Tjingeling! Var ett tag sedan men nu är det dags att ta panelen till hjälp igen.

Kärleken vill ha ett betongbord till konferensbord på sitt kontor så jag har - efter att ha testat och donat i några veckor - fått till något som verkar vettigt. Men.... såpar.... blir ju jättebra tycker jag. Men hon vill ha en yta som ser "våt" ut. Som när det precis är nysåpat lixom. När det sedan torkar blir det ju ljust och matt igen (vilket jag tycker är snyggt).

Hur gör jag?

Kan tänka paraffinolja men det känns inte som ett alternativ. Har något inbyggt motstånd till den.

Alla svar mottages tacksamt - som vanligt - för att få den till att få den mörka och lite blanka looken. Vax? Och vilket i så fall?

Vaselin?
 
Kolla på TV4 och "Äntligen hemma" dom gjorde en bänkskiva i betong.
Vattenslipade den och behandlade den med något.

Du borde finna lite mera information där.

Eller gå in under tråden "kök" och sök på betong, vet att det finns länkar där till företag som säljer betongskivor och golv, dom vet kanske också vad du ska behandla din skiva med.
Lycka till!
 
hejsan,

Har för mig att det finns något som heter oxalolja, används för att behandla betonggolv, ger en slitstark och tät yta. OM jag minns rätt så blir resultatet blankt och ger en känsla av "våt".

Länge sedan men, kan var värt att kolla upp.

För övrigt finns det en del skoj hos finja....

http://www.finja.se/aktuell/pdfny/moebler_i_betong_www.pdf

Mvh
Jante
 
Mitt innlägg är kanske lite sent, men någon annan kan ju ha nytta av det ...

Det jag gjort med mina köksbänkskivor är att först oljat dem med parafinolja 3grr för att mätta skivan för att få den mörka ytan, efter något dygn torkat bort överflödig olja och sedan behandlat den med en härdande bänkskiveolja om egentligen är för kökskivor i trä men det funkade fint ändå. Den sista oljan poleras och ger en blankare yta.

Mitt tips är att ta och testa på en betongbit som inte ska användas och där se skillnaden på att bara använda träolja, prafinolja och kombinerat.
 
Efter mycket om och men och testande så slutade det med 2 strykningar vanlig trallolja för att få rätt nyans och för att binda upp dammet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.