Hej alla
Hade gjort mätningar för radon med både dosor och korttidsmätning som visar sig över 1200 be/m2 (skulle max 200) Jag har krypgrunden och huset byggdes 2006 så Radom kommer från marken.
Staten hade tagit bort radonbidrag .
Jag har frånluftsvärmepump där luften cirkulerar inomhus.
Jag har några funderingar och frågor
Nån vet om utredningen ingår i hemförsäkringen? Nån som behandlat som har samma förutsättningar och är nu nöjd med resultat?
 
Har aldrig hört om en hemförsäkring som täcker radon eller utredningar kring förekomst.

Men för att veta säkert, så får du antingen ringa ditt försäkringsbolag och fråga, eller öppna (de fullständiga) villkoren för försäkringen. Finns på försäkringsbolagets hemsida.
1200Bq är ett högt värde, det bör du åtgärda snarast.
 
  • Gilla
Amaar från Eskilstuna och 1 till
  • Laddar…
Med en krypgrund borde du väldigt enkelt bara kunna sätta in en radonssug och så är biffen stekt. Är nog billigare än att kosta på någon utredning. Annars kan du ju köpa en Airways digital mätare o lägga den i olika rum i någon vecka på varje ställe för att se om du ser någon skarpare källa men som sagt är det krypgrund är det ju så lätt att bara slänga in en sug o sedan mäta inne igen någon vecka senare för att se att det är lägre. Kunde ju vara kul att mäta värdena med digitalmätare i krypgrunden också för att se vad det är där.
 
  • Gilla
Amaar från Eskilstuna
  • Laddar…
Vad är det du vill utreda? Är det inte dags att ta in offerter på lösningar från företag som kan radonsanering?

Hur tillförlitliga och korrekta är dina mätningar? Är de utförda på rätt sätt?

Det är väl bara något fel på ventilationen i huset och krypgrunden om radonet kommer upp i huset?
 
  • Gilla
Amaar från Eskilstuna
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Har aldrig hört om en hemförsäkring som täcker radon eller utredningar kring förekomst.

Men för att veta säkert, så får du antingen ringa ditt försäkringsbolag och fråga, eller öppna (de fullständiga) villkoren för försäkringen. Finns på försäkringsbolagets hemsida.
1200Bq är ett högt värde, det bör du åtgärda snarast.
Tack för svaret. Visst , hemförsäkring täcker ffa mögel och fukt . Kostnaden varierar mellan 40 till 150 tusen enligt ett bolag jag ringde! Man vill ju inte bli lurad
 
Då tycker jag du istället börjar med att installera en radonsug och köper dig en Airthings Plus för att hålla koll på nivåerna https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/inomhusklimat-uppvarmning/luftkvalitet/radonmatare-luftkvalitetsmatare/airthings-wave-plus-luftkvalitetsmatare-airwaveplus/21413

Sedan köper du och sätter in en Radonsug, har har jag ingen direkt att rekommendera för det beror väl lite på förutsättningarna. Men enklaste lösningen är väl att sätta ett rör med kanalfläkt som går ut genom krypgrunden. Går det att gå ut genom sidan i befintlig öppning är det ju lättast, vissa gör hål i golvet och sätter sugen inne i tex tvättstuga och blåser ut luften ur vägg. Finns ju även radonduk (vet inte om den egentligen skiljer sig mot annan plast) som man tätar grunden med. Undertrycket som radonsugen skapar ska ju ta luft från marken och inte skapa ett undertryck som drar varm fuktig luft från golvet ner i grunden för då blir det väl problem med kondensering så första steget är nog att täta under huset.
 
  • Gilla
Amaar från Eskilstuna
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Då tycker jag du istället börjar med att installera en radonsug och köper dig en Airthings Plus för att hålla koll på nivåerna [länk]

Sedan köper du och sätter in en Radonsug, har har jag ingen direkt att rekommendera för det beror väl lite på förutsättningarna. Men enklaste lösningen är väl att sätta ett rör med kanalfläkt som går ut genom krypgrunden. Går det att gå ut genom sidan i befintlig öppning är det ju lättast, vissa gör hål i golvet och sätter sugen inne i tex tvättstuga och blåser ut luften ur vägg. Finns ju även radonduk (vet inte om den egentligen skiljer sig mot annan plast) som man tätar grunden med. Undertrycket som radonsugen skapar ska ju ta luft från marken och inte skapa ett undertryck som drar varm fuktig luft från golvet ner i grunden för då blir det väl problem med kondensering så första steget är nog att täta under huset.
Tack för svaret Airthings plus köpte jag från Clas Olsson sedan ett år och jag använder. Radonduk finns. Problemet att samma luft cirkulerar pga frånluftsvärmepump återanvänder den.
Jag vill anlita ett företag men offerter varierar kraftigt
 
Frånluftsvärmepumpen återvinner värmen inte luften. Jag tror om något att problemet är att frånluftsvärmepumpen skapar ett undertryck i huset och golvet är inte tätt mot grunden så radon sugs in genom golvet istället för att enbart frisk luft från ventiler kring fönster och liknande står för tilluften, alternativt har ni för lite ventiler så att undertryck uppstår pga detta och det kanske skulle räcka med att minska cirkulationen ut alt öppna fler ventiler så att ni inte får så starkt undertryck. Oavsett lär en radonsug vara rätt väg att gå med tanke på de väldigt höga nivåerna ni har. Men om du bestämt dig för att anlita ett företag så läs på lite själv först så du kan fråga dem om vad de kommer göra samt vad du betalar för. Då vet du i alla fall om du kommer få något hjälp som du inte enkelt kan lösa själv.
 
  • Gilla
Amaar från Eskilstuna och 1 till
  • Laddar…
Det som TypRätt skriver om att frånluftvärmepumpen kanske skapar undertryck kan vara värt att kolla närmare!

Har du höga värden även nu sommartid?
 
T TypRätt skrev:
Frånluftsvärmepumpen återvinner värmen inte luften. Jag tror om något att problemet är att frånluftsvärmepumpen skapar ett undertryck i huset och golvet är inte tätt mot grunden så radon sugs in genom golvet istället för att enbart frisk luft från ventiler kring fönster och liknande står för tilluften, alternativt har ni för lite ventiler så att undertryck uppstår pga detta och det kanske skulle räcka med att minska cirkulationen ut alt öppna fler ventiler så att ni inte får så starkt undertryck. Oavsett lär en radonsug vara rätt väg att gå med tanke på de väldigt höga nivåerna ni har. Men om du bestämt dig för att anlita ett företag så läs på lite själv först så du kan fråga dem om vad de kommer göra samt vad du betalar för. Då vet du i alla fall om du kommer få något hjälp som du inte enkelt kan lösa själv.
Så uppskattat☺️ Tack så mkt
 
Är tilluftsventilerna öppna? I annat fall kanske frånluftsvärmepumpen skapar undertryck och drar upp luft från grunden. Kolla även om du har högre värden i t ex badrum. Då kan det vara värt att lägga en silikonsträng vid ev genomföringar i golvet.
 
  • Gilla
Amaar från Eskilstuna
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Med en krypgrund borde du väldigt enkelt bara kunna sätta in en radonssug och så är biffen stekt. Är nog billigare än att kosta på någon utredning. Annars kan du ju köpa en Airways digital mätare o lägga den i olika rum i någon vecka på varje ställe för att se om du ser någon skarpare källa men som sagt är det krypgrund är det ju så lätt att bara slänga in en sug o sedan mäta inne igen någon vecka senare för att se att det är lägre. Kunde ju vara kul att mäta värdena med digitalmätare i krypgrunden också för att se vad det är där.
Hade kollat runt och märkt att alla ventilationer är upprättade . Första frågan Är det här normalt? Skulle jag montera en radonsug väljer jag bara en av dom eller ?
 
  • Ett grått rektangulärt ventilationshål i en betongvägg nära marken, omgivet av små skräp och död vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsgaller monterat på husgrund vid marksten, fråga om montering av radonsug.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.