Har nysått gräsmatta nu i sommar, och tycker nu när omgivningarna också börjat färdigställas att gräsmattan är för låg. Skulle lagt på ca 5 cm mer matjord på en (ganska stor) del av den innan jag sådde..

Hur ska jag lämpligast lösa detta problem tycker ni. Kan jag "toppdressa" med mer matjord på gräset för att höja nivån, eller ska jag fylla på med jord och sen så nya frön på det?

Om det går att höja genom toppdress, hur mycket måste gräset ha vuxit för att det ska funka? Mattan är 4 veckor nu och består av mycket ogräs och ganska glest "fjuttgräs" än så länge.

Hur tjockt lager jord kan gräset växa igenom när det är ordentligt etablerat?

Tacksam för tips!
 
Jag hade sått igen efter höjning. Det är ingen enkel toppdress som man bara strör ut utan 5 cm väl packad jord. Även om gräset skulle klara att på sina håll ta sig igenom så ligger jorden helt fri för ogräsfrön att hinna före. Att så igen betyder att du i alla fall ger gräset större chans att hinna först.
 
  • Gilla
jonathan_forslund
  • Laddar…
Håller med. En kraftig välväxande matta skulle jag prova höja två tre cm i taget men en ny färsk har inte ork för något sådant och som kalleman säger så är ogräset snabbare och starkare i det här läget
 
Ok, men funkar det bra att fylla på med 5 cm matjord på den nuvarande gräsmattan och så som vanligt på det? Det blir inga problem pga att det ligger en gräsmatta precis under om jag skulle så om nu i höst tror ni?
Är det att föredra i så fall att så om mattan nu på en gång istället för i höst?

Helst vill jag ju slippa börja om, men går det inte på annat sätt så får det bli det.

Om jag skulle toppdressa nästa sommar i två omgångar då, ca 2 cm per gång?
 
Sådde ny gräsmatta på våren förra året, det var lite buckligt framåt sommaren och hösten så jag dressade 2-3 cm på vissa ställen och visst växte en del igenom efter några veckor men absolut inte allt så det blev lite glest för min smak så det var att stödså dom bitarna och numera är det tätt.
Även jämnat till lite i år och trots gräsmattan växer så det knakar så där man dressat lite tjockare blir det glest och ogräset får fäste mycket lättare. På sikt tätnar det säkert om man låter bli att stödså men jag ville ha det tätt fortare.

Hade jag varit i dina kläder nu hade jag jämnat till med matjord och sått nytt, det klena nya gräset får problem att komma igenom ordentligt. Annars lär du ha dubbelt jobb att först dressa och efter några veckor stödså och få det till att gro, om det är högsommar då så är det till att skvätta vatten i parti och minut för det ska bli bra, lika bra göra allt på samma gång direkt är min åsikt.
 
Jag hade nog dressat i omgångar nästa år. Mycket för att du då kan få en ännu jämnare och finare matta om du dressar i omgångar, än vad man får till med matjord i ett tjockt lager. Ska du stödså på sommaren så gäller det ju att vattna massor och då ska man nog ha eget vatten för att det ite ska bli löjligt dyrt.
 
Håller med, efter min stödsådd förra sommaren så gick det massvis med kommunalt vatten för att få fröerna att gro, den räkningen var inte att leka med.
 
minst 50 kr per gång / 100 kr i veckan skulle det kosta oss med kommunvatten. Nu har vi turen att ha en egen damm med källa så det blir många fina kubik tempererat och svagt gödlsat vatten där :)

En av de största nackdelarna med kommunvatten sägs dessutom vara att det är för kallt så växterna har svårare att ta upp det. Vet inte om det stämmer men det skulle ju göra kommunvatten dubbelt illa i så fall.
 
Är ju lite beroende på var och hur kommunerna tar sitt vatten men här är det för kallt. Kan få 4-6 gradigt vatten mitt i sommaren. Bra till saften men mindre bra till växterna
 
OlaF skrev:
Jag hade nog dressat i omgångar nästa år. Mycket för att du då kan få en ännu jämnare och finare matta om du dressar i omgångar, än vad man får till med matjord i ett tjockt lager. Ska du stödså på sommaren så gäller det ju att vattna massor och då ska man nog ha eget vatten för att det ite ska bli löjligt dyrt.
Det är så jag helst vill göra, men jag vill inte stå där nästa år och inse att det inte gick att höja så mycket som jag vill på det viset å så få ja så då ändå. Om man skulle täcka över det med matjord nu för att slippa vattna/se "eländet", och sen sprider jag nya frön i höst när det förhoppningsvis är blötare väder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.