Nedanför en hjärtstock blir det varje vår en liten hög av ”spån”. Sen inte mer förrän nästa vår, mängden är rätt konstant. Vem kan vara skyldig? Bifogar bilder.

En liten hög av spån på ett fönsterbräde bredvid en fjärrkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nedre del av en hjärtstock, gammalt trä med tydliga tecken på nedbrytning eller skada, möjligen orsakad av insekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det ser ut att vara små hål i bjälken/bärlinan/takåsen, och då bör det vara s k trämask, strimmig trädgnagare tror jag det heter mera korrekt.
Undrar varför den trivs där? Den gillar vanligen fuktangripet trä, i t ex källare, uthus och ladugårdar med djur i. Det ser ut som om det är rötskador på din bild, vad beror detta på?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Läcker taket ibland? Finns det någon lucka att kolla hur det ser ut mellan innertak och nock?
 
Kan vara strimmig trägnagare och det trivs i hus som inte är uppvärmda på vintern. De försvinner om det är varmt, runt tjugo grader på vintern. Vi har sådana men nu när vi har värme på vintertid är de nästan borta.
Deras hål är små någon millimeter och runda. De utgör i regel ingen fara för bygganden.

Om det skulle vara så trist att det är ruttet virke kan det vara envis trägnagare. De äter bara ruttet virke. (det har vi också haft) De har lite större hål.

Husbock gör fem millimeter stora lite ovala hål och det är inte kul för de äter så att virkets stabilitet påverkas.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
De flesta försäkringsbolag har väl ett skydd mot detta? I samarbete med Anticimex i mitt fall. Vid renovering av min sommarstuga hittade vi konstiga hål i en av takstolarna. De kom dit gratis och talade om vad det var och jag kunde sova gott igen.

Minns dock inte vad det var. Lösningen var ta bort barken som bitvis var kvar så försvinner risken och "angreppen" var gamla.
 
Strimmig trädgnagare kan Anticimex såklart identifiera, men de gör inget annat än ber dig höja värmen vintertid. Veckan före midsommar brukar vi hitta våra flygandes. Lättare att identifiera själva skalbaggen kanske.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag tycker det ser ut att vara små hål i bjälken/bärlinan/takåsen, och då bör det vara s k trämask, strimmig trädgnagare tror jag det heter mera korrekt.
Undrar varför den trivs där? Den gillar vanligen fuktangripet trä, i t ex källare, uthus och ladugårdar med djur i. Det ser ut som om det är rötskador på din bild, vad beror detta på?
Undersidan av hjärstock, huset är över 100 år gammalt, så vad som är gamla eller nya hål är svårt att säga, likaså när rötskadan, om det är en sån tillkom, det är i alla fall minst 5o år sedan.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag tycker det ser ut att vara små hål i bjälken/bärlinan/takåsen, och då bör det vara s k trämask, strimmig trädgnagare tror jag det heter mera korrekt.
Undrar varför den trivs där? Den gillar vanligen fuktangripet trä, i t ex källare, uthus och ladugårdar med djur i. Det ser ut som om det är rötskador på din bild, vad beror detta på?
Om det är rötskador är de över 50 år gamla, bilden visar undersidan av hjärstocken. Det märkliga är att det inte blir mer spån än så, varje vår. Sen inget mer.
 
B Bossesv skrev:
Om det är rötskador är de över 50 år gamla, bilden visar undersidan av hjärstocken. Det märkliga är att det inte blir mer spån än så, varje vår. Sen inget mer.
Det är alltså en över 50 år gammal, men åtgärdad rötskada? Träet är torrt och fint?
Gamla bjälkar i timmerhus brukar vara överdimensionerade och tåla enstaka angrepp av trägnagare. Jag hade inte oroat mig. Det går ju att provhugga med kniv eller skruvmejsel om du är fundersam över hållfastheten!

Men...det här ordet "hjärtstock" eller "hjärstock" har jag aldrig hört, så jag skrev in det på en sökmotor. Det visade sig vara en marin term för axeln som går till rodret på en båt :thinking:. Vad är det för något i ditt hus?
 
  • Gilla
Ingemar O och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är alltså en över 50 år gammal, men åtgärdad rötskada? Träet är torrt och fint?
Gamla bjälkar i timmerhus brukar vara överdimensionerade och tåla enstaka angrepp av trägnagare. Jag hade inte oroat mig. Det går ju att provhugga med kniv eller skruvmejsel om du är fundersam över hållfastheten!

Men...det här ordet "hjärtstock" eller "hjärstock" har jag aldrig hört, så jag skrev in det på en sökmotor. Det visade sig vara en marin term för axeln som går till rodret på en båt :thinking:. Vad är det för något i ditt hus?
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är alltså en över 50 år gammal, men åtgärdad rötskada? Träet är torrt och fint?
Gamla bjälkar i timmerhus brukar vara överdimensionerade och tåla enstaka angrepp av trägnagare. Jag hade inte oroat mig. Det går ju att provhugga med kniv eller skruvmejsel om du är fundersam över hållfastheten!

Men...det här ordet "hjärtstock" eller "hjärstock" har jag aldrig hört, så jag skrev in det på en sökmotor. Det visade sig vara en marin term för axeln som går till rodret på en båt :thinking:. Vad är det för något i ditt hus?
Åtgärdad vet jag inte, märkligt med rötskada på undersidan dock. Och visst är virket torrt och fint, och sådär 30 cm tjockt, så det känns inte så oroande, mera intressant att veta vad som försiggår.

Utläggningen om hjärtstock och påpekandet av stavfel var verkligen ett sidospår. Namnet används här på landet av gubbarna, de menar de tre längsgående stockar som bär upp taket.
 
Myfiken eller ej. Om det kommer spån är det ju ett pågående angrepp

dit med anticimex. Sen tar du bort det dåliga virket och ersätter med nytt. Så huset kan stå 100 år till
 
B Bossesv skrev:
Åtgärdad vet jag inte, märkligt med rötskada på undersidan dock. Och visst är virket torrt och fint, och sådär 30 cm tjockt, så det känns inte så oroande, mera intressant att veta vad som försiggår.

Utläggningen om hjärtstock och påpekandet av stavfel var verkligen ett sidospår. Namnet används här på landet av gubbarna, de menar de tre längsgående stockar som bär upp taket.
Om träet är torrt och det endast är små mängder trämjöl du hittar, är det ingen större anledning att vara orolig, nej.
En kan undra varför det blev röta i träet från början? En teori skulle vara att taket läckt för länge sedan och kapillärkrafter gjort att vattnet runnit på undersidan, en annan tanke är att det är en återanvänd takås som redan varit lite åtgången vid husbygget.

Ordet hade jag som sagt aldrig hört (vi pratar nog inte samma dialekt, du och jag), så jag ville ta reda på det! Det förekommer också att telefoner korrigerar det vi egentligen skriver.
Vi i Småland hade kallat detaljen på bilden för takås, som sagt. Den kraftigare stocken i mitten hade hetat nockstock (nockastock i talspråk).
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.