JLyck JLyck skrev:
Nja. Är helt med på hur en trappkoppming funkar. Menade mer om en vanlig strömbrytare från Buster går att få återfjädrande och där igenom kunna användas med dosdimmer.
Fast då blir ju vriddimmrarna för 38 000:- överflödiga.
 
useless useless skrev:
Fast då blir ju vriddimmrarna för 38 000:- överflödiga.
Jo, men var för mitt egna allmäna vetande :geek: Har fortfarande svårt att smälta att man lägger 38’ på vriddimmers.
 
  • Gilla
Ctrlaltdelete
  • Laddar…
Det har troligen med design att göra. Därför har jag en sådan liggandes eftersom en i familjen beställde hem en pga designen. Ligger nu i kartongen.
 
  • Gilla
Ctrlaltdelete och 1 till
  • Laddar…
MrJay
JLyck JLyck skrev:
Har fortfarande svårt att smälta att man lägger 38’ på vriddimmers.
Köpte själv in ett antal liknande från Kina (100-500W belastning), 260kr/st. Funkar finfint och ser bra ut ;)
 
  • Gilla
Ctrlaltdelete
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Nja. Är helt med på hur en trappkoppming funkar. Menade mer om en vanlig strömbrytare från Buster går att få återfjädrande och där igenom kunna användas med dosdimmer.
Ja, och som jag skrev så är jag ingen el-expert men funktionen är som jag beskrev, inget annat var möjligt enligt vår elektriker när vi gjorde installationen för ca 2 år sedan. Sen om det är återfjädrande eller inte vet jag inte. Jag vet inte vad du menar med dos-dimmer. Som jag förstått det hos BP är det antingen dimmer eller brytare. Dom går att koppla till samma lampa men inte dimmer/dimmer till samma.
 
useless useless skrev:
Fast då blir ju vriddimmrarna för 38 000:- överflödiga.
byter ut hälften av dimmer mot såna med tryckknapp tror inte det kostade 38 var en del belysning med tror de kostar 1500kr styck
 
JLyck JLyck skrev:
Jo, men var för mitt egna allmäna vetande :geek: Har fortfarande svårt att smälta att man lägger 38’ på vriddimmers.
Skrev fel häng inte upp dig på det nu allting är väl beroende på vilken ekonomi man har med ?
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
38 000:- för några armaturer, dimmrar och strömställare är inte mycket när man bygger hus. Visst kan man kapa halva kostnaden om man köper nåt annat, men då får man ju inte det man vill ha...

Enda problemet/missuppfattningen här verkar vara att man inte kan styra en lampa med två dimmrar. Det kan bara vara en dimmer och en (eller flera) strömbrytare.
 
C Ctrlaltdelete skrev:
Skrev fel häng inte upp dig på det nu allting är väl beroende på vilken ekonomi man har med ?
C Ctrlaltdelete skrev:
byter ut hälften av dimmer mot såna med tryckknapp tror inte det kostade 38 var en del belysning med tror de kostar 1500kr styck
Inte kostnaden som sådan, mer att ”dimmers för 38 tusen” innebär en jävla massa dimmers. Men var det en felskrivning så pudlar jag.
 
Jag tror att man kan bygga något elektroniskt som fixar uppgiften att dimra från olika håll. Jag har en basidé men en mer elektronik-kunnig behövs för att realisera det.
Vad är det för last på detta? Jag antar en del LED-spottar?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror att man kan bygga något elektroniskt som fixar uppgiften att dimra från olika håll.
Ja. Dosdimmer kallas det visst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.