S
[edit: mått i topic är fel: det är förstås 27mm, inte 270mm tjock skiva. Tack Karrock.]
Hej folks,

Jag har tänkt bygga ett långt och ganska brett bord utifrån en hel bänkskiva stavlimmad ek med måtten 3000x900x27 och har några frågor om hur man får det stabilt och säkert. Jag har sökt runt på forumet och hittat viss relevant information men tänker att en egen tråd där exakt mina mått och mitt material beaktas kan vara användbar.

Tanken är att ha den som arbetsbord inskjuten mot en vägg större delen av tiden, men att den skall gå att dras ut i rummet och då agera matbord vid större sammankomster och dylikt. Kruxet är att jag i "arbetsbordsläge" vill att skivan skall vila över ett antal väggfasta hyllor. Därför kan inte skivan ha några ben eller andra stöttor i mitten-- se bifogade visualiseringsbilder (på bilderna har bordet ben i mitten-- tänk bort det, så skall det inte vara.)

Jag är av ganska naturliga skäl orolig för att bordet inte kommer vara stabilt nog i mitten och att det över tid skulle börja bågna-- eller genast, om en överförfriskad kamrat fick för sig att sätta sig på det lite hastigt. Därför måste det bli stabilt!

3D-visualisering av ett vardagsrum med långt ek-bord, stolar, soffa och T-balk undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så till min plan, som jag vill ha feedback på. Jag tänker att det blir bra om man
A) har rejäla ben som ger vridfasthet och
B) lägger till en längsgående balk som sprider gravitationskraften längs med hela skivan.

Min tanke är att sätta ett "ram-format" ben KVADRO i vardera ände (10, kanske 15cm in från kanten?) samt att fästa en ~270cm lång 60x60x7mm T-balk i galvaniserat stål mer eller mindre kloss an innersidorna av KVADRO-benen.

Skivan är som sagt 3000x900x27 stavlimmad ek och väger enl. uppgift 61 kilo. Jag kan inget om konstruktion men tänker att en balk borde kunna ge tillräcklig styvhet utan att behöva vara fäst i någon av benen. Min fysikaliska intuition är att det mycket styvare stålet kommer att sprida ut kraften mot mer stabila delar av skivan och att det därmed blir tillräckligt starkt. men jag kanske är helt bäng och det bara blir en hängande vikt om det inte är ankrat i något annat?

Så, fråga 1: Går det överhuvud taget att resonera såhär kring en stålbalk under en stavlimmad ekskiva?

Fråga 2: Är den tänkta stålprofilen lagom dimensionerad, eller är den i över/underkant?
Min intuition säger mig att den kanske är väl tilltagen -- stål är ju fantastiskt -- men det vore fint om någon med erfarenhet och/eller beräkningskunskaper kunde säga något om valet av dimension :)

Stort tack på förhand!
 
Redigerat:
Karrock
Hej och välkommen till forumet!

Menar du kanske måtten 3000*900*27mm?

Jag skulle testa med bara benen först, och om det inte känns bra komplettera med stålprofil, tex ett fyrkantsrör typ 40*60 med 3mm gods. Behöver inte nödvändigtvis vara centrerat ifall djupet på den väggfasta hyllan är mer än halva bordets bredd.
 
S
Hej & tack, Karrock!

Och tack för rättelsen - det är förstås 27 mm och inte 270 tjocklek. Annars hade jag nog inte haft hållf-problem utan kanske snarare mentala diton...

Jag förstår nog inte riktigt hur du tänker med fyrkantsröret, främst pga bristande erfarenhet om hur man skriver om material. Menar du som längsgående balk även i detta fall och att rörets höjd respektive bredd är 40x60 (i 3mm gods, då), så typ ~2500x40x60 á 3mm fyrkantsprofil? Eller har jag helt fattat fel?

En sak att notera: det du skriver om centrering verkar förutsätta att skivan skall vila på hyllan i skrivbordsläge. [Edit: eller så tänkte du att det kunde krocka men, att det kan undvikas genom offset? noterat, i sådana fall!] Så är inte min tanke, utan jag räknar med ett par centimeter luft mellan skiva och hylla. Allt som någonsin bär upp skivan är alltså benen + eventuell balk.
 
Redigerat:
Karrock
S social_adekvans skrev:
Hej & tack, Karrock!

Och tack för rättelsen - det är förstås 27 mm och inte 270 tjocklek. Annars hade jag nog inte haft hållf-problem utan kanske snarare mentala diton...

Jag förstår nog inte riktigt hur du tänker med fyrkantsröret, främst pga bristande erfarenhet om hur man skriver om material. Menar du som längsgående balk även i detta fall och att rörets höjd respektive bredd är 40x60 (i 3mm gods, då), så typ ~2500x40x60 á 3mm fyrkantsprofil? Eller har jag helt fattat fel?

En sak att notera: det du skriver om centrering verkar förutsätta att skivan skall vila på hyllan i skrivbordsläge. [Edit: eller så tänkte du att det kunde krocka men, att det kan undvikas genom offset? noterat, i sådana fall!] Så är inte min tanke, utan jag räknar med ett par centimeter luft mellan skiva och hylla. Allt som någonsin bär upp skivan är alltså benen + eventuell balk.
Jag menade något i den här stilen, men har du fritt över hyllan kan du förstås sätta en på var sida symmetriskt.
 
  • Schmatisk illustration av vägghylla med skruvförband, en från ovan och en från sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.