Jag funderar på att bygga ett "badkar" nu när jag skall inreda vårat nya badrum. Jag skulle vilja ha något som jag sett på Yasuragi Hasseludden, en liten pool ca:1,30 x 2,00 meter och 40-50 cm djup. Den ska vara inkaklad och även kakelbeklädd insida, kanske skifferplattor i botten och lite skönt slipade stora naturstenar i hörnen. Min fundering är bara hur jag bygger en sådan skapelse. Min tanke är en stomme av lättbetongblock, flera lager flytante tätskickt och sedan kakel. Vet någon mer, har erfarenhel av små innomhuspooler. Min största farhåga är ju att tätskicktet inte håller då det skall stå på vår övervåning. Kan man ha någon enkel reningsanläggning med uppvärmning så man slipper byta vattnet jämt.
 
Det går säkert att få det tätt på nåt sätt. Finns ju gott om inomhuspooler. Använda poolliner istället för kakel kanske.

Men min första tanke var snarare vikten. Du kommer säkerligen att komma upp runt 1,5 ton. Inget jag skulle vilja veta finns rakt ovanför om jag är på undervåningen.
 
Jag har också sådana planer. Men jag är inne på att bygga med Lux-plattor eller motsvarande.
Har kollat lite i en Comfortbutik som tydligen hare hjälpt folk att bygga några badkar.

Det krångligaste verkar vara att få till det bra runt bottenventilen så att man kan inspektera och rensa avloppet. Man får bygga upp badkaret lite från golvet och göra en tunn skiva av plåt eller glasfiber, där man kan sätta bottenventilen. Och så en kanal ut mot framsidan av badkaret där man får ha en lucka och avloppet. Vi planerar att ha ventlien mitt på badkaret, så det blir trevligt att sitta från bägge hållen.

Men det kommer nog att dröja minst ett halvår till innan vi kommer igång med detta projekt, så jag har inga detaljerade tips än. Men som sagt, de har ju bevisligen gjort det på Hasseludden.

Jag har också funderat en hel del på om man ska ha små eller stora klinkers inne i badkaret. Förmodligen blir det ju trevligare att sitta där ju större plattorna är, men samtidigt måste man ju få till ett någorlunda bra fall i botten.

Och så vill jag bara tillägga att mitt motiv för att hålla på och krångla på det har viset är att få ett tillräckligt djupt badkar. Vill du ha bara 50 cm baddjup finns det badkar att köpa som man kan bygga in. Jag är bortskämd med gammalt gjutjärn, där man får typ 60 cm baddjup. Det ska jag minst ha på mitt byggda badkar också. Man kan ju alltid strunta i att fylla det helt om man vill vara sparsam, men möjliheten ska finnas tycker jag. :)

Jag tror nämligen inte att ett sånt här badkarsprojekt i slutänden blir billigare än att köpa ett badkar utan bubbel och bygga in.

Vikten är jag inte heller så orolig för. I mitt badrum (också övervåning) stod innan ett gjutjärnsbadkar som nog vägde ca 100 kg. Vattnet blir ju inte mer än kanske 0,5 x 0,6 x 1,8 = 540 kg. Och det var i mitt fall ungefär lika innan. Vet inte riktigt vad kakel och fix väger, men det kan ju inte vara så många 100 kg, det är ju ändå inga gigantiska ytor. Så jag tror definitivt att man i alla fall med luxplattor lätt kan klara sig under 1000 kg totalt.
 
Jag räknade 1.30 x 2.00 = 2.6m2. Med djupet på vattnet runt 40-50cm blir det ju mellan 1- och 1.3 m3. Borde alltså vara minst över tonnet i bara vatten. Eller tänker jag fel.

Nu vet jag ju inget mer om kontruktionen i Johan73:s hus så det kanske inte är ett egentligt problem. min första tanke var ändock ang vikten eftersom det skulle vara på ovanvåningen.
 
Jo, vikten är vikitg :)
Gör man något sånt här så är det ju extra viktigt att bjälklaget håller och att det inte rör sig, för då får man ju genast problem med ytskikten. Så det gäller nog att badrumsgolvet är bra upplagt och bra reglat. Men det kan ju inte bli så mycket värre än bubbelhörnbadkar och det sätter ju folk in lite här och där nu för tiden.
 
Är det någon som har gjort verklighet av planerna? Är inne på samma spår och vill gärna ha lite tips.
 
Nu har jag ju visserligen byggt vårt utomhus, men någon inspiration kanske det kan ge?
http://www.byggahus.se/forum/pool/62810-pool-med-lecablock.html

Utifall det skall byggas på en övervåning så krävs det ju som sagt att bjälklagen är väl tilltagna.

Det finns ju cementbaserade tätskikt, som man använder för bl.a. inomhuspooler. Dock lite svårt att få fram bra information och rätt produkter som privatperson.

Jag hade nog valt en lösning med en väl ventilerad "blindbotten", och sedan dubbla tätskikt. Cementbaserat i själva poolen och sedan ett rollat/mattbaserat undertill, som extra säkerhetsåtgärd. Alltså ett eget platsbyggt "badkar" i själva badrummet.
 
Tack för tips. Snygg stil på poolen. Jag gillar! Funderade på att bygga med lecablock. Bjälklagen är av betonghåldäck och borde hålla för en hel del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.