Någon som har förslag på flexibel apparat för styrning av knx i ett rum? Jag har kikat lite på Schneiders multitouch pro som verkar vara flexibel med stöd för belysning, värme, ventilation, markiser men också lite informationsvisning såsom temperatur inne/ute osv, men finns det andra (bättre) alternativ?
 
ullberg
Jag har inte provat den men såg ganska intressant ut, kanske lite få ”sidor” (7) om varje bara kan sköta en funktion vilket jag fick uppfattningen från någon produktvideo, men det kanske går att konfigurera på annat sätt - och beror ju väldigt mycket på hur rummen, hur många olika styrningar som det finns behov av

själv kör jag med gamla zennio-paneler (z38i tror jag de heter). Har varit väldigt nöjd med dessa, men de är ju lite gammaldags idag (monokrom skärm mm) men nyare versioner kanskekan vara intressant, har inte följt deras utveckling så vet inte om z41 som ersatte mina paneler också är ersatt med något nyare…

Samtidigt tycker jag man inte ska underskatta fysiska knappar, vi har ett par som styr olika scener och det är nästan dessa som används mest - men inte lika uppenbart hur man visar information på dem (beroende på produktval)

/U
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Tack, bra kommentarer!

Jag har tänkt att använda fysiska knappar för det mesta av belysningen så att "alla kan hantera den". "Knapparna" vi valt har av naturliga skäl ingen möjlighet att visa information, men klarar av av/på, dimring osv med ett KNX-interface.

Vit klassisk vridströmbrytare för tändning och dimring av lampor
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu börjar det bli lite mera komplicerat med golvvärmetermostater, kyla, kanske media/musik i vissa rum och tänkte att det kunde vara lämpligt att samla så mycket som möjligt som berör just det rummet i en liten panel som inte stör för mycket.

Troligen kommer jag att använda en, eller möjligen två större paneler för att styra funktioner för hela huset men det blir overkill att ha en sådan i varje rum.

Zennio verkar väldigt intressant även om z41 lite/pro är lite större än vad jag tänkt mig och gränsar till "större panel". Verkar finnas flera andra att välja på, t ex z35 som vid en snabb anblick verkar vara lik Schneiders i form/funktion. Vet du om man sköter allt inifrån ETS eller krävs det ytterligare extern programvara för att programmera/konfigurera användargränssnittet?
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
ullberg
Vet inte för de nyare men z38i konfigureras helt från ETS
 
Om du ska använda vridbrytare med tryckknappsgränssnitt så kan jag rekommendera Theben TA 2S, TA 4S, TA 6S och TA 8S. 4, 6 och 8-ingångarna kan man koppla extern temperaturgivare till och det finns även en bra funktion att man kan använda dubbeltryck.
Det har jag själv hemma på spottar vid vår garderob i sovrummet. Jag kan tända/släcka/dimra som vanligt på vridbrytaren och med ett dubbeltryck så dimras spottarna upp till 100%.

Sen gällande skärm så kan jag rekommendera ABB RoomTouch 5", den är en riktigt fin rumskontroller! Lite liknande klass som Zennio Z35, fast mycket bättre (och inte så himla mycket dyrare)!

Zennio Z41 är dessutom gammal och lite på utgång och det ryktas om att det ska komma en ersättare som heter Z50 och som ska ha samma utseende och nya app som Zennios större skärm Z70.

Schneiders Multitouch skulle jag avråda från. Den är en lite bättre knapp, men ingen rumskontroller.

Här finns en liten video där jag visar ABBs touchskärm.

https://fb.watch/dy3HRRuva6/

//Patrik
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Både Multitouch, Z35, Z41 och RoomTouch byggs helt och hållet i ETS.
 
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Sen gällande skärm så kan jag rekommendera ABB RoomTouch 5", den är en riktigt fin rumskontroller! Lite liknande klass som Zennio Z35, fast mycket bättre (och inte så himla mycket dyrare)!
Den såg ju riktigt trevlig ut! Hur brukar du göra med strömförsörjningen? Kan man hantera det i centralen och leverera ström över det gul-gråa paret?
 
K
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
RoomTouch
Såg fin ut, kräver den fyrkantig dubbeldosa för montage? Har murade väggar med 1 appdosa. Sugen på att ersätta ett par LS50 mot display, men Inte sugen på att försöka få in en till dosa.
 
krillek krillek skrev:
Den såg ju riktigt trevlig ut! Hur brukar du göra med strömförsörjningen? Kan man hantera det i centralen och leverera ström över det gul-gråa paret?
Yes, du kan använda gul/vita paret för extern strömförsörjning. Det bästa är att ha en strömförsörjning med både busspänning och extern 24-30V, men funkar med en likriktare också.

//Patrik
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Såg fin ut, kräver den fyrkantig dubbeldosa för montage? Har murade väggar med 1 appdosa. Sugen på att ersätta ett par LS50 mot display, men Inte sugen på att försöka få in en till dosa.
Ja, den kräver en speciell rektangulär dosa som både går att använda i gipsvägg och inmurad.

Det är en fördel med Z35 och Z41, för dom går att montera direkt i vanlig apparatdosa.

//Patrik
 
Kan i sammanhanget tipsa om Iddero's skärmar, funkar i stort sett som Z41 men är ett billigare alternativ. Säljs av Styrgrossisten.
 
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Yes, du kan använda gul/vita paret för extern strömförsörjning. Det bästa är att ha en strömförsörjning med både busspänning och extern 24-30V, men funkar med en likriktare också.

//Patrik
Hmm, då skulle man skaffat en annan strömförsörjning alltså. Den jag har från Schneider har bara bussutgång.
 
krillek krillek skrev:
Hmm, då skulle man skaffat en annan strömförsörjning alltså. Den jag har från Schneider har bara bussutgång.
Schneiders nya strömförsörjningar har extern 30V, men för att slippa köpa en ny skulle du kunna köpa denna från Schneider i stället.
Denna och din strömförsörjning är deras gamla lösning på busspänning och extern 30V.
https://www.se.com/se/sv/product/MT...4-spacelogic-knx&selected-node-id=12144539385
Schneider Electric strömförsörjning på en DIN-skena, modell MTN693003, för KNX system, 24VDC, 0.4A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
... Theben TA 2S, TA 4S, TA 6S och TA 8S. 4, 6 och 8-ingångarna kan man koppla extern temperaturgivare till ...
Har du koll på vilka valmöjligheter man har med den externa sensorn? Theben själva verkar erbjuda tre varianter - utomhus, golvgivare och utanpåliggande för inomhusbruk, men helst skulle jag vilja ha något i stil med de eelectron erbjuder - den svarta för montage inne i dosan och den vita som en extern diskret givare, men jag blir osäker på om termistorerna är utbytbara mellan fabrikaten :thinking:

Svart extern sensor med kabel och termistor för byggnadsautomation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit termistorgivare med spiralvriden kabel och exponerade ledningsspetsar för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
krillek krillek skrev:
Har du koll på vilka valmöjligheter man har med den externa sensorn? Theben själva verkar erbjuda tre varianter - utomhus, golvgivare och utanpåliggande för inomhusbruk, men helst skulle jag vilja ha något i stil med de eelectron erbjuder - den svarta för montage inne i dosan och den vita som en extern diskret givare, men jag blir osäker på om termistorerna är utbytbara mellan fabrikaten :thinking:

[bild] [bild]
Thebens svenska sida är lite dåligt uppdaterad. Denna tempgivaren för montage bakom ramen på en tryckknapp finns också. Den är väldigt liten. Det är förvisso en fördel med eelectron att det är PT1000-givare som passar till deras.

https://www.theben.de/en/flush-mounted-temperature-sensor-9070496

Här finns ett applikationsexempel från Theben också. Både Theben och Zennio har några sådana som förklarar bra.
Diagram och information om Theben KNX binäringångar och kopplingsschema för tempgivare bakom tryckknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.