Hej

Har en takstol som hamnar precis ovanför min tänkta dragning av ventilation.

Bild 1 visar röret i rött som är problemet.
3D-modell av en röd ventilationsledning som kolliderar med takstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2 visar allt ovanifrån, 2 st ventrör dim 125 med isolering c:a 210mm, gröna röret gör att jag inte kan flytta det röda längre bort utan att göra större trumma, vilket jag inte vill då kaminen ska stå framför den sneda väggen.
3D-modellerad bild som visar takstolar och rördragning för ventilation där ett rött och ett grönt rör korsar varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 3. Vill då kapa av underram / hanbjälke och laska ovan alternativt göra något annat, det borde vara möjligt så att jag kan få mitt rör på rätt plats?
CAD-ritning som visar ett rött ventilationsrör i konflikt med en takstol, intill ett grönt rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
Mina två cent är att göra trumman större, vilket du inte vill göra. Eller sätta bjälken högre upp i hela dess längd, det är inte lämplig att skarva som du tänkt när det är såpass höga dragspänningar som det är i underarmarna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Måste de vara isolerade? Man brukar bara isolera rören om de går i ett kallt utrymme.
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Plattjärn är väldigt bra på "dragande krafter", viket (vad jag kan se) är vad du saknar i dina ritningar.
Om du kunde "bygga ut" takstolen så att du kan lägga t.ex. ett 50x5mm plattjärn på vardera sida ventilationsröret längst ner på takstolen så är min känsla att du skulle vara hemma med väldigt god marginal.

Fast innan jag börjar bråka med sånt skulle jag undersöka Robert-san01's kommentar väldigt noggrannt!
 
  • Gilla
Hojte
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Plattjärn är väldigt bra på "dragande krafter", viket (vad jag kan se) är vad du saknar i dina ritningar.
Om du kunde "bygga ut" takstolen så att du kan lägga t.ex. ett 50x5mm plattjärn på vardera sida ventilationsröret längst ner på takstolen så är min känsla att du skulle vara hemma med väldigt god marginal.

Fast innan jag börjar bråka med sånt skulle jag undersöka Robert-san01's kommentar väldigt noggrannt!
Då får jag sätta dit de innan jag kapar så de tar upp lasten. Vill helst sätta något över som på bilden men med skruvbleck.
Får se om det får plats rätt mängd för att klara den dragande kraften.
 
R Robert-san01 skrev:
Måste de vara isolerade? Man brukar bara isolera rören om de går i ett kallt utrymme.
Det är kallvind där takstolen är, idag 95mm tak isolering kommer att bli mer men kanske inte i sommar då det är en helt del annat att göra i huset. Så röret är ovanför isoleringen med ca 80mm
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Mina två cent är att göra trumman större, vilket du inte vill göra. Eller sätta bjälken högre upp i hela dess längd, det är inte lämplig att skarva som du tänkt när det är såpass höga dragspänningar som det är i underarmarna.
Finns det program som kan kalkylera dragpåkänning gratis, annars är väll trusscon det enda som finns vad jag vet.
 
BirgitS
Glöm inte bort att ingrepp i bärande konstruktioner kräver en godkänd bygganmälan innan arbetet påbörjas.
 
  • Gilla
pjapen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Glöm inte bort att ingrepp i bärande konstruktioner kräver en godkänd bygganmälan innan arbetet påbörjas.
Ska ändra vent samt bygga om lite i fasad så har samtal med BN redan nu.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Är det tilluft och frånluft dom 2 rören eller hade det gått att sy ihop dom till 1 rör?

Hade det inte gått att gå över takstolen och bara gå nära det gröna röret?
 
Hojte Hojte skrev:
Är det tilluft och frånluft dom 2 rören eller hade det gått att sy ihop dom till 1 rör?

Hade det inte gått att gå över takstolen och bara gå nära det gröna röret?
Det är till och från så går inte slå ihop.
 
Hej,
Har en liknande fråga. Skulle behöva karva av en liten bit av limträbalkar till tak där det går upp i nock för ventilationskanaler. Balken är 315 mm tjock och skull behöva karva ut en liten rundad del för ventilationsrör på som ska få plats under. Röret är 125 mm och jag behöver 30 mm av balken där röret ska passera. Tror ni detta går att göra utan att påverka konstruktionen för mycket? Om inte, kan jag förstärka balken med spikbläck eller liknande ovan det lilla hålet?
Schematisk illustration av en limträbalk med markerad rundad utsågning för ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.