Hej,
Jag står i startgroparna för att lägga laminatgolv på hela första planet i vårt radhus. Önskan är att lägga golvet utan att ha trösklar mellan kök och vardagsrum.
Jag har nu öppnat upp både köket och vardagsrummet och har upptäckt att det är någon/några mm skillnad mellan kök och vardagsrum. Med tanke på att jag tänker lägga 8 mm laminat som inte kommer kunna ta höjdskillnaden bra, Finns det något enkelt sätt att få samma nivå utan att gjuta/slipa och slippa trösklar mellan rummen?
 
  • Planritning av ett radhus med handskrivna mått och anteckningar för byggplanering av laminatgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sittställning
Golvfoam, är det vara 1-2mm så bara kör!
 
  • Gilla
Oscar Se
  • Laddar…
För en som är ny i renoveringssvängen, är golvfoam samma sak som den matta som jag antar att jag behöver då det ska läggas rätt på betongen?
 
Sittställning
AA men typ, finns väl lite att tänka på ang. Fukt och trä golv så Google på golvfoam betonggolv eller något så kommer du hitta massor med info du kan behöva tänka på. Vet inte dina förutsättningar direkt så du gör nog bäst i forska lite
 
  • Gilla
Oscar Se
  • Laddar…
BirgitS
O Oscar Se skrev:
Jag har nu öppnat upp både köket och vardagsrummet och har upptäckt att det är någon/några mm skillnad mellan kök och vardagsrum. Med tanke på att jag tänker lägga 8 mm laminat som inte kommer kunna ta höjdskillnaden bra, Finns det något enkelt sätt att få samma nivå utan att gjuta/slipa och slippa trösklar mellan rummen?
Hur stora skillnader klarar golvet enligt läggningsinstruktionen?
Lumppapp, som är 1 mm tjock, kan användas för att utjämna höjdskillnader som är mer än 1 mm.
 
  • Gilla
Oscar Se
  • Laddar…
Tänk på att sammanhängande golv mellan två rum ska kunna röra sig beroende av årstid, finns risk att golvet går isär i en skarv. Gäller även laminatgolv.
 
  • Gilla
Oscar Se
  • Laddar…
Efter kontroll är det inte många mm som skiljer och skulle säkert kunna lägga papp för att jämna ut det sista. Men med tanke på som flera av er nämner att golvet behöver kunna röra på sig landar jag nog i att ha en liten tröskel mellan rummen för att undvika problem. Tack för all hjälp hittills ! :)
 
Sittställning
O Oscar Se skrev:
Efter kontroll är det inte många mm som skiljer och skulle säkert kunna lägga papp för att jämna ut det sista. Men med tanke på som flera av er nämner att golvet behöver kunna röra på sig landar jag nog i att ha en liten tröskel mellan rummen för att undvika problem. Tack för all hjälp hittills ! :)
Snyggast utan ;)
 
  • Gilla
Oscar Se
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.