Hej på er!

Har nyligen köpt in ett skärmtak som jag efter att ha diskuterat med bekanta blivit osäker på om det faktiskt kan monteras på ett bra sätt i tegelfasad, utan att riskera att det lossnar eller lossar tegelbitar.

Taket är av följande typ med 4 infästningspunkter.
https://www.designtak.se/products/entretak-easy-collection-flat-d800mm

Utmaningen verkar vara att fästa taket i annat än bara tegelstenar.
En tanke är att sätta den lite lägre än rekommenderat för att försöka träffa trängseln ovanför ytterdörren med de nedre skruvhålen.

Någon som har erfarenhet eller tankar av detta? Inte ens leverantören ville/kunde ge svar på detta, antagligen för att slippa "ansvar".
 
B
Det taket skall du inte hänga i tegelfasad.
Du måsta ha stolpar längst ut.
 
K
B byron v2 skrev:
Det taket skall du inte hänga i tegelfasad.
Du måsta ha stolpar längst ut.
Förstår inte varför det måste vara stolpar längst ut?

Kollade på plugg till tegel och om du har håltegel så tror jag taket definitivt är för tungt för att enbart fästas i fasaden. Har du massivtegel så kanske, beroende på vilken dimension på taket du köpt. Men även där är det ändå gränsfall.

Hur ser det ut bakom teglet, är det luftspalt eller finns fästelement bakom som du skulle kunna köra en längre genomgående skruv till?
 
Redigerat:
För många år sedan fäste jag ett liknande skärmtak i mitt hus med tegelfasad fast då tog jag skruvar som vår så långa att de gick ända in i träfasaden bakom. Hålen i teglet var lite större än skruvarna så dom gick fria i teglet. Fungerade utmärkt.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
B
K kniv skrev:
Förstår inte varför det måste vara stolpar längst ut?

Kollade på plugg till tegel och om du har håltegel så tror jag taket definitivt är för tungt för att enbart fästas i fasaden. Har du massivtegel så kanske, beroende på vilken dimension på taket du köpt. Men även där är det ändå gränsfall.

Hur ser det ut bakom teglet, är det luftspalt eller finns fästelement bakom som du skulle kunna köra en längre genomgående skruv till?
Har man stolpar blir det ingen böjverkan. Då blir det bara tyngd neråt, inte utåt.
 
K
B byron v2 skrev:
Har man stolpar blir det ingen böjverkan. Då blir det bara tyngd neråt, inte utåt.
Jo absolut det är jag med på, pluggat till ingenjör och läst hållf. Men har du ens kollat på TS länk? Stolpar funkar inte med det taket utan vidare modifikation. Därutöver skrev du att det måste vara stolpar, är knappast ett måste i alla lägen.
 
Ladda ned appen Hilti Expander

där får du svar på vad de beräknar med för infästning
 
T Thomas_Blekinge skrev:
För många år sedan fäste jag ett liknande skärmtak i mitt hus med tegelfasad fast då tog jag skruvar som vår så långa att de gick ända in i träfasaden bakom. Hålen i teglet var lite större än skruvarna så dom gick fria i teglet. Fungerade utmärkt.
Tror att jag kan nå träregeln ovanför dörrkarmen om jag tar riktigt lång skruv i nedre fästen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B
K kniv skrev:
Jo absolut det är jag med på, pluggat till ingenjör och läst hållf. Men har du ens kollat på TS länk? Stolpar funkar inte med det taket utan vidare modifikation. Därutöver skrev du att det måste vara stolpar, är knappast ett måste i alla lägen.
 
B
Högskoleingenjörer kallade vi alltid för högbyxor eller tekniker under studietiden :).
Väger man av mot stolpar får du ingen böjverkan. Bara tryck nedåt.
Fästa med böjverkan i skaltegel får ni greja med på högbyxerian (lättingenjörsutbildningen)

Mvh
Clark Olofsson
Jur.kand
MSc indek
 
B byron v2 skrev:
Det taket skall du inte hänga i tegelfasad.
Du måsta ha stolpar längst ut.
Fast kollar du på modellen då är detta ett tak som är menat att hänga i två konsoller på fasaden.
Skall man ha stolpar blir det en helt annan konstruktion/modell av tak.

Sen kanske denna modell av tak inte funkar på tegelfasad, det vet jag inte.
Men jag skulle kunna tro att så länge konsollerna har tillräcklig höjd och du hittar reglelverket bakom fasaden och kan skruva i det, så det inte bara hänger i teglet, så funkar det nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.