Hej
Jag bor i radhus mittemellan två grannar.
Min granne gav mig och min bror ett muntligt medgivande och godkännande för fem år sedan när vi mätte ut tomtgräns och planterade en thujahäck direkt intill på min sida om tomtgräns.
Den har vuxit sig jättefin och är av typen Smaragd så den breder inte ut sig och behöver inget underhåll överhuvudtaget.
På andra sidan så har ägaren av det radhuset bytts ut för 2 år sedan. Fem år har gått sedan planteringen och inget har yppats om häcken från någon av dem.
Nu kommer de båda (de är tillsammans nu) och kräver att häcken skall av mig flyttas in 60 cm och att den inte ens står på min tomt. Lantmäteriet säger att tomtkartan inte har hög validitet pga ålder och att ingen vet vem som har rätt i frågan om tomtgräns.
Vad ska jag göra nu? Måste jag gräva upp hela min lilla tomt på 135m2 pga detta? Det kommer bli dyrt. Kan jag hänvisa till någon lag så att de kan stå kvar? Jag känner mig maktlös för vi har försökt göra rätt från start.
 
  • Gilla
  • Wow
yalazy och 7 till
  • Laddar…
harry73
Du har troligtvis en fastighetsägarna från avstyckningsförrättningen där det i alla fall finns några mått som bredd på trädgården.
Stämmer dagens bredd med förrättningskartan, betyder det att om gränsen mot granne A ska flyttas in mot dig, borde gränsen mot granne B behöva flyttas ut.
Vanligtvis hjälper det inte, men eftersom båda grannar är emot dig (tillsammans) kan du spela ut dom mot varandra.

Angående häcken behöver du inte göra något annat än att hävda att det står på din fastighet, och tycker de annorlunda, får de beställa en utredning.

Denna utredning kan för övrigt bli riktigt dyrt och alla som har nytta av gränsbestämningen betalar sin del.
Dvs du och granne A betalar båda 50% var av bestämning av er gräns och du och granne B 50% av den andra gränsen.
 
  • Gilla
MichelleW och 25 till
  • Laddar…
Undvik att blanda in lantmäteriet. Det kommer att kosta skjortan och deras modell där de fakturerar alla som berörs kommer att göra dina grannar än mer arga. Men du kan ju kolla innan om de tycker att det är värt 30 000 kr var att reda ut gränsen eller om ni kan göra upp internt istället.
 
  • Gilla
TickyNucker och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Du har troligtvis en fastighetsägarna från avstyckningsförrättningen där det i alla fall finns några mått som bredd på trädgården.
Stämmer dagens bredd med förrättningskartan, betyder det att om gränsen mot granne A ska flyttas in mot dig, borde gränsen mot granne B behöva flyttas ut.
Vanligtvis hjälper det inte, men eftersom båda grannar är emot dig (tillsammans) kan du spela ut dom mot varandra.

Angående häcken behöver du inte göra något annat än att hävda att det står på din fastighet, och tycker de annorlunda, får de beställa en utredning.

Denna utredning kan för övrigt bli riktigt dyrt och alla som har nytta av gränsbestämningen betalar sin del.
Dvs du och granne A betalar båda 50% var av bestämning av er gräns och du och granne B 50% av den andra gränsen.
På min karta står ett mått. Det måttet hänvisade jag till grannen som yppade 20 cm ytterligare plus att thujorna ska in 60 cm till från vardera sida. Totalt alltså 180 cm
De thujorna behöver inte underhållas. Så om stammarna är på min tomtsida, kan de få stå kvar då?
Finns det något som hänvisar till att ena grannen som flyttade in senare (3 år efter planteringen)köpt sin bostad i befintligt skick med undersökningsplikt?
 
  • Gilla
T0mpal0mpa och 4 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Undvik att blanda in lantmäteriet. Det kommer att kosta skjortan och deras modell där de fakturerar alla som berörs kommer att göra dina grannar än mer arga. Men du kan ju kolla innan om de tycker att det är värt 30 000 kr var att reda ut gränsen eller om ni kan göra upp internt istället.
intern verkar bli väldigt svårt då de framställer sig som att de bestämmer vart tomtgränsen går. Jag försökte inledningsvis men insåg att de försöker köra över mig totalt. Det de sa stämde inte alls.
 
  • Gilla
Hjortmark och 1 till
  • Laddar…
Lite oklart men jag tolkar det som att du har Thuja mot båda grannarna och att de båda grannarna nu är ett par. Och Thujan ska alltså in 60 cm på båda sidorna? Kanske lättare att byta hus med ena grannen så kan de båda grannarna kvittra ihop utan dig mellan?
 
  • Gilla
  • Haha
mossmasaker och 28 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Lite oklart men jag tolkar det som att du har Thuja mot båda grannarna och att de båda grannarna nu är ett par. Och Thujan ska alltså in 60 cm på båda sidorna? Kanske lättare att byta hus med ena grannen så kan de båda grannarna kvittra ihop utan dig mellan?
Ja, korrekt uppfattat.
 
  • Gilla
larsa. och 1 till
  • Laddar…
Hur har dina grannar sin tomtgräns åt andra hållet? DVS hur ser er ut mot deras granne. Är det en gång på 120cm mellan alla hus där alla har varsin häck/plank?

Sitter radhusen ihop?
 
  • Gilla
Eva Berg och 3 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Hur har dina grannar sin tomtgräns åt andra hållet? DVS hur ser er ut mot deras granne. Är det en gång på 120cm mellan alla hus där alla har varsin häck/plank?

Sitter radhusen ihop?
De sitter ihop. Ingen gång mellan.
 
Naturligtvis kan dom inte tvinga dig att flytta häcken. Thujorna tillhör den fastighet dom är planterade på, står dom på din tomt är det dina och står dom på en grannes tomt är de dennes. Däremot har dina grannar rätt att kapa gren eller rot som sticker in på deras tomt, efter ha gett dig tid att göra det först.

Kort sagt, sitt lugnt i båten och hävda att häcken står helt på din tomt, men att dom är välkomna att kapa grenarna som sticker in på deras tomt om dom vill, men inte mer.
 
  • Gilla
  • Älska
linneac och 24 till
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Naturligtvis kan dom inte tvinga dig att flytta häcken. Thujorna tillhör den fastighet dom är planterade på, står dom på din tomt är det dina och står dom på en grannes tomt är de dennes. Däremot har dina grannar rätt att kapa gren eller rot som sticker in på deras tomt, efter ha gett dig tid att göra det först.

Kort sagt, sitt lugnt i båten och hävda att häcken står helt på din tomt, men att dom är välkomna att kapa grenarna som sticker in på deras tomt om dom vill, men inte mer.
Tack.
Jag har mailat nästan allt det du skriver utom att hävda min tomtgräns för den vet ju inte heller jag med riktighet. Vill inte fara med osanningar någonstans.
 
  • Gilla
Almedals och 3 till
  • Laddar…
Nu är det ju dock inte så att att om din häck är planterad på grannens mark så äger han dem, det är fortfarande dina plantor även om de råkar stå på fel ställe. Planta på ofri grund om du så vill.. han får begära handräckning från fogden om han vill tvinga dig till att flytta plantorna (handgripligen) alt så åläggs du att flytta dem och kanske kan få någon form av vite om du låter bli eller något. Inte säker på konsekvensen av att sätta dem på grannens mark men du äger dem fortfarande och det blir egenmäktigt förfarande med tuja om någon av dem river upp dem så att de blir skadade mot din vilja. De har ju som tidigare sagts rätt att kapa rötter och grenar som sticker över på deras tomter förutsatt att de först gett dig chansen att göra detta själv stammar är här inte inkluderade så dessa får inte kapas även om det visar sig att plantan sitter helt fel. Rimlig tid har fastslagits i andra fall till (i mitt tycke) rätt vansinnigt lång tid om det var typ 6månader eller till och med mer. Om du då inte gör något så får de kapa fritt det som är på deras sida efter detta men då gränsdragningen är under dispyt kan du ju meddela att all kapning som kan leda till skador kommer du kräva ersättning för om det visar sig att de varit på fel sida och tallat.

Lättast för att detta inte ska bli en väldigt konstig tillvaro med dessa grannar så kanske du bara ska fråga varför detta nu helt plötsligt blivit ett problem? Är det så att de inte håller med dig om att det inte krävs underhåll av häcken och att de vill att du en gång om året faktiskt kommer över och ansar av sidorna?
 
  • Gilla
akeohm och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Nu är det ju dock inte så att att om din häck är planterad på grannens mark så äger han dem, det är fortfarande dina plantor även om de råkar stå på fel ställe. Planta på ofri grund om du så vill.. han får begära handräckning från fogden om han vill tvinga dig till att flytta plantorna (handgripligen) alt så åläggs du att flytta dem och kanske kan få någon form av vite om du låter bli eller något. Inte säker på konsekvensen av att sätta dem på grannens mark men du äger dem fortfarande och det blir egenmäktigt förfarande med tuja om någon av dem river upp dem så att de blir skadade mot din vilja. De har ju som tidigare sagts rätt att kapa rötter och grenar som sticker över på deras tomter förutsatt att de först gett dig chansen att göra detta själv stammar är här inte inkluderade så dessa får inte kapas även om det visar sig att plantan sitter helt fel. Rimlig tid har fastslagits i andra fall till (i mitt tycke) rätt vansinnigt lång tid om det var typ 6månader eller till och med mer. Om du då inte gör något så får de kapa fritt det som är på deras sida efter detta men då gränsdragningen är under dispyt kan du ju meddela att all kapning som kan leda till skador kommer du kräva ersättning för om det visar sig att de varit på fel sida och tallat.

Lättast för att detta inte ska bli en väldigt konstig tillvaro med dessa grannar så kanske du bara ska fråga varför detta nu helt plötsligt blivit ett problem? Är det så att de inte håller med dig om att det inte krävs underhåll av häcken och att de vill att du en gång om året faktiskt kommer över och ansar av sidorna?
Jag har frågat vad som nu helt plötsligt efter 5 år är problemet. Den granne som bodde här då gav ju muntligt medgivande till mig och min bror, han var ute flera gånger och tittade när vi mätte gränsen, grävde och planterade. Han sa ingenting om att nåt skulle vara ett problem och inte heller de senaste fem åren.

Gäller inte alls det medgivandet? Vi var två som hörde det.
Hon köpte sitt radhus 3 år senare och såg häcken uppvuxen. Medgivande på den sidan fick jag av förre ägaren.

Vad gäller egentligen när man fått sådana medgivande även om häcken skulle stå någon cm fel, för mer än 5 cm handlar det inte om ifall jag utgår från förättqrkartan.

Thuja Smaragd behöver inte beskäras alls. Vill man putsa den så kan man göra det men väldigt försiktigt.
Jag har informerat och skrivit om Thuja och att de får ansa om de anser det sticka ut grenar någonstans men då utan att skada trädet (på min sida så är häcken i pelarformat, kompakt och fin, inga utstickande grenar någonstans, så jag har svårt att se att det skulle vara så mycket annorlunda på deras sidor)

jag vet inte mer jag kan göra. Jag har skrivit att en behörig får sköta detta eftersom vi är oense. Då började dom skriva att jag är en brottsling.
 
  • Wow
  • Gilla
Mazdarune och 8 till
  • Laddar…
Det går utmärkt att hålla in den mot grannens sida om man regelbundet klipper/putsar den så att den blir ännu smalare. Hur hög är häcken nu? Är det höjden grannarna irriterar sig på? I så fall kan man tillmötesgå grannarna och ta ner höjden. Jag har själv Smaragd och putsar sidorna årligen.
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Gissar att dom vill kunna se över till varandra eller något. Hur som gäller bara dessa medgivanden från tidigare ägare om nuvarande fick reda på dem innan köpet. Alt om dessa varit inskrivna som servitut. Så nej i detta fall måste nog kanske dina buskar rätta in sig i ledet men då buskarna stod där synligt vid köp kan det nog ha ansetts uppenbart att de gjorde så med någon form av tillstånd och att det vore rimligt att ställa frågor kring detta om det var av vikt för köparen. Med det sagt så var nog tillståndet att du fick sätta buskarna precis vid gränsen på din sida och inte att de skulle sitta på grannens tomt så visar de sig sitta på vad som nu är grannens sida så får du väl fråga hur mycket de ska ha för att låta de stå kvar där de är.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.