Som bostadsrättshavare
Undrar om jag får/har rätt till att montera Säkerhetsdörr på insidan av lägenheten utan att röra BRF's yttredörr samt behålla nycklar till inre dörren till mig själv?

Jag menar att det blir dubble-dörr system, yttredörren tillhör BRF som de har huvudnyckel till inre tillhör mig med egna nycklar och jag nekar inte tilträde till lägenheten om de avisar i godtid.


Önskan med egen innerdörr kommer på grund av misstanke av obehörig rörelse i bostadsrätten när ingen vistas i, Små saker saknas och försvinner utan tecken på inbrot.
Mistänker sjukt utnyttjande av huvudnyckelar.
 
Gallergrind är ju vanligare men varför inte bara byta kolv i låset.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Har du lämnat dörrnyckel till styrelsen? Ta tillbaka Isf. Säkerhetsgrind eller gallergrind innanför ytterdörren är vanligt i Lgh.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, du har rätt att sätta upp innerdörrar om du vill det. Det kräver inte styrelsens tillstånd.
 
  • Gilla
Lev Leonen
  • Laddar…
Ja du har rätt att montera en innerdörr. Det låter märkligt/ovanligt att BRF har nyckel till din dörr. Normalt är att enbart du har nyckel till lägenhetsdörren, men lämnar den till BRF eller deras hantverkare, eller finns på plats, om de behöver komma åt lägenheten för att göra något av det BRF är ansvariga för enligt stadgarna.

Det verkar betydligt enklare att byta cylinder än att installera en säkerhetsdörr.

Det är också väldigt vanligt att man får installera säkerhetsdörr själv (alltså istället för befintlig ytterdörr), men att den måste följa utseende som föreningen bestämmer. Oftast finns en leverantör som har koll på utförandet, kolla med styrelsen isf.
 
  • Gilla
Lev Leonen och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Gallergrind är ju vanligare men varför inte bara byta kolv i låset.
Jag får inte byta byta kolv i låset enligt stadgar eftersom det är de som äger yttredörren och har huvudnyckel till.
 
Byt lås! Stadgarna kan dom torka sig i röven med!
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
L Lev Leonen skrev:
Jag får inte byta byta kolv i låset enligt stadgar eftersom det är de som äger yttredörren och har huvudnyckel till.
Rena skitpratet. Föreningen har inte rätt att kräva att ha nyckel till din bostad. Den har "bara" rätt till tillträde efter varsel. Du kan också utan vidare sätta in ett extra lås, t.ex ett nio-tillhållarlås.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
L Lev Leonen skrev:
Jag får inte byta byta kolv i låset enligt stadgar eftersom det är de som äger yttredörren och har huvudnyckel till.
Det låter ovanligt, men står det så i stadgarna så gäller det ju. (Men om någon bara säger det så gäller det inte, utan det måste faktiskt stå.)

Helt oavsett vad det står så är det hemfridsbrott om någon går in.

Det låter som en sjukt stressig situation. Du kan prova att kontakta styrelsen och fråga om du ändå för byta cylinder, och om inte om de kan byta till en i något alternativt låsschema. Den som finns nu fungerar ju uppenbarligen inte om den inte håller de som inte ska vara i lägenheten ute.
 
  • Gilla
JuggeH och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Äh, byt cylinder till ett lås av samma typ. Spara den gamla cylindern så kan du lätt skruva i den igen om det blir bråk eller strul när du ska sälja.

Lägg upp en tråd med foto på låset så får du hjälp med hur du snabbt byter cylinder. Brukar bara kräva en skruvmejsel.

Och missa inte att skriva en motion till nästa stämma om att ändra stadgarna så att underhållsansvaret för dörrarnas lås läggs på bostadrättshavarna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Köp en övervakningskamera.
 
  • Gilla
Lunneborg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.