Jag tror att Daniel4s undrar vilken spänning ett fulladdat batteri skall ha.
Om jag minns rätt så visade displayen lite drygt 30 V då batteriet var nytt. Nu visar min 29.6 V under pågående laddning av ett tre år gammalt batteri.
 
Precis det jag undrar, tack för svar.

Trots nytt batteri kommer den ej upp över 29V


R RH_Dreambox skrev:
Jag tror att Daniel4s undrar vilken spänning ett fulladdat batteri skall ha.
Om jag minns rätt så visade displayen lite drygt 30 V då batteriet var nytt. Nu visar min 29.6 V under pågående laddning av ett tre år gammalt batteri.
 
Mät upp spänningen vid laddstationen både med och utan klippare och se vilken laddningsspänning du får ut. Det kan också vara bra att försöka ta bort oxider vid alla kontaktställen både i och utanför boet.
Har du en svart eller vit laddare? Den vita är enkel att skruva upp laddningsspänningen på, men bara lite, lite.
 
En fundering som jag har haft ett tag nu, går det att renovera hjulmotorer som börjat gnissla och upplevs som trögare? Dvs inte bara byta kol och bättre fjädrar till kolen utan att ta isär och rengöra/smörja upp själva växellådan? Och byta lager om detta behövs/låter sig göras. Tycker att samtliga hjulmotorer förr eller senare börjar låta och verka betydligt utslitna.

googlat men inget funnit.
 
J johan_paz skrev:
En fundering som jag har haft ett tag nu, går det att renovera hjulmotorer som börjat gnissla och upplevs som trögare? Dvs inte bara byta kol och bättre fjädrar till kolen utan att ta isär och rengöra/smörja upp själva växellådan? Och byta lager om detta behövs/låter sig göras. Tycker att samtliga hjulmotorer förr eller senare börjar låta och verka betydligt utslitna.

googlat men inget funnit.
såhär ser dom ut på insidan, rengöring och nytt fett är ju bra men plast dreven slits ganska bra.. har mailat tillverkaren på motor/låda men dom svarar inte ens.
Insidan av en utrustning med tre synliga slitna plastdrev och gammalt fett på en arbetsduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar av motor inuti, inklusive plastdrev och metallkomponenter, demonterade för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mr_Hope skrev:
såhär ser dom ut på insidan, rengöring och nytt fett är ju bra men plast dreven slits ganska bra.. har mailat tillverkaren på motor/låda men dom svarar inte ens.
[bild][bild]
Mycket intressant, hur får man isär växellådan?
Ser ut att ligga både drev i plast och metall på bänken, har du hittat några att ersätta med?

Är det på insidan drevet det slits? Ser ut att vara rejält glapp mot axeln de sitter på
 
J johan_paz skrev:
Mycket intressant, hur får man isär växellådan?
Ser ut att ligga både drev i plast och metall på bänken, har du hittat några att ersätta med?

Är det på insidan drevet det slits? Ser ut att vara rejält glapp mot axeln de sitter på
Det sitter 4st försänkta insex skruvar, tror inte det var nå mer sen.

Har inte hitta några ersättningsdrev, och dom har för säkerhets skull gjort 3st drev i plast så det inte ska hålla för länge :crysmile:
 
Det kanske går att borra upp kuggjulen till en lämplig dimension och applicera en hylsa / rör av nylon eller mässing som passar på axeln?
 
  • Gilla
blad201m
  • Laddar…
A
R RH_Dreambox skrev:
Mjukvaruuppdatering med försämrade egenskaper. Ja det är så jag upplever de senaste uppdateringarna.

Förra säsongen körde jag min Autoclip 527S på firmware r18855. Det enda problemet jag då hade, var att maskinen ibland fastnade då det bakre stödhjuls-fästet fastnade i gräset. Eftar att ha kapat av fästet var det inga större problem.

I år med uppdaterad mjukvara (r25541) började problemen med att klipparen i ett 90 gradershörn (lite avrundat) vandrade över en stenkant och blev stående i gruset utanför tråden. Efter den tredje gången på kort tid gjorde jag hörnet större (två 45 gradershörn). Efter det har det inte varit något problem där.

Nästa problemställe är ett runt land (dia. 2 m) med stenkant. Två gånger nu har klipparen vandrat ut i landet och manglat ned gummans lavendelplantor. Gissa vad hon tycker om det!

Så vad har hänt med mjukvaran där allt funkar ena året med r18855 och i år med uppdatering r25541 så travar den över områdestråden när den hittar något kul att förstöra.

Jag har inte sett när det händer men jag misstänker att den på något sätt backar över kanten och blir stående.
Någon mer som upplever dessa problem?
Hej! Vilken är senaste mjukvara på Stiga 527s?
 
Hej, Jag har en Stiga Autoclip 527 som laddades första gången 2016. Förra året så bytte jag batterier på den och efter det snurrade det på väldigt bra. Men framåt hösten så började den larma på Knivfel. Den hoppade igång någon gång till men 9 av 10 starter så larmade den om knivfel. Jag beslutade mig för att köpa en ny klippmotor, men när jag såg priset så beslutade jag mig att Inte köpa en ny klippmotor :D

Har nu kontaktat en lokal servicefirma som ska titta på den och byta kolen i motorn.

Men det som gör att jag ställer en fråga här.. Det är att när jag gick in i servicemenyn och körde klippmotorn manuellt, då gick den helt klockrent, det var inga som helst bekymmer. Men direkt när jag sätter in den i laddaren och sen ska köra igång ett klippprogram, då blir det knivfel.
Kan detta Ändå betyda att kolen är dålig eller är det något annat som spökar?

Tack på förhand,
Niklas
 
N nfaltin skrev:
Hej, Jag har en Stiga Autoclip 527 som laddades första gången 2016. Förra året så bytte jag batterier på den och efter det snurrade det på väldigt bra. Men framåt hösten så började den larma på Knivfel. Den hoppade igång någon gång till men 9 av 10 starter så larmade den om knivfel. Jag beslutade mig för att köpa en ny klippmotor, men när jag såg priset så beslutade jag mig att Inte köpa en ny klippmotor :D

Har nu kontaktat en lokal servicefirma som ska titta på den och byta kolen i motorn.

Men det som gör att jag ställer en fråga här.. Det är att när jag gick in i servicemenyn och körde klippmotorn manuellt, då gick den helt klockrent, det var inga som helst bekymmer. Men direkt när jag sätter in den i laddaren och sen ska köra igång ett klippprogram, då blir det knivfel.
Kan detta Ändå betyda att kolen är dålig eller är det något annat som spökar?

Tack på förhand,
Niklas
Hej Niklas
Är det en 527 du har och ingen 527S ?
Skillnaden är att 527S har borstlös motor så där finns inga kol att byta.
Om det är en 527 och kolen aldrig är bytta så kan det mycket väl bero på detta.
Passa samtidigt på att byta kolen till hjulmotorerna för dessa är säkert också rätt slitna.
I ändan på motorerna sitter det en rotations-sensor som kan orsaka konstigheter om de fylls med kol-damm, så blås rent dessa för säkerhets skull.
 
R RH_Dreambox skrev:
Hej Niklas
Är det en 527 du har och ingen 527S ?
Skillnaden är att 527S har borstlös motor så där finns inga kol att byta.
Om det är en 527 och kolen aldrig är bytta så kan det mycket väl bero på detta.
Passa samtidigt på att byta kolen till hjulmotorerna för dessa är säkert också rätt slitna.
I ändan på motorerna sitter det en rotations-sensor som kan orsaka konstigheter om de fylls med kol-damm, så blås rent dessa för säkerhets skull.
[media]
Det står 527 på den, så jag antar att det är det. Har inte sett något S på den. Kanske framgår mer tydligt någon annanstans?

Ja jag beskrev det som jag beskriver ovan för servicepartnern och han trodde också det var kolen som precis får kontakt. Men han skulle ta en titt. Får väl hoppas det är något sånt och inte något kretskort som har gett upp.
 
Angående knivmotor på autoclip 520, wiper etc.

Ett lager har gett upp i min, rasslar när jag snurrar på den, tjuter högfrekvent när den kör den.

Någon som tagit isär och bytt lager på dessa? Knivspindeln ser ut att vara gängad på axeln, och den måste av innan man får ut motorn ur plasthöljet.

Någon som har något tips om detta?
 
  • Gilla
Sebastian Courel
  • Laddar…
J johan_paz skrev:
Angående knivmotor på autoclip 520, wiper etc.

Ett lager har gett upp i min, rasslar när jag snurrar på den, tjuter högfrekvent när den kör den.

Någon som tagit isär och bytt lager på dessa? Knivspindeln ser ut att vara gängad på axeln, och den måste av innan man får ut motorn ur plasthöljet.

Någon som har något tips om detta?
Jag har ingen 520 längre, men jag har för mig att motorpaketet plockas ut underifrån.
Lägg klipparen på rygg och skruva bort de runda ringarna i botten så får du ut motorn.
Men var försiktig så att du inte knäcker armarna till laddpolerna, de blir sköra efter några år.
Se reservdelslistan https://axelkarlstad.se/wp-content/uploads/2019/05/STIGA-autoclip-520-reservdelar-2014.pdf
 
R RH_Dreambox skrev:
Jag har ingen 520 längre, men jag har för mig att motorpaketet plockas ut underifrån.
Lägg klipparen på rygg och skruva bort de runda ringarna i botten så får du ut motorn.
Men var försiktig så att du inte knäcker armarna till laddpolerna, de blir sköra efter några år.
Se reservdelslistan [länk]

Jag bytte precis motorn till en jag hade liggande, tre avbrutna laddarmar har jag sedan tidigare.

Frågan nu är hur man får ut motorn ur sitt hölje, spindeln är ivägen.

Skickar med förklarande bild.
En hand håller ett cylindriskt metallföremål med flera hål i änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid närmare granskning ser det ut som om spindeln kanske kan sitta kvar när man tar bort höljet. Återkommer om detta.


Men återigen, om någon bytt lager och vet om det går, här gärna av er :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.