Min nuvarande vattenkran på altanen har frusit sönder och jag kommer inte åt den då den nu sitter under altanen. Jag tänker dra en ny PEM-slang genom väggen och sätta ny kran mera åtkomligt på utsidan.
Fråga: jag kapar kopparöret efter kranen på insidan, skall jag borra en nytt hål genom väggen ut, eller slå bort det gamla röret och använda det gamla hålet?
Väggen består av murad betong ca 20-25 cm tjock, det är en villa från slutet av 60-talet.
Tänker täta runt slangen (genom väggen) med skum och sätta brickor på båda sidor. Bifogar bild hur det ser ut på insidan.
Det finns ett fönster 10 cm till höger bredvid genomföringen, kanske kan gå ut med slangen via fönsterkarmen?
 
  • Skadad vattenkran på insidan av en vägg med PEM-slang, bredvid ett kopparör genomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Att ta ett nytt hål där du ska ha utekranen och där montera en ny självdränerande utkastare tror jag blir bäst.
Inne ser det ut som du kan skruva isär det gamla vid kulventilen och därifrån fortsätta med nya kopparrör till den nya placeringen.

Att gå genom fönsterkarm verkar inte som nån bra lösning det kommer du ångra vid montering av kran, fönsterunderhåll osv.
 
Tack för bra råd. Jag tänkte använda PEM-slang efter kulventilen, det är lättare för mig att hantera. Till kopparrör krävs det nog en rörmokare. Kan det fungera lika bra som kopparrör?
 
L Lassexx skrev:
Tack för bra råd. Jag tänkte använda PEM-slang efter kulventilen, det är lättare för mig att hantera. Till kopparrör krävs det nog en rörmokare. Kan det fungera lika bra som kopparrör?
Du klarar prisolrör, pem används i mark
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.