C
Visst måste det vara fel på plinten?
Köpte Benders plint på 500 mm med 16 mm gänga för justerbar stolpsko. Jag skruvade i en stolpsko för att lyfta och sätta ned plinten men själva gängan lossnade direkt vid lyft. Är det inte meningen att man skall kunna lyfta plinten på detta vis?
Om inte blir det väldigt svårt att justera plinten samt packa underlaget med plinten så den står rakt. Har även plintar på 700mm som är mycket tyngre och jag vågar inte testa att lyfta dem på samma sätt, dessutom kan man inte dra åt stolpskon särskilt hårt om gängan släpper från betongen.

Benders betongplint med en avbruten 16 mm gänga för stolpsko och ett hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Update: man ska definitivt kunna lyfta plinten på detta sätt.
 
Redigerat:
Varför måste du lyfta i stolpskon? Jag skulle definitivt undvika det.
 
wildeside
Produktionsfel bara reklamera. Klart man ska kunna lyfta plinten i plintskon
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
C
B Boende45 skrev:
Varför måste du lyfta i stolpskon? Jag skulle definitivt undvika det.
Annars är det nästan omöjligt att hantera plinten när man stoppar den på plats. Man vill lyfta plinten och stöta/packa materialet under något så att den står rakt. Kan man inte då lyfta i stolpskon blir det riktigt svårt.

Så har ska man alltså kunna hantera en justerbar plint:
 
wildeside wildeside skrev:
Produktionsfel bara reklamera. Klart man ska kunna lyfta plinten i plintskon
Jovisst, det bör man kunna göra. Minns att när jag byggde Attefallare senast och skulle väga av plinthöjden med grus kändes det osäkert att lyfta i stolpskon.

Det var 70-plint och de väger ju en hel del. Lyfte i plinten istället.
 
wildeside
B Boende45 skrev:
Jovisst, det bör man kunna göra. Minns att när jag byggde Attefallare senast och skulle väga av plinthöjden med grus kändes det osäkert att lyfta i stolpskon.

Det var 70-plint och de väger ju en hel del. Lyfte i plinten istället.
Hur komprimerar du botten av gropen utan att kunna stöta med plinten?
Vet inte hur många hundra plintar jag satt och har alltid använt mej av ett egentillverkat verktyg som jag fäster lite olika beroende på plint, men bland annat så använder jag skruvhålet i plinten.
Dom få gånger gängpluggen lossnat så har vi bytt ut plinten.
 
Man kan väl ta ett jungfruben.
Gräver ni sen singel eller liknande i botten, ingen isolering?
Har väl frostfritt på 2m här
 
wildeside
nino nino skrev:
Man kan väl ta ett jungfruben.
Gräver ni sen singel eller liknande i botten, ingen isolering?
Har väl frostfritt på 2m här
Normalt så gräver man inte ner till frostfritt när man använder färdiga plintar.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Normalt så gräver man inte ner till frostfritt när man använder färdiga plintar.
Nej det vet jag, men brukar ni köra med isolering?
 
wildeside
Det beror på vad kunden beställer och är villig att betala.
Oftast inte
 
C
Det här är de första plintar jag kommer att sätta på plats. Lägger markduk sedan sten i botten som jag läst, ca 10 cm. Hade makadam och grus sedan tidigare. Duger det bra?

Hinkar med makadam och grus, hand som visar stenar för förberedelse av byggplintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
wildeside wildeside skrev:
Det beror på vad kunden beställer och är villig att betala.
Oftast inte
Ok, nu ska jag göra åt mig själv
Hur hade du gjort om det var din egen altan?
 
wildeside
Beror lite på vad botten av gruppen består av för jordmån.
Jag skulle lägga i 10-15 cm 8-16 i botten.
Större sten i botten och duk om det är lerjord, men för att det ska fungera får man gräva djupare och större hål
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
C
@wildeside ok, tack 8-16 är att föredra. Då kan jag kombinera. De små får göra det jämnare och fylla ut håligheter. Ena sidan är ganska sandig med en del släta stenar på 30-80 mm. Den andra sidan är packad jord eller lerjord i botten.
 
Sönderslaget vindskjul av trä med bråte och snö runt, texten "VINDSKYDD FÖRSÄLJN" syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plinten ska ju förankra byggnaden i marken så absolut kan man kräva att plinten tål att lyftas i gängan. Om den inte tål sin egen vikt kan det inte vara mycket att förankra i.
Vindens lyftkraft kan bli stor.
Undrar hur stor kraft det var när detta vindskjul blåste sönder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.