Har börjat märka av att altanen "sluttar" lite utåt, den har helt enkelt satt sig rejält..

Sedan är den lite "vågig" om man kollar sträckan längs med (ca 12m)

Kanske inte så konstigt då jag snarare var snabb är noggrann när den sattes upp

Tänkte först ta in hjälp för att rikta upp den.. men när jag fick höra att "kanske 50 000" före ROT,
så svalnade intresset något, faktum är att den går att leva med som den är i dagsläget - även om man nu gärna skulle vilja ordna fler stolpar, lite nya bärlinor osv

Tror ni jag klarar det på egen hand? (svårt att säga..)

Kändes som att man kan komma undan med kanske 10k i material, och då finns det pengar över till annat också

Har en del erfarenhet av snickrande, byggt friggebodar, altaner carport, utbyggnad osv..

Däremot har jag inte det bästa ögonmått vad gäller längre byggnationer (altanen är 12 x 6m),
och det faktum att marken här är väldigt lerig (pga att det för extremt länge sedan var en tjärn typ)

Frågan just nu är alltså.. kommer jag lyckas få det stabilt nog?

Nuvarande altan har ju hållit bra i ca 7 år, innan en bärlina gav sig,
borde naturligtvis inte kört lecablock men ekonomin tillät inte annat just då

Det är väl egentligen bara att plocka av trallen och börja rikta upp noggrant till att börja med?
 
N najks skrev:
Frågan just nu är alltså.. kommer jag lyckas få det stabilt nog?
Ja om du gör rätt :)

Ligger alltså bärlinorna på lecablock som ligger direkt på den leriga marken?
Tänker i sånt fall att det enklaste sättet är:
Ta bort ett lecablock i taget, gräv ur lite mer, i med lite mackadam och sätt sedan en justerbar terassfot mellan lecablock och bärlina.

På sätt kan du justera på ett enkelt sätt individuellt för varje bärlina. Och nästa gång det sätter sig så kan du bara lossa trallen där det behövs och justera.
 
maah maah skrev:
Ja om du gör rätt :)

Ligger alltså bärlinorna på lecablock som ligger direkt på den leriga marken?
Tänker i sånt fall att det enklaste sättet är:
Ta bort ett lecablock i taget, gräv ur lite mer, i med lite mackadam och sätt sedan en justerbar terassfot mellan lecablock och bärlina.

På sätt kan du justera på ett enkelt sätt individuellt för varje bärlina. Och nästa gång det sätter sig så kan du bara lossa trallen där det behövs och justera.
Jo det var ett dåligt beslut och ett snabbt jobb, men har ändå hållit nästan 7 år

Precis min tanke.. fast jag plockar nog av all trall, sedan grus av mindre dimension, marksten, och plint på det, med justerarbar balksko, och såklart även minst två bärlinor eftersom djupet är nästan 7m
 
Har räknat och mätt lite nu!

Altanen är 5m djup och 12m bred

Gissar på att man får räkna med två bärlinor på det djupet?

Angående plintar (betong med justerbar stolpsko), klarar man sig på 5st på 12m bredd?

Isf skulle det bli 5 x 2 rader = 10st

Som bärlina tänkte jag mig 45x175, det bör ju klara 2m mellan plintarna med marginal eller?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.