Vi har precis fått installerad vattenburen golvvärme i tvättstugan i källaren, som är kopplad till bergvärmen. Golvet är kallt.
Viss felsökning är gjord, men ingen lycka. Just nu är bergvärmen inställd på att ignorera utetemp (”sommarläge”), alla element är avstängda, cirkulationen är neddragen på minimum. Det för tvinga upp framledningstemp och att vattnet endast cirkulerar i tvättstugan. Men ingen skillnad. Min logik säger att framledningstempersturen från bergvärmpumpen är för låg. Vilken termostat (se bild) visar den? Hur höjer man framledningstemperaturen från pannan?

Det måste väl inte bli höst och kallt ute för att få bevisat att golvvärmen inte pajade uppvärmningen i hela huset?
 
  • Komplex uppsättning av vattenburen golvvärmesystem med flera ventiler och termostater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man brukar normalt ställa en min. Framledning som tvingar värmepumpen att skicka ut värme trots höga utomhustempersturer. Beroende på systemets uppbyggnad samt värmepumpens modell så kan det bli problematiskt om det enbart är denna lilla slingan som ska värmas.
 
Nu vet jag inte vilken pump du har men de enklaste är ju och få pumpen att tror det är vinter. På vår pump kan man lägga in ett offset på utegivare säg, -20 så den tror den tror att de är minusgrader ute.
 
  • Gilla
Fågelboo
  • Laddar…
D Dr.L skrev:
Man brukar normalt ställa en min. Framledning som tvingar värmepumpen att skicka ut värme trots höga utomhustempersturer. Beroende på systemets uppbyggnad samt värmepumpens modell så kan det bli problematiskt om det enbart är denna lilla slingan som ska värmas.
Troligtvis ja, eftersom det måste bli en viss temperaturskillnad mot returslingan för att den ska värma. Nu sammanföll installationen av golvvärmen med att det blev varmt ute, så jag vill bara ha bevisat att det funkar.
 
T
Vad har du för värmepump ? :thinking:
 
T tobbetk skrev:
Vad har du för värmepump ? :thinking:
En Thermia Classic, 15-20 år gammal men funkar bra ff.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.