Hej.

Vår ytterdörr lutar lite snett och tar i tröskeln på ena sidan, så att det går trögt att öppna och stänga. Jag har försökt skruva åt alla skruvar men det hjälpte inte. Varje år blir den extra trög under sommarhalvåret. På vinterhalvåret går den mkt lättare att stänga. På bilden syns det att dörren är lite sned och hur gångjärnen ser ut.

Vet ni hur jag kan göra själv för att justera dörren eller annat tips på hantverkare som kan justera dörren? Är det vanliga snickarfirmor som kan ordna det eller kontaktar man dörrfirmor? Bor i Haninge.
 
  • Närbild av en sned ytterdörrs gångjärn och etiketter på karmen från Swedoor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ytterdörr med synligt lutande överkant och gångjärn, som tar i tröskeln.
Justera karmen?
Till vänster uppe/till höger nere.
 
Har du provat justera karmskruvarna. De sitter under de vita plupparna. Med lite trixande fram och tillbaka kommer du haja åt vilket håll du behöver skruva. Du behöver en speciell karmskruvsnyckelnför det men de kostar inte många kronor.
 
F FDT skrev:
Justera karmen?
Till vänster uppe/till höger nere.
Förlåt men jag är äldigt oteknisk och har inte alls bra koll på detta. Vad menas med att justera karmen? Är det de vita plastplupparna jag ska ta bort och skruva åt skruvarna? Och då ska jag alltså endast skruva åt den vänstra upptill och den högra nertill?
 
Redigerat:
Byggglädje Byggglädje skrev:
Har du provat justera karmskruvarna. De sitter under de vita plupparna. Med lite trixande fram och tillbaka kommer du haja åt vilket håll du behöver skruva. Du behöver en speciell karmskruvsnyckelnför det men de kostar inte många kronor.
Menar du den vita plastpluppen uppe till väster? Kan den påverka hur dörren sitter?
 
  • Vit plastplupp i övre hörnet av en dörrkarm nära dörrgångjärnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jossan81 skrev:
Förlåt men jag är äldigt oteknisk och har inte alls bra koll på detta. Vad menas med att justera karmen? Är det de vita plastplupparna jag ska ta bort och skruva åt skruvarna? Och då ska jag alltså endast skruva åt den vänstra upptill och den högra nertill?
Överdelen skall justeras till vänster, i förhållande till tröskeln. Då lyfter nedre spetsen på dörrbladet.
 
K
Lossa dom gula skruvarna så att gångjärnet sitter aningens löst. Skruva därefter in dom blåa lite och dra därefter åt dom gula igen. Det gör att du flyttar dörrbladet i sidled. Troligen nedre gångjärnen.
 
  • Dörrgångjärn med gula och blåa markeringar på skruvar för justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
F FDT skrev:
Överdelen skall justeras till vänster, i förhållande till tröskeln. Då lyfter nedre spetsen på dörrbladet.
Ursäkta att jag ställer så korkade frågor men jag måste dubbelkolla så jag förstått rätt. Ska jag alltså skruva till vänster på båda dessa övre kamskruvar? Och de två nedre skruvarna på varsin sida om dörren ska jag skruva till höger?
 
  • Dörrstängare monterad ovanför en dörr, med markerade övre och nedre skruvar på varje sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K KjellTimell skrev:
Lossa dom gula skruvarna så att gångjärnet sitter aningens löst. Skruva därefter in dom blåa lite och dra därefter åt dom gula igen. Det gör att du flyttar dörrbladet i sidled. Troligen nedre gångjärnen.
Tack för tips! När du skriver att jag ska skruva in de blåa lite, hur menar du då? Ska jag endast göra det på den nedre delen av dörren / nedre gångjärnen? Eller på alla?
 
K
Skruvar du in blå, så får du större glipa mellan karm och dörrblad på gångjärnssidan samt mindre glipa på anslagssidan.
Har du 3 gångerjärn du troligen justera nedre + mitten för att det inte ska kärva.

Förhoppningsvis räcker detta. Annars kan du kanske få "bryta" det översta lite med en gångjärnsbrytare i rätt storlek. Så tillvida inte någon skruvat in dom blåa på den översta, då kan du skruva ut dessa lite för att dra in dörrbladet där uppe.
 
K KjellTimell skrev:
Skruvar du in blå, så får du större glipa mellan karm och dörrblad på gångjärnssidan samt mindre glipa på anslagssidan.
Har du 3 gångerjärn du troligen justera nedre + mitten för att det inte ska kärva.

Förhoppningsvis räcker detta. Annars kan du kanske få "bryta" det översta lite med en gångjärnsbrytare i rätt storlek. Så tillvida inte någon skruvat in dom blåa på den översta, då kan du skruva ut dessa lite för att dra in dörrbladet där uppe.
Jag har endast två gångjärn, ett upptill och ett nertill. Dörren lutar neråt mot tröskeln på höger sida, dvs under dörrhandtaget. Så jag vill liksom lyfta upp dörren på den sidan som dörrhandtaget sitter. Ska jag då inte spänna åt de övre gångjärnen så att dörren justeras uppåt?
 
  • Gilla
Csms
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Skruvar du in blå, så får du större glipa mellan karm och dörrblad på gångjärnssidan samt mindre glipa på anslagssidan.
Har du 3 gångerjärn du troligen justera nedre + mitten för att det inte ska kärva.

Förhoppningsvis räcker detta. Annars kan du kanske få "bryta" det översta lite med en gångjärnsbrytare i rätt storlek. Så tillvida inte någon skruvat in dom blåa på den översta, då kan du skruva ut dessa lite för att dra in dörrbladet där uppe.
Kan det vara så att jag då istället kan skruva ut de blå på det övre gångjärnen så att mellanrummet minskar där och att dörren då lyfts upp? Eller tänker jag fel?
 
K
Genom att justera enligt min beskrivning på nedre gångjärnen så kommer du lyfta den sidan du vill.

Men om det inte räcker är problemet med övre gångjärnet. Den går sannolikt inte att göra motsatte mot det jag beskrev för nedre, så då får du bryta in det övre med ett brytverktyg för gångjärn.
 
K
J Jossan81 skrev:
Kan det vara så att jag då istället kan skruva ut de blå på det övre gångjärnen så att mellanrummet minskar där och att dörren då lyfts upp? Eller tänker jag fel?
Du tänker rätt, men jag befarar att dom är utskruvade redan och att det inte går att tajta till. Men pröva, går det så går det. Annars får du köra brytverktyg på det övre.
 
K KjellTimell skrev:
Genom att justera enligt min beskrivning på nedre gångjärnen så kommer du lyfta den sidan du vill.

Men om det inte räcker är problemet med övre gångjärnet. Den går sannolikt inte att göra motsatte mot det jag beskrev för nedre, så då får du bryta in det övre med ett brytverktyg för gångjärn.
Stort tack för din hjälp!! Och er andras bra tips också!! Jag ska testa enligt era instruktioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.