Hej!

På bakre halvan av vår tomt har vi berg ca 20 m högre än huset och med väldigt brant lutning(läs lodrätt). Där uppifrån är detminst sagt häftig utsikt över tomt, grannar och hav. Jag funderar nu på hur man ska lyckas bygga en trappa upp för att lite enklare kunna njuta av utsikten och kanske iallafall ta sig upp en gång i månaden.
Det har funnits en trappa upp tidigare som dock var genomrutten och rasade när jag försökte ta mig upp på den.

Är det någon som har gjort något liknande tidigare och kan komma med lite tips?
Bifigar lite bilder här.
Bergsluttning med brant höjd och rester av en gammal genomrutten trappa omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädbevuxet berg med brant lutning bakom en gräsbevuxen tomt under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wildeside
Kan du inte bygga liknande trapp som redan fanns?
Måste väl vara enklare att kopiera en gammal fungerade modell än att försöka hitta på en ny lösning.
 
wildeside wildeside skrev:
Kan du inte bygga liknande trapp som redan fanns?
Måste väl vara enklare att kopiera en gammal fungerade modell än att försöka hitta på en ny lösning.
Den gamla var byggd av två telefonstolpar med trappsteg ovanpå. Jag tror inte jag kan få tag i sånna. Därför jag funderar på en ny lösning.
 
wildeside
H Hedberge skrev:
Den gamla var byggd av två telefonstolpar med trappsteg ovanpå. Jag tror inte jag kan få tag i sånna. Därför jag funderar på en ny lösning.
Kan du inte ta tex enkla eller dubbla 45X170 eller liknade som vagnstycken beroende på hur långt du har mellan stöden och sedan bygga trappstegen på det?
 
wildeside wildeside skrev:
Kan du inte ta tex enkla eller dubbla 45X170 eller liknade som vagnstycken beroende på hur långt du har mellan stöden och sedan bygga trappstegen på det?
wildeside wildeside skrev:
Kan du inte ta tex enkla eller dubbla 45X170 eller liknade som vagnstycken beroende på hur långt du har mellan stöden och sedan bygga trappstegen på det?
Jo det är får nog vara planen framåt. Får fundera lite på vart man kan sätta stödpunkter bara. Jag gissar att det enklaste är att borra i berget och fästa stolpfötter för vangstyckena där.
 
wildeside
H Hedberge skrev:
Jo det är får nog vara planen framåt. Får fundera lite på vart man kan sätta stödpunkter bara. Jag gissar att det enklaste är att borra i berget och fästa stolpfötter för vangstyckena där.
Ja att borra i fästen i berget är det som håller bäst och du slipper fuktproblem med trä direkt mot berg/mark
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.