Törs man ta bort pappen vid takomläggning när det finns risk för regn? Vet inte hur det ser ut under så det kan ta tid att få dit ny papp.
Kan man lägga på ny papp om råsponten är fuktig?

jonas
 
Varför ska du ta bort pappen? Ser råsponten bra ut underifrån så finns det inget skäl att ta bort pappen.
Bara genom att ta bort läkten så kommer det regna in i huset så att ta bort pappen vid risk för regn känns inte så smart. Om du nu inte vill täcka hela taket med presenning vill säga.
 
Råsponten ser inte bra ut på insidan vid ett visst parti, därför måste jag ta bort pappen för att kolla mer.
Läkten skall bytas ut och jag är införstådd med att pappen blir som en sil då läkten försvinner. Men problemet är det ostadiga vädret som man inget kan göra något åt och det tar ju någon dag att ta bort läkt + papp och ev rep av råspont innan man kan lägga på ett skyddande lager undderlagspapp.
Vågar man chansa? Vill helst vara klar med borttagning av läkt o ev papp rep innan helgen då jag kommer att få hjälp med att just sätta dit ny papp och läkt.
 
Mikael_L
Jag tycker ni ska förbereda er genom att ha en pressening tillhands.
Dels är det tråkigt om takkonstruktionen blir blöt och det kanske t.om kommer vatten ner i innertak osv. Sen kan råsponten slå sig om den blir för blöt.
Ett tight tidsschema är givetvis också besvärligare.
 
Vi tog bort pannor och läkt på svärfars hus när vi bytte tak för en månad sedan. Sedan kom regnet... Resultatet kom ganska fort trots att pappen låg kvar (fast med spikhål naturligtvis) och nu får han måla om innertaket i vardagsrummet...

Kan du inte riva där som råsponten ser dålig ut och vid behov täcka den biten med presenning? Då slipper du ju köpa presenning till hela taket, även om det oxå är ett alternativ.
 
Det blir presenning på byggmax, ca 400 :- för 120 kvm.
Bort med läkt å ev papp, press på och det får regna hur det vill.
Sol och ny papp på taket och sen kan jag njuta av en Hof på nocken.
 
Låter som en bra lösning - särskilt bärsen. Den smakar extra bra när man byter tak... :-D
 
Hoppas det inte blir blåst för dig iaf.. då håller inte presseningarna från byggmax länge...

Vi hyrde "riktiga" 6x10 meter presseningar när vi bytte tak och det är jag glad för för det blåste som bara den... Tyvärr dyrt... 2 st kostade ca 2000kr för 1 månad..
 
Tog bort läkten och insåg att säkerhetsselet var ett bra inköp. Halt värre på den gamla pappen som släpper ytskikt direkt när man går på den. Lutning på 38 grader känns när det inte greppar under sulan.
Låter nog det mesta av gamla pappen sitta kvar. Tar dock bort vid takfot och vindskivor för att se om det inte är röta. Röta är det vid ena gavelns nederkant.
 
Man blir förvånad över hur bra pappen håller! Svärfar skulle byta all papp (på inrådan av byggfirman :)). Kåken är byggd -64 och råsponten såg som ny ut överallt utom på ett ställe där han haft ett genomslag. Men det visste vi redan eftersom det syntes från vinden.
 
Ny papp på taket, men hur gör jag vid takfoten och hängrännehållarna? Idag sitter hållarna ovanpå pappen utan takfotsplåt. Tänkte behålla dom som dom är och dra på fotplåt och ny papp ovanpå befintliga fästen, om det fungerar.
 
Du kan sätta tå plåten på bärlakten om du vill..
 
jaha... jag har börjat med takpappen (den gamla ligger kvar) och nu kommer regnet. ska jag då fortsätta spika papp eller ska jag invänta ett uppehåll?

smhi hade lovat regnfritt tills tors kväll, men som vanligt kan man inte lita på väderprognoser.
 
Vi lade om vårt tak nu i dagarna trots det ostadaiga vädret. vad ska man göra, vänta till nästa år eller? Det är bara att köra på! Upp med presennignar så löser det sig. Ta bara bort pappen där du vet råsponten är dålig, byt den och pappa om. Skulle du få ett läckage är det inte hela världen om du täpper igen. Kommer ingen ny fukt så torkar förmodligen den fukten som kommit in upp. I värst fall hyr en avfuktar och "dra" ut fukten ur väggarna. Spik fast presenningen med lite pappspik så ska det nog inte var någon fara.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.