Jag har en solarventi sv7a.
Funderade på att bygga själv men skulle nog aldrig få sätta upp ett själcbygge på väggen för frugan. Sen vet jag inte om man spar så mycket pengar på att bygga själv.

En bra solcell och fläkt är ju inte direkt billiga.

Tycker den funkar jäkligt bra iallafall.
Sommarstuge doften försvann från huset.
http://www.freewebs.com/hansson29/ved2.jpg
Här sitter den på väggen
 
Hur upplever du effekten av den, har du fått igen några kronor av uppvärmningskostnaden? Går den att stänga av (med andra medel än att sätta ngt framför solcellen)?
 
Ja den går att stänga av.
Du kan välja strömbrytare eller regulator.

Jag vet inte om den har bidragit nått till uppvärmningen för huset står ouppvärmt på vintern.
Jag mätte lite i vintras
I huset var det 9 grader och den inblåsta luften var 26 grader
utomhus så var det 4 grader i skuggan.

Huset hade noll ventilation förrut så det blev en jäkla skillnad.
 
Andreas_Hansson skrev:
En bra solcell och fläkt är ju inte direkt billiga.
Kan ju tipsa om att conrad.se har ett litet solcellsdrivet ventilationssystem bestående av fläkt, solcell, konsoll och kabel. 5W, 61 kbm/tim vid full effekt. Kostar drygt 800 kr. Frågan är om det räcker och om den fungerar tilfredställande. Återkommer om ni vill det eftersom jag ska hämta ut min på ICA imorgon.
 
Och just detta ventilation använde jag för min solfangare
Fungerar bra hittils

Hobbit
 
Japp har just packat upp och testat den inomhus i solen från fönstret. Funkar som förväntat!

Uppdaterat: Bättre än förväntat... Fläkten snurrar på lite även när det är molnigt ute. Frågan är bara om själva luftsolfångaren ger något via diffus instrålning.
 
J
Andreas_Hansson skrev:
Jag har en solarventi sv7a.
Funderade på att bygga själv men skulle nog aldrig få sätta upp ett själcbygge på väggen för frugan. Sen vet jag inte om man spar så mycket pengar på att bygga själv.

En bra solcell och fläkt är ju inte direkt billiga.

Tycker den funkar jäkligt bra iallafall.
Sommarstuge doften försvann från huset.
[länk]
Här sitter den på väggen

Kan du inte öppna den och ta en bild?

Har grym lust att bygga en egen som då blir som man vill själv.
 
Kasch, hade inte du byggt en egen luftsolfångare? Fungerade den inte eller blev du lite lat för att bygga en större? Eller var det estetiska som var problemet?
 
J
Andreas_Hansson skrev:
nej det har jag ingen lust med.
kolla www.24volt.eu
ok :)

Tack för länken.

Fattar dock inte vart kommer tilluften in?

Borde man inte suga ut luft från huset i ena ändan och sedan med fläkten trycka in det i andra ändan?

Om man t.ex. har 11c inne och det är 4c ute så borde det väl vara bättre att värma ta in inneluft i solarventi för att värma upp den?

:confused:

Borde inte en sådan här fungera kanon till att reglera att den inte går baklänges när det är kallare ute än inne?

http://www.liljengrens.se/products_info.php?lang=sverige&prod=v&subpage=tech
 
Redigerat av moderator:
Vitsen med att ta in luften utifrån och leda den genom solfångaren är att du då får in frisk och syrerik luft, vilket du inte får om du tar luften innifrån. Då kommer samma gamla luft bara att cirkulera runt. Visserligen kommer temperaturhöjningen på luften att bli något högre men jag föredrar i alla fall frisk luft utifrån.
 
Och den är dessutom antagligen torrare
 
J
tompas11 skrev:
Vitsen med att ta in luften utifrån och leda den genom solfångaren är att du då får in frisk och syrerik luft, vilket du inte får om du tar luften innifrån. Då kommer samma gamla luft bara att cirkulera runt. Visserligen kommer temperaturhöjningen på luften att bli något högre men jag föredrar i alla fall frisk luft utifrån.
Spelar ju inte roll om luften är syrerik och "frisk" om syftet bara är att hålla temperaturen på en högre nivå.

Jag skall dessutom ha den i förråd och en till i en sjöbod så att det blir fräsk luft får övriga ventiler styra.

Andreas_Hansson skrev:
Och den är dessutom antagligen torrare
Hehe inte där jag bor

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.