Vi har anlitat en hantverkare med eget AB på en stor ö i Östersjön för att byta vindskivor och vattbrädor på tre gavelspetsar. Han ville inte lämna fast pris men eftersom vi kunde kunde bedöma att pris per tim och arbetstider skulle bli rimliga och att frun fanns på plats under arbetet så accepterade vi detta. Eftersom det blev ett löpanderäkning-arbete så skulle inköpt material också redovisas.

Innan arbetet påbörjades så erhöll hantverkaren foton på vår tidigare inköpta färgburk med uppgift om recept på kulör och där färgfabrik/typ tydligt framgick. En färg av alkydoljetyp för utomhus användning. Det blev dock ett annat färgfabrikat men korrekt kulörrecept. Vårt föreskrivna färgfabrikat fanns att tillgå på ön.

Fakturan kom snabbt med 10 dagar betaltid. Förutom att tiderna var saltade så var det inköpta materialet debiterat med ett påslag på handelspriset inklusive moms. Vi anser att inköpspriser ska redovisas ex moms plus ett rimligt påslag. Som slutkund ska man inte behöva betala moms på momsen.

Fråga 1, ska man acceptera ett annat färgfabrikat än det föreskrivna?
Fråga 2, är sättet att debitera inköpt material med moms på moms korrekt?
Fråga 3, vad är ett rimligt påslag för inköpt material?

80-
 
Fråga 1.
Kan inte tolka er information till er hantverkare som att det var "föreskrivet" ett särskilt fabrikat för färgen.
Så, Nej ni kan inte i efterhand kräva ett annat fabrikat.

Hantverkaren har betalat för materialet inklusive moms och då det fullt rimligt att hans påslag utgår från priset inklusive moms.

Rimligt påslag?
Frågan är snarare när är det ett orimligt högt påslag?
Själv hade jag inte accepterat mer än max 10% och upp till 30% är inte alls orimligt påslag.
 
Om man som köpare med foton specificerar ett viss typ/fabrikat så är väl det detsamma som att föreskriva vilket fabrikat vi vill ha. Hantverkaren har inte kommunicerat med oss om använda ett annat fabrikat.

Hantverkaren är registrerad för moms hos skattemyndigheten. Då drar han av all sin ingående moms från den moms som han debiterar slutkunden. Han betalar alltså ett pris exkl moms. I praktiken betyder det att han lägger på 25 % plus ett ytterligare vinstpåslag.

80-
 
Fråga 1:
Om ni bara skrivit ”Vi vill ha denna färgen” och skickat bilden, så har jag full förståelse för att hantverkaren tolkat det som ”Vi vill ha denna kulören”.

Fråga 2:
Det blir väl samma peng?
Du måste ju betala moms på påslaget.
X*Y*1,25 = X*1,25*Y

Fråga 3:
Jag tycker att allt mellan 10%-20% är normalt påslag, beroende på jobbets storlek.
20% på mindre jobb.
15% normalt.
10% på stora jobb.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
8 80- skrev:
Om man som köpare med foton specificerar ett viss typ/fabrikat så är väl det detsamma som att föreskriva vilket fabrikat vi vill ha. Hantverkaren har inte kommunicerat med oss om använda ett annat fabrikat.

Hantverkaren är registrerad för moms hos skattemyndigheten. Då drar han av all sin ingående moms från den moms som han debiterar slutkunden. Han betalar alltså ett pris exkl moms. I praktiken betyder det att han lägger på 25 % plus ett ytterligare vinstpåslag.

80-
Svar
Nej, ni har inte föreskrivet att det måste vara ett specifikt fabrikat.

Verkar som att ni försöker skylla ert eget misstag om att inte "föreskriva" på hantverkaren.

När jag försöker tyda vad ni har gjort så verkar det närmast som att ni har skickat ett foto på en färgburk samt skrivit vilken färgkod det var.
Ligger jag nära eller helt på sanningen?
 
Det kan inte vara mer entydigt än på bilden. Etikett för DRYGOLIN FÖNSTER & DÖRR färg i nyansen BLÅKLOCKE med kulörkod, från Byggman Gotland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Burk med JOTUN DRYGOLIN färg för fönster och dörrar, med etikett och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tacka möjligen hantverkaren för att han har köpt en annan färg, fönsterfärger tenderar att vara dyrare literpris på än fasadfärg och vindskivor målar man normalt med just fasadfärg. Dessutom är jag osäker på om drygolin ens säljs längre.

Ang momsen så far du med påståenden du inte har den blekaste aning om.
Enkelt förklarat i ditt fall så betalar företag moms på leverantörsfakturor, den summan som sen är påslag på till dig, får företaget betala ytterligare 25%moms på.
 
JanneJanne123
Från Jotuns produktinformation: ”Används på hyvlat trä som fönster, dörrar, garageportar, staket, trädgårdsmöbler. Mycket väderbeständig, har mycket god vidhäftning och flyter ut fint.”

Hade som tidigare nämnts snarare varit fel om hantverkaren hade använt den färgen till vindskivorna.
 
1. Nej. Så länge han använt samma färgkod så tycker jag att man får anse att det e ok. Förstår faktiskt inte problemet (speciellt då det är avskiljda trädetaljer), så vida han inte åkt långväga och fakturerat för detta för att köpa denna färg. Förmodligen köpt där han har konto…

2. Här har ni rätt. Han ska använda ex. Moms pris på lev.faktura+påslag och slutligen moms i fakturan till er. Kan absolut vara ett misstag från entreprenör/

3. 12-18 %
 
8 80- skrev:
Det kan inte vara mer entydigt än på bilden.[bild] [bild]

Det finns de som varken kan eller vill förstå.
Gissa vem jag syftar på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.