Hej,
Har köpt mitt första hus och funderar på hur jag ska lösa det med ventilationen. Rummet har 1 kanal för inluft från fasaden och 2 stycken utkanaler med passivt drag rakt upp på taket. (Gul=inluft, röd=dagens IM kanal, grön=Tilltänkt kanal) se bifogad bild.

Tanken är att vi ska riva väggen och sätta spisfläkt ungefär där TM står idag varför den gröna kanalen hade varit optimal att använda.

Till saken hör nu att den kanalen högst troligt delas med badrummet på plan 2.

Finns det någon lösning utan att jag trycker in allt matos i badrummet?
 
  • Handritad planlösning av hus med markerade ventilationskanaler: gul för inluft, röd för befintlig och grön för tilltänkt kanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

En av de vanligaste brandorsakerna är torrkokning på hällen, dvs. det börjar brinna där och sen sprider branden sig lätt via imkanalen. För att förhindra att det snabbt börjar brinna på andra ställen i huset ska imkanalen vara brandisolerad från köket och hela vägen ut. Det låter också som olämpligt att göra så att eldslågor slår ut ut i badrummet på plan 2.

Enligt dagens riktlinjer ska det inte finnas någon tilluft i köket utan fläkten ska se till att det dras luft från sovrum och vardagsrum så att de rummen ventileras.
 
Det låter logiskt allt du säger men jag ställer mig frågande till att behöva bygga om huset till dagens standard vid renovering, eller är det verkligen så gemene man gör idag? Bjälklaget är i betong och att isolera dessa fullständigt ser jag som en omöjlighet utan att riva halva huset eller tänker jag fel?

Ventilationskanalen är bra stor (ca 25-30 cm i diameter), skulle en smalare kanal från övervåningens badrum gå inuti denna kanal upp till taket?

Skulle verkligen vilja slippa att sänka ned taket och dra en kanal till ursprunglig utkanal.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
O Oscar Se skrev:
Ventilationskanalen är bra stor (ca 25-30 cm i diameter), skulle en smalare kanal från övervåningens badrum gå inuti denna kanal upp till taket?
NEJ!
En imkanal ska kunna rengöras.
 
Tack för svar! Låter som att ursprunglig kanal är att föredra för att inte riskera tråkigheter.
 
O Oscar Se skrev:
Det låter logiskt allt du säger men jag ställer mig frågande till att behöva bygga om huset till dagens standard vid renovering, eller är det verkligen så gemene man gör idag? Bjälklaget är i betong och att isolera dessa fullständigt ser jag som en omöjlighet utan att riva halva huset eller tänker jag fel?
Ventilationskanalen är bra stor (ca 25-30 cm i diameter), skulle en smalare kanal från övervåningens badrum gå inuti denna kanal upp till taket?

Skulle verkligen vilja slippa att sänka ned taket och dra en kanal till ursprunglig utkanal.
Hej,

du får inte utföra en inkanal utan brandisolering enligt gällande regelverk. Dessutom kommer du trycka ut matos i badrummet när fläkten går. Det enkla alternativet är en en fläkt med kolfilter som inte ansluts till ventilationen.
 
  • Gilla
Oscar Se
  • Laddar…
D Dr.L skrev:
Hej,

du får inte utföra en inkanal utan brandisolering enligt gällande regelverk. Dessutom kommer du trycka ut matos i badrummet när fläkten går. Det enkla alternativet är en en fläkt med kolfilter som inte ansluts till ventilationen.
Fastigheten är från 1969, vågar man lita på att befintlig IM-kanal är isolerad ?
 
D Dr.L skrev:
Dessutom kommer du trycka ut matos i badrummet när fläkten går.
Den biten går enkelt att lösa med en alliansfläkt på vinden/taket.
 
O Oscar Se skrev:
Fastigheten är från 1969, vågar man lita på att befintlig IM-kanal är isolerad ?

Hej,

Det är den troligtvis inte, vi håller själva på med en köksrenovering och behövde justera ventilationen för att passa den nya planlösningen. Vårt hus byggt 72 hade inte en isolerad im-kanal, man hade samlat im-kanal och avluft i ett schakt och fyllt detta med isolering.
 
  • Gilla
Oscar Se
  • Laddar…
D Dr.L skrev:
Hej,

Det är den troligtvis inte, vi håller själva på med en köksrenovering och behövde justera ventilationen för att passa den nya planlösningen. Vårt hus byggt 72 hade inte en isolerad im-kanal, man hade samlat im-kanal och avluft i ett schakt och fyllt detta med isolering.
Ja se där man är inte ensam med en sån problemställning.

Förstår jag det rätt då alltså om nu gud förbjude att spis och fläkt går sönder i befintlig planlösning och måste bytas, kommer jag behöva göra om hela ventilationen i dagens standard?
 
Om befintlig kanal är ca 25-30cm i diameter (utvändigt) så lär den vara isolerad. Normal kanaldiameter borde vara 125 mm eller möjligen 160 som imkanal.
Imkanalen ska brandisoleras EI 15 inom din bostad, eller ha minst 30 mm skyddsavstånd till brännbara byggnadsdelar.
EI 15-isolering av stenull brukar vara 30 mm tjock
 
O Oscar Se skrev:
Fastigheten är från 1969, vågar man lita på att befintlig IM-kanal är isolerad ?
Nu när du skrev årtalet igen så kom jag att tänka på att kanalerna troligen är eternitkanaler, de är relativt brandskyddade, men de brukar vara fyrkantiga.

Förr så ingick imkanalen i villor sotarens lagstadgade kontroll/rengöring, men det ändrades på typ 90-talet till att övergå i fastighetsgränsen åtaganden.

Vid val av köksfläkt så är det fettfiltret och luftmängden som är de två viktigaste parametrarna. Samt att man rengör fettfiltret ”ofta”.
På så sätt så minskar risken för att imkanalens brandskydd behöver ”användas”.


O Oscar Se skrev:
Förstår jag det rätt då alltså om nu gud förbjude att spis och fläkt går sönder i befintlig planlösning och måste bytas, kommer jag behöva göra om hela ventilationen i dagens standard?
Vad har ni för uppvärmning idag? Vad var det från början?

Troligen ved eller olja från början.

Om ni inte har en murstock som är kontinuerligt uppvärmd så finns risken att ni har relativt dålig luftombyte.


Vid den gröna ringen på ritningen så är väggen ”dubbelt så tjock” det tyder på någon typ av murstock. Frågan är om alla kanaler går in i en gemensam murstock med separat kanaler.

Innan du gör något mer i någon planering så rekommenderar jag att du kollar upp exakt hur kanalerna går.
Det finns olika typer av rökpatroner att köpa, de kan man föra in i de olika kanalerna och se vart röken hamnar.
 
  • Gilla
Oscar Se
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Innan du gör något mer i någon planering så rekommenderar jag att du kollar upp exakt hur kanalerna går.
Det finns olika typer av rökpatroner att köpa, de kan man föra in i de olika kanalerna och se vart röken hamnar.
Låter som en bra idé! Tack för all hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.