Hejsan. Efter ommålning har jag fått besked att där inte längre skall sitta en grå strömbrytare. Nu skall den enligt uppgift förvandlas till vit.
Fråga 1: Kan man som kännare se vilken modell den grå är, för att kunna utreda vilken den kan ersättas med.

Fråga 2 berör vad den vita är för apparat. Nämligen så att ramen försvann i samband med måleri. Tacksam för svar!
Mvh
 
  • Grå strömbrytare med två knappar på en vit vägg, efterfrågad för modellidentifiering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen grå strömbrytare utan knapp och ram på vitmålad vägg, synlig inre mekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eluttag utan ram visar grå strömbrytare på vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Ingen aning om vad det är för modell men om du ändå ska byta den på första bilden kan du ju lätt flytta en vippa till den andra.

Det finns inte heller något behov av att veta fabrikat för att byta strömställare, du byter hela apparaten. Jag rekommenderar ELKO RS men andra verkar gilla Schneider Exxact.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Den vita är från Serien Trend.
 
tommib
Aha, den tredje bilden fanns inte när jag skrev förra svaret.

Den vita bilden visar en strömbrytare som liknar Schneider (Eljo) Trend men jag tror att det är en kopia. Riktiga Schneider/Eljo har vanligen grönfärgade plastdetaljer inuti.

Biltema m.fl. har sålt kopior på Trend länge.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Stämmer nog att det kan vara en kopia, de vi har är gröna. Vet ej om de haft andra färger före eller efter ca 2000.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Synnerligen fult med utanpåliggande förhöjningsram samt dessutom urjackat i trälisten på bild tre. Jag skulle bytt ut alla tre brytarna, både det synliga och innanmätet. Ganska enkelt egenjobb och inte dyrt.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Tack för svar och råd! Kommer byta ut hela rasket mot icke-biltema variant.

Föregående ägare har valt variation framför enhetlighet. Det mesta i huset skiljer sig. Alltifrån olika brytare, strömuttag, sida som har kallt respektive varmt vatten, beredare etc.

Utmärkt tillfälle att välja linje och hålla den.
 
L Lassebo skrev:
Stämmer nog att det kan vara en kopia, de vi har är gröna. Vet ej om de haft andra färger före eller efter ca 2000.
Nej, dom har alltid varit gröna. Åtminstone sen 1990.
 
Frågan har ju funnits tidigare och även berörts här, men…
Visst är det slående hur Biltema utvecklat även förpackningarna numera!?
Hittade en Eljo Trend på loppis nyligen och handlade en dimmer igår.
Själv är det mesta Trend här hemma så när de fasades ut blev jag lite fundersam hur man skulle ersätta dem vid behov. Problem solved;)
 
  • Eljo Trend strömställare bredvid Biltema LED-dimmer i förpackning på arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
daddydj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.