Hej,

Hittade inget passande forum så admin får gärna flytta om det är helt fel.

Jag behöver hjälp att välja rätt såg:) Är min första kap/ger men har sågat en del med svärfars Dewalt som varit helt ok. Budget runt 6000kr för såg ink bord.

kommande arbeten är panelbyte, bygga plank, bygga altan och bygga kaninbur.

Har tittat på denna Bosch, det som lockar är bredden den kan såga. https://duab.se/maskiner-verktyg/sn...MI4aPss4am-AIVp0eRBR2DjAhOEAQYASABEgJk3_D_BwE

Även denna verkar intressant med rätt sågbord. Mest för att den kan såga 90mm djupt. https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/verktyg/sagmaskiner/metabo-kgs-254-m/210470.9450/?gclid=EAIaIQobChMIvq7v4oem-AIVphJ7Ch2c0gEXEAQYAiABEgLTEfD_BwE

V
ad tror ni? Finns det någon annan såg som rekommenderas?

Tack!

mvh Andreas
 
A andhak2802 skrev:
Hej,

Hittade inget passande forum så admin får gärna flytta om det är helt fel.

Jag behöver hjälp att välja rätt såg:) Är min första kap/ger men har sågat en del med svärfars Dewalt som varit helt ok. Budget runt 6000kr för såg ink bord.

kommande arbeten är panelbyte, bygga plank, bygga altan och bygga kaninbur.

Har tittat på denna Bosch, det som lockar är bredden den kan såga. [länk]

Även denna verkar intressant med rätt sågbord. Mest för att den kan såga 90mm djupt. [länk]

Vad tror ni? Finns det någon annan såg som rekommenderas?

Tack!

mvh Andreas
Här har du förmodligen fått bäst och flest svar
https://www.byggahus.se/forum/forums/verktyg-maskiner-fordon.67/

Den Bosch du kollat på hos Duab, är ofta rekommenderad, sågbordet den kommer med är stort och rejält. (y)

Om jag inte minns fel tar den 8SJL något grövre dimension än vad specen säger.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Här har du förmodligen fått bäst och flest svar
[länk]

Den Bosch du kollat på hos Duab, är ofta rekommenderad, sågbordet den kommer med är stort och rejält. (y)

Om jag inte minns fel tar den 8SJL något grövre dimension än vad specen säger.
Ah perfekt, ska läsa den tråden! Tack!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Har 8sjl och och stora Bosch stativet.
Bra kap för dom pengarna funkar på allt.
Minus på klen om du ska kapa tryckta plank och ej super bra för fin lir där blir den lite glappig.
Stativet är grymt bra inga minus där för mig.
Både hornbach och Bauhaus sålde kalender förut så kolla där då dom kör prisgaranti.
 
T twoody skrev:
Har 8sjl och och stora Bosch stativet.
Bra kap för dom pengarna funkar på allt.
Minus på klen om du ska kapa tryckta plank och ej super bra för fin lir där blir den lite glappig.
Stativet är grymt bra inga minus där för mig.
Både hornbach och Bauhaus sålde kalender förut så kolla där då dom kör prisgaranti.
Tack! Blir kanske inte så mycket finsågning men hade du köpt den igen om du hade valet?
 
K
A andhak2802 skrev:
Ah perfekt, ska läsa den tråden! Tack!
Det är alltså ingen tråd utan tips om vilken forumdel som din tråd borde ligga i :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
K
T twoody skrev:
Har 8sjl och och stora Bosch stativet.
Bra kap för dom pengarna funkar på allt.
Minus på klen om du ska kapa tryckta plank och ej super bra för fin lir där blir den lite glappig.
Stativet är grymt bra inga minus där för mig.
Både hornbach och Bauhaus sålde kalender förut så kolla där då dom kör prisgaranti.
Har samma erfarenheter av GCM 8 SJL. Tycker den glappar och har nu fått skev inställning (någon grad av mot 90), försökt ställa om och fixa med anhållen men inte blivit bra. Jag hade inte köpt den om jag köpt ny idag
Stativet är kanon, dock kanska tungt att kånka ut och in.
 
K kniv skrev:
Det är alltså ingen tråd utan tips om vilken forumdel som din tråd borde ligga i :)
Såg det när jag gick in, ska försöka byta kategori! Tack
 
A andhak2802 skrev:
Tack! Blir kanske inte så mycket finsågning men hade du köpt den igen om du hade valet?
Nu har jag inte mycket koll på vad tex metabo eller dewalt släppt på sistone men jag är nöjd med kapen för det jag har gjort hemma.
Men skulle jag använd den för en lösvirkesstomme på jobbet så hade den inte överlevt en vecka.
 
Dewalt 777 är hyfsat trevlig, det kan ju varit en dylik svärfar hade, PM har ett kit för 5394:-. Kompakt och behändig.
 
H Huzzbutt skrev:
Dewalt 777 är hyfsat trevlig, det kan ju varit en dylik svärfar hade, PM har ett kit för 5394:-. Kompakt och behändig.
Ja det är nog en nyare variant av den han har. Ska kolla upp den lite mer! Tack
 
Kolla även på GCM 8 SDE som har gerning åt bägge hållen och riktigt trevlig att jobba med. Bytte min SJL mot en SDE och det ångrar jag inte.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
SDE gerar åt både höger och vänster, och kan även lutas åt båda hållen.
Många lutar enbart åt ett håll. (y)
 
  • Gilla
andhak2802
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Kolla även på GCM 8 SDE som har gerning åt bägge hållen och riktigt trevlig att jobba med. Bytte min SJL mot en SDE och det ångrar jag inte.
Tack för tips, ska kolla upp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.