stegen när den inte används, och man bör väl inte heller ställa den i tomtgränsen om den kan störa grannarna (allmänt hyfs).

/S
 
Jag tänker precis tvärtom. Om det är permanent placerar så känns det mer som bygglovsansökan. Men beror väl på hur kommunen tolkar reglerna. Så för bästa svar borde en fråga till kommunens bygglovsnämnd vara lättast.

En nedgrävd pool är oftast inte bygglovspliktig, men har man pooltak över en viss höjd (vår kommun 80cm) så krävs det bygglov.
 
Jag skulle aldrig ansöka om bygglov för en temporär pool. Ska du i så fall ansöka om rivningslov i höst när det är dags att ta in den? Bygg upp poolen och njut av den. Om du får en anmälan av kommunen så får du väl fälla ner taket just när de gör en inspektion så är det bara ett lekredskap kvar.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Jag skulle aldrig ansöka om bygglov för en temporär pool. Ska du i så fall ansöka om rivningslov i höst när det är dags att ta in den? Bygg upp poolen och njut av den. Om du får en anmälan av kommunen så får du väl fälla ner taket just när de gör en inspektion så är det bara ett lekredskap kvar.
Får ursäkta mig, måste varit för tidigt på morgonen sist. Läste att den skulle grävas ner och vara uppe hela vintern
Är det bara tillfälligt under sommarn så skulle jag också bara köra på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.