Hejsan alla händiga.
Har gått och stört mig på detta hål som vuxit till sig med tiden som ursprungligen uppkom efter en våldsam tur med dammsugaren.
Söker nu tips hur man på snyggast/enklaste sättet fyller igen samt snyggar till det?
Hur skulle den erfarna ha gjort?
Det kluriga är att hålet sitter på ett ”rundat” hörn vilket ställer till det för en lekman som mig.
Alla tips är välkomna.




Ett rundat vägghörn med ett hål nära golvet där gips har brutits bort och inre struktur syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Försök bottna hålet med tex en bit gips och läg sen på gipsbruk. Gipsbruk är enkelt att slippa till rätt form
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Totte_S
Det finns säkert proffs som vet hur man gör, men…
Jag hade gjort så här: sågat till en bit trä, tex plyfa med halvmåneformad kloss upptill och nedtill, som går att stoppa in i hålet och skruva fast från utsidan så du täpper till så mycket som möjligt.
Sedan hade jag tagit gipsbruk och spacklat upp resten. Gipsbruk brukar gå att lägga på 4-6 cm på en gång och det går relativt lätt att jobba med det och forma det efter väggen.
 
  • Gilla
Elfenbenet
  • Laddar…
T topmount skrev:
Försök bottna hålet med tex en bit gips och läg sen på gipsbruk. Gipsbruk är enkelt att slippa till rätt form
Tack för snabbt svar.
Är jag helt ute och cyklar om jag grundar hålet med lite fogskum? Eller är en gipsbit ett enklare/bättre alternativ?
 
Blodsoppen
Du måste varit rejält våldsam vid dammsugningen. Eller var det en robotdammsugare som löpte amok?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E Daniel Elfven skrev:
Tack för snabbt svar.
Är jag helt ute och cyklar om jag grundar hålet med lite fogskum? Eller är en gipsbit ett enklare/bättre alternativ?
ja… dit med trä som du skruvar fast sen gips sen spackla slipa och måla.
Och enkelt.. vill du ha en snabbfix,eller fill du att det ska se bra ut?
Om det är ett hörn di kör in i ofta är det nog bäst göra det ordentligt. Och sen sluta vara våldsam när du dammsuger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.