Jag hade...

  • Antal röster
    4
  • Omröstningen stängd .
Jag har en betongplatta i garaget (som ligger i direkt anslutning med innerdörr till övriga huset) som jag ska göra om till boyta. Just nu är den helt oisolerad och väggar och golv samt undertak behöver lite kärlek.

Min hantverkare påstår att det är hål i huvudet ± att inte lägga vattenburen golvvärme i detta garage.

Jag ska använda garaget som grovingång, tvättstuga, pannrum och gym. Således tänkte jag ha rått betonggolv med undantag för gymet där jag kör dumpmatta/gymgolv på betongen Med detta i tanken förstår jag inte varför jag behöver golvvärme för det handlar ju INTE om komfort i detta fall, dessutom lär panna och torktumlare släppa en hel del värme.

Hantverkaren säger att om man gör om denna yta till boyta behöver man se över det faktum att fukt kan krypa in. Jag säger inget emot det men det känns såå overkill med shunt och sånt för endast detta rum..

Kan jag inte bara bila upp golvet och isolera samt flytspackla nytt och i värsta fall lägga lite elburen golvvärme, portabel eller ingjuten där man står och viker tvätt? Drar det inte bara massa onödiga kostnader med golvvärme här? Både i installation och drift?

Vad hade ni gjort?
 
Hej,

Ska du bila upp golvet lägga in ett kapilärbrytande lager med grus och isolera så blir vattenburen golvvärme ett självklart val. Den bästa driftkostnaden för er del och den dagen man säljer huset så står ett vattenburet värmesystem mycket högre i kurs än elburen golvvärme.
 
partyoverallt partyoverallt skrev:
Kan jag inte bara bila upp golvet och isolera samt flytspackla nytt
Nej, du bilar upp golvet, isolerar och gjuter nytt.
 
Med tanke på att det står en panna och torktumlare i samma rum känns det som att termostaten kommer slå av ändå..

Andrahandsvärde försöker jag att inte väga in för mycket av andra skäl i detta hus
 
Nog känns det som att sätta in ett vattenburet element eller ev ett fläktelement om det ska vara i tvättstugan räcker. Som du skriver så känns det som golvvärme där kostar mer än det smakar.
 
V Vector skrev:
Nog känns det som att sätta in ett vattenburet element eller ev ett fläktelement om det ska vara i tvättstugan räcker. Som du skriver så känns det som golvvärme där kostar mer än det smakar.
Är övertygad men öppen för att jag har fel om det, men kanske är det bättre i fuktsynpunk. Det är egentligen där vågskålen är
 
useless useless skrev:
Nej, du bilar upp golvet, isolerar och gjuter nytt.
Haha yes. Same same but different
 
D Dr.L skrev:
Hej,

Ska du bila upp golvet lägga in ett kapilärbrytande lager med grus och isolera så blir vattenburen golvvärme ett självklart val. Den bästa driftkostnaden för er del och den dagen man säljer huset så står ett vattenburet värmesystem mycket högre i kurs än elburen golvvärme.
Med tanke på att det står en panna och torktumlare i samma rum känns det som att termostaten kommer slå av ändå..

Andrahandsvärde försöker jag att inte väga in för mycket av andra skäl i detta hus
 
Golvvärme har man för att öka komforten, inte för att få billigare uppvärmning.
Så om du inte värderar ett varmt golv just där väldigt högt så känns det som bortkastade pengar. Det är ju inte helt gratis att bila bort plattan, gräva ur en halvmeter och bygga ny isolerad platta.
 
useless useless skrev:
Golvvärme har man för att öka komforten, inte för att få billigare uppvärmning.
Så om du inte värderar ett varmt golv just där väldigt högt så känns det som bortkastade pengar. Det är ju inte helt gratis att bila bort plattan, gräva ur en halvmeter och bygga ny isolerad platta.
Jag tror ändå att plattan behöver bilas bort isoleras om, gjutas ny etc. Då denna yta byggdes i syfte av att vara biyta och nu ska den bli till boyta. Minst måste ny groda bilas upp för avlopp då panna och tvätt placeras i denna yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.