Hej.

Har en ny ELECTROLUX EXP34U338CW inköpt igår.
Har en annan tråd om att den läcker kondensvatten.

Denna tråden är till för att någon smart person på forumet kanske kan hjälpa mig lista ut varför den läcker :)

Finns 2st tömningsutlopp.
Dessa har ett skruvlock med inbyggd packning. Men sen sitter det även en svart liten "plugg" som är konad/räfflad i hålet för tömningsutloppet.

Ska denna pluggen vara kvar under locket som ju har en egen packning?
skruvlocket går inte att bottna då pluggen sticker ut och tar i packningen inuti skruvlocket.

Hittar inget i manualen om detta. Enda som står är bifogad bild från manualen.

Det är från tömnignsutloppen som det läcker. Det översta verkar läcka.

Ska den ligga svarta pluggen vara kvar eller ska den tas bort tror/vet någon?

Se bilder:
Närbild av ett tömningsutlopp på en Electrolux EXP34U338CW med en konad svart plugg och skruvlock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på tömningsutloppet med svart plugg och skruvlock på en ELECTROLUX EXP34U338CW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart konad plugg på en vit kökspappersduk bredvid en vit enhet mot trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionssid från manual för Electrolux luftavfuktare, med diagram över tömningsutlopp.
 
Dålig manual. Verkar vara maskinöversatt så man inte kan förstå vad de egentligen menar. Du måste skaffa en bit slang som passar att trycka på på tömningsanslutningarna. Pluggen ser ut att passa för att täta änden på slangen du skaffar. Jag brukar sticka in slangen i en 1,5-liters PET-flaska som jag lutar och tömmer kondensvattnet i. Är slangen grövre får man ta ett annat uppsamlingskärl med större öppning.
 
J Josth skrev:
Dålig manual. Verkar vara maskinöversatt så man inte kan förstå vad de egentligen menar. Du måste skaffa en bit slang som passar att trycka på på tömningsanslutningarna. Pluggen ser ut att passa för att täta änden på slangen du skaffar. Jag brukar sticka in slangen i en 1,5-liters PET-flaska som jag lutar och tömmer kondensvattnet i. Är slangen grövre får man ta ett annat uppsamlingskärl med större öppning.
Riktigt dålig manual.

som jag förstår det har min modell ”kondens-evaporing”. Dvs den förångar kondensen och skickar ut i röret. Skulle det blir för mycket kondens larmar den och man får då tömma.

men problemet nu verkar vara att tömningsutloppet där man gör detta inte är helt täta. Och pluggar och packningar passar inte riktigt ihop som jag ser det. :(
Har nu plockat bort den lilla svarta pluggen och då bottnar skruvlocket med inbyggd packning.
Testkör den ett tag nu för att se om det läcker.
 
Frågan är vad man menar med detta som står längst ner?

”byta tömningslocket” ?
Mot vadå?

:)

Närbild av text som behandlar instruktioner för att byta tömningslock för att uppnå maximal prestanda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.