F frede skrev:
Hej!

Har efter många om och men fått tag i en snickare som skulle hjälpa mig att bygga ett enkelt attefallsförråd på 30 m2. Förklarade enkelt med planskiss och fasdadritning vad jag tänkt mig och han räknar på ett pris.
När jag försöker göra bygganmälan så vill kommunen ha in en teknisk sektionsritning för att ge starttillstånd. Vi pratar alltså inte bara höjder på golv, tak, och vinklar osv, utan med angivna virkesdimensioner, takstolsritning, infästningar och hela faderullan från grundläggning till tak för att kunna ta ställning till konstruktionen. Rimligt kan jag tycka. Då visar det visar sig att min snickare inte vet hur man tar fram en sådan ritning. Han vet hur han ska spika ihop skiten och hur mycket virke som krävs men kan inte ta fram en ritning för "det brukar mina kunder göra". Är jag helt fel ute om jag förväntar mig att en snickare (enmansbolag) som åtar sig att bygga ett förråd från en skiss även ska kunna ta fram en sektionsritning, eller är det fullt rimligt att kunden (som i detta fall inte kan något om byggnadsteknik) först ska hitta en arkitekt eller annan som kan skapa ritningar för att sedan kontakta en snickare med dessa som underlag?
Annan yrkesgrupp, om det ska vara officiellt.. de har säkert småskissat på ditt arbete - men det är mer som deras egna anteckningar! Inget de vill lämnas in officiellt på kommunen direkt. Det ansvaret får falla tillbaka på den som måste lämna in papper.

Med tanke på att kommunen gnällde (skickade tillbaka ansökan) på att vi hade skrivit takfallet i cm per meter.. för avrinningen.. istället för i grader :oops: så räckte det inte att anlita riktigt företag för sådant heller!

Gnället köpte dem 10 v till i hantering av bygglov iaf.. (vilket måste ha varit deras tanke från början..)
 
  • Gilla
  • Ledsen
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
F frede skrev:
@tommib Ja, jag har uppenbarligen helt orimliga förväntningar. Tänkte i mitt stilla sinne att ett enkelt förråd inte kräver anlitande av arkitekt, men får tydligen tänka om. Det är alltså så att "det inte är så svårt" för en total lekman att ta fram sektionsritningar men det är inte något man kan förvänta sig av en utbildad snickare.

Du har ju redan bestämt vad du tycker att din snickare borde kunna så varför fortsätter du örsa här?

Du har fel punkt slut.
 
  • Gilla
  • Älska
lunnabo och 2 till
  • Laddar…
Nissens
F frede skrev:
Min magkänsla säger att ingen byggnadskonstruktör eller arkitekt kommer kasta sig över det lilla (för en fackman) jobb som krävs för att göra en teknisk sektionsritning. Jag kan inte göra den då jag inte har kunskaper, trots att "det inte är så svårt" och jag förstår att man inte kan förvänta sig att snickaren har denna kunskap. Kan upplysa om att all annan dokumentation som situationsplan, fasadritning, sektionsritning osv. har jag tagit fram själv, det är "bara" denna tekniska ritning som jag behöver hjälp med och jag som lekman kan ingenting om hållfastheter så ingen ritning = inget startbesked = inget arbete. Ridå.
Har du märkt att ingen i tråden håller med dig?

Hur tolkar du det? Är det alla i tråden som har fel, eller kan det möjligen vara på ett annat sätt?

Du kan inte kräva av snickaren att hen skall ta fram ritningar åt dig, det är en annan profession som gör det helt enkelt.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tänker ni köpa takstolarna? Då ingår ritningar och beräkning.
Konstruerar man bara rimliga dimensioner på väggar så bör det räcka.

Jag ritade mina konstruktionsritningar samt bygglovsritningar själv 2017 och de blev godkända.
De krävde bara beräkningar på takstolarna då resten av huset var väldigt traditionellt uppbyggd.
Jag har köpt mina takstolar färdiga när jag byggde mittförråd/verkstad,fick inga ritningar,inga papper,bara takstolarna.byggda efter mina beräkningar, "Svenskt Trä"har tabeller och konstruktioner på nätet.Jag ritade huset själv och behövde bara ritningar hur huset skulle se ut och material på tak och fasad,och dimensioner på takstolarna, givetvis på mm.papper.
Inga problem alls!
 
Nissens
N nissenhj skrev:
Med den inställning TS har är det inte så konstigt att hantverkare drar sig för att utföra jobb hos privatpersoner!
Nä, snickaren hade tur som fick jobbet avblåst innan det dök upp mer problem…
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
Som alla andra skriver, du som byggherre är ansvarig för ritning, snickare kan säkert ordna det om det ingår i din förfrågan men det finns inte ett krav att en snickare sak kunna uppföra en ritning, han ska däremot kunna följa / läsa en ritning. Tycker du däremot börjar i fel ända… kommunen behöver inte detaljera sektionsritning med fasad ritning och generell standard sektion om det är absolut nödvändigt vilket känns tveksamt om det är ett enkelt förråd o det finns på nätet. Tänk så här, skulle du förvänta dig att en bil montör/ mekaniker kan göra design o ritning på en bil ?… det är arkitekter / konstruktörer som upprättar dessa och du som byggherre är ansvarig. Inte snickare …
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tjena mannen!

Normalt tar man hjälp av en arkitekt för att ta fram en ritning till en fastighet.

I ditt fall: Ladda ner en standard ritning på ett Attefallshus, finns massvis om Du ägnar lite tid åt research.

Lycka till

F frede skrev:
Hej!

Har efter många om och men fått tag i en snickare som skulle hjälpa mig att bygga ett enkelt attefallsförråd på 30 m2. Förklarade enkelt med planskiss och fasdadritning vad jag tänkt mig och han räknar på ett pris.
När jag försöker göra bygganmälan så vill kommunen ha in en teknisk sektionsritning för att ge starttillstånd. Vi pratar alltså inte bara höjder på golv, tak, och vinklar osv, utan med angivna virkesdimensioner, takstolsritning, infästningar och hela faderullan från grundläggning till tak för att kunna ta ställning till konstruktionen. Rimligt kan jag tycka. Då visar det visar sig att min snickare inte vet hur man tar fram en sådan ritning. Han vet hur han ska spika ihop skiten och hur mycket virke som krävs men kan inte ta fram en ritning för "det brukar mina kunder göra". Är jag helt fel ute om jag förväntar mig att en snickare (enmansbolag) som åtar sig att bygga ett förråd från en skiss även ska kunna ta fram en sektionsritning, eller är det fullt rimligt att kunden (som i detta fall inte kan något om byggnadsteknik) först ska hitta en arkitekt eller annan som kan skapa ritningar för att sedan kontakta en snickare med dessa som underlag?
F frede skrev:
Hej!

Har efter många om och men fått tag i en snickare som skulle hjälpa mig att bygga ett enkelt attefallsförråd på 30 m2. Förklarade enkelt med planskiss och fasdadritning vad jag tänkt mig och han räknar på ett pris.
När jag försöker göra bygganmälan så vill kommunen ha in en teknisk sektionsritning för att ge starttillstånd. Vi pratar alltså inte bara höjder på golv, tak, och vinklar osv, utan med angivna virkesdimensioner, takstolsritning, infästningar och hela faderullan från grundläggning till tak för att kunna ta ställning till konstruktionen. Rimligt kan jag tycka. Då visar det visar sig att min snickare inte vet hur man tar fram en sådan ritning. Han vet hur han ska spika ihop skiten och hur mycket virke som krävs men kan inte ta fram en ritning för "det brukar mina kunder göra". Är jag helt fel ute om jag förväntar mig att en snickare (enmansbolag) som åtar sig att bygga ett förråd från en skiss även ska kunna ta fram en sektionsritning, eller är det fullt rimligt att kunden (som i detta fall inte kan något om byggnadsteknik) först ska hitta en arkitekt eller annan som kan skapa ritningar för att sedan kontakta en snickare med dessa som underlag?
 
F frede skrev:
@topmount Det krävs inget ritprogram, utan det duger med en skiss på papper men det ska framgå allt det jag jag listar. Ger man ett pris på ett jobb har man rimligtvis tänkt sig en viss design och att från det skapa en ritning där konstruktionen framgår låter inte jättekomplicerat om man har fackkunskap.
Efter många om och men fick du tag på en snickare, sen när han inte gör konstruktions beskrivning avbryter du. Grattis!
 
  • Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
G Grumsgrums skrev:
Jag har köpt mina takstolar färdiga när jag byggde mittförråd/verkstad,fick inga ritningar,inga papper,bara takstolarna.byggda efter mina beräkningar, "Svenskt Trä"har tabeller och konstruktioner på nätet.Jag ritade huset själv och behövde bara ritningar hur huset skulle se ut och material på tak och fasad,och dimensioner på takstolarna, givetvis på mm.papper.
Inga problem alls!
Nu skiljer det ofta en del mellan kommuner, och kanske är man extra tillåtande om det inte är en bostad...

För mig krävde de att takstolarna var beräknade av en sakkunnig, likadant för brorsan i grannkommunen.
Men i vårs fall rörde det sig om en bostad.

När bror byggde garage gick det bra med universella utdrag från en dimensioneringstabell.

Ville bara påpeka att det kan skilja mellan olika kommuner och till och med beroende av vem man pratar med på bygglovskontoret.

Ingen jag känner har behövt beräkna stommar, de blir ju per automatik oftast överstarka med dagens krav på väggtjocklek.
 
F frede skrev:
Hej!

Har efter många om och men fått tag i en snickare som skulle hjälpa mig att bygga ett enkelt attefallsförråd på 30 m2. Förklarade enkelt med planskiss och fasdadritning vad jag tänkt mig och han räknar på ett pris.
När jag försöker göra bygganmälan så vill kommunen ha in en teknisk sektionsritning för att ge starttillstånd. Vi pratar alltså inte bara höjder på golv, tak, och vinklar osv, utan med angivna virkesdimensioner, takstolsritning, infästningar och hela faderullan från grundläggning till tak för att kunna ta ställning till konstruktionen. Rimligt kan jag tycka. Då visar det visar sig att min snickare inte vet hur man tar fram en sådan ritning. Han vet hur han ska spika ihop skiten och hur mycket virke som krävs men kan inte ta fram en ritning för "det brukar mina kunder göra". Är jag helt fel ute om jag förväntar mig att en snickare (enmansbolag) som åtar sig att bygga ett förråd från en skiss även ska kunna ta fram en sektionsritning, eller är det fullt rimligt att kunden (som i detta fall inte kan något om byggnadsteknik) först ska hitta en arkitekt eller annan som kan skapa ritningar för att sedan kontakta en snickare med dessa som underlag?
Jag tycker inte du har så mycket fel som många här i tråden försöka påstå, du har helt klart kundskaber som många andre vill ha mycket nytta av och som du själv har nytta av i ditt projekt här.
Din tanke att en snickare bör kunde fixa en ritning är inte så mycket feltänkt, de flesta kan det troligen oxå, men inte alla vill göre det, eller kanske inte vill sätta sitt namn på ritningen och det kan vara frågan om tid och kostnad.

Om jag var dig vill jag börja med att kontakta byggnadsnämnden på din kommun och få helt klart besked om vilka ritningar / typ av ritningar de önskar till ditt projekt. Möt upp personligt och se till du får en bra kontakt med personen där. Du kanske redan har fått det, sen ta ett nytt kontakt med den snicker du redan har haft kontakt med och hör med han om han har några kontakter som kan fixa de ritningar som behövs, det är inte så ovanligt att mindre snickar firmaer eller enmanssnickare har bra kontakter som just fixar ritningar åt dem i olika projekt de tar åt sig.

Jag har själv en systerson som är snickarmäster och har ett enmans snicker firma som har sina faste kontakter när det behov för att få ritat något han inte själv har tid med eller kundskaber till, eller om det el - vvs eller annat han har behov av.
Sen är det ju också så att det olika från kommun till kommun och medarbetar på byggnadsnämnden, hur dem ser på olika ansökningar.

Jag vill påstå att vi inte kan bortse från att vist förekommer det att vissa personer som ser en underskrift och ett stämpel på ritningar som kommit in och det ett stämpel från ett stort väl rekommenderat arkitektfirmas som de ofta ser, så kan såna ritningar iblant gå smidigare genom granskningen, jämfört om det kommer in ritningar som är underskrevet med en hobby arkitekts underskrift.
Ja jag vet detta uttalande kanske retar noga, men sätt er ner o ta en kopp kaffe :rofl:

Även du säger själv att du inte har de kunskaper så du själv kan fixa ritningar vill jag nog säga dig emot och säga att vist kan du det, finns mycket hjälp och få om man bara googlar, men sen är det ju frågan om det lönsamt att själv sitta med det, ens egen tid har ju också ett pris skall vi inte glömma, sen vill man ju att allt skall gå så smidigt som möjligt vid ett sådan projekt.

Jag vill önska dig lycka till med det.:)(y)
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
T TheOtherDude skrev:
Tjena mannen!

Normalt tar man hjälp av en arkitekt för att ta fram en ritning till en fastighet.

I ditt fall: Ladda ner en standard ritning på ett Attefallshus, finns massvis om Du ägnar lite tid åt research.

Lycka till
Nja, mannen,.
Ritningar över en fastighet kallas i de flesta fall för karta, och tas oftast fram av en lantmätare. Men kartor verkar han redan ha fixat med.
 
Jag tror att TS fattade efter de första 80 svaren :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror att TS fattade efter de första 80 svaren :thinking:
:rofl::crysmile::crysmile:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror att TS fattade efter de första 80 svaren :thinking:
Eller sitter han och är sur att ingen håller med honom!
Blir nog lite jobb att hitta en ny snickare som vill bygga!
 
F frede skrev:
@tommib Ja, jag har uppenbarligen helt orimliga förväntningar. Tänkte i mitt stilla sinne att ett enkelt förråd inte kräver anlitande av arkitekt, men får tydligen tänka om. Det är alltså så att "det inte är så svårt" för en total lekman att ta fram sektionsritningar men det är inte något man kan förvänta sig av en utbildad snickare.
Ovanstående är en 100% korrekt beskrivning av verkligheten. Och kanske är det bäst så, hantverkare är nog dyra som det är ändå. Tänk positivt! Här finns lite pengar att spara om du gör ritningen själv.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.