Hej.

Tanken var att bara köpa färg och måla om min grund men det visar sig att jag antagligen har plastfärg på grunden som jag vill bli av med.

Ser två alternativ här. Experterna får gärna rätt mig om jag tänker fel eller så.

Alternativ 1: är att bara putsa rätt på färgen. Vattna sen tunnputs. Någon millimeter tjockt lager bara. Sedan måla på putsen med silikatfärg.

Alternativ 2: är att jag slipar hela jävla grunden till färgrent för att sedan tunnputsa alltihop någon millimeter tjockt bara och sedan måla.

Som ni märker är jag ute efter att enbart bli av med färgen och sen "spackla" ut ojämnheter för att sedan måla.
Finns alternativet att fortsätta med platsfärg också men det vetifan om jag vill eftersom huset inte mår bra av det även om det klarat sig bra hittentills.

Tar tacksamt emot tips tricks tankar och expertråd.
 
  • Gilla
Walle_Norrland_Skåne
  • Laddar…
Om du bara täcker färgen så har du inte löst problemet med att den eventuellt är för tät. Dessutom kommer putsen utanpå att lossna när färgen börjar flagna...
Ska du byta till en diffusionsöppen lösning så måste du tyvärr bort med den gamla färgen. Borde inte vara något jättejobb med vinkelslip med stålborste?
 
Står inför samma jobb. Då får gärna återkoppla hur du löser det hela.

För att minimera jobbet slipa/skrapa/borsta tänker jag ta bort 1/3 av färgen hyffsat jämt utspritt men med fokus där putsen/färgen sitter dåligt. Har läst någonstans att det ska räcka för fuktvandringen. Kan inte hitta källa.

Lurar på att hyra en slip och dra över, komplettera med stålborste och skrapa.
 
Ja jag kollar på diverse lösningar. Diamantkrona känns väl tyvärr smärtfriast..
 
B
B BSOD skrev:
[länk]

För att ta bort färg. Tycker diamantklingan är bättre när man vill avverka material. Men för färg är stålborsten bättre tycker jag.

Men ha skyddsglasögon, hanskar och rejäla kläder. Det har släppt en och annan sådan där stålbit när jag kört med vinkelslip. De far som projektiler.
Är inte den stålborsten lite opraktiskt?

Kånka runt på en bänkslipmaskin för att slipa grunden...
 
  • Haha
Chiippe
  • Laddar…
B
useless useless skrev:
Är inte den stålborsten lite opraktiskt?

Kånka runt på en bänkslipmaskin för att slipa grunden...
Haha, det har du rätt i! Var en som passar i vinkelslip som jag avsåg att länka till!
 
Men stålborsten, slipar den birt färgen verkligen? Har provat i källaren inomhus, visserligen med skruvdragare, men med misslyckat resultat. Kopplar man en sån på vinkelslipen så åker färgen av alltså?
 
När det gäller färgborttagning kan jag varmt rekommendera färgborttagningsmedel (finns bla på Biltema), låt det verka länge, typ över natten. Kan även vara en fördel att täcka för det om det står i direkt solsken (södervägg) med tex en skiva lutad mot fasaden, för att det inte ska torka ut. Alternativt pensla på på kvällen. Jag tror att stålborste på vinkelslip fortfarande är modellen då ytan torde vara för skrovlig för att skrapa, men genom att förbehandla färgen så går det sju resor lättare att få bort den. Jag har iofs bara testat denna metod på trä och stål, men det spar mycket arbete där.

Lycka till!(y)
 
Keexet Keexet skrev:
När det gäller färgborttagning kan jag varmt rekommendera färgborttagningsmedel (finns bla på Biltema), låt det verka länge, typ över natten. Kan även vara en fördel att täcka för det om det står i direkt solsken (södervägg) med tex en skiva lutad mot fasaden, för att det inte ska torka ut. Alternativt pensla på på kvällen. Jag tror att stålborste på vinkelslip fortfarande är modellen då ytan torde vara för skrovlig för att skrapa, men genom att förbehandla färgen så går det sju resor lättare att få bort den. Jag har iofs bara testat denna metod på trä och stål, men det spar mycket arbete där.

Lycka till!(y)
Har googlat och letat efter färgborttagning för betong på internet men ej hittat något. Får googla igen kanske :)
 
Åk och hyr en flexslip med diamantskiva på valfri maskinuthyrning, eventuellt en byggdammsugare med om du inte har någon.
Då är det där jobbet snart gjort.
Jobbigt kommer det vara och varmt. Men jag skulle tro att det är det snabbaste sättet.

Roterande rörelser.
 
MarcusRask MarcusRask skrev:
Har googlat och letat efter färgborttagning för betong på internet men ej hittat något. Får googla igen kanske :)
Kan du inte köpa en burk färgborttagningsmedel och testa på en liten yta? Det hade varit väldigt trevligt om det hade fungerat.

/PM
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.