wildeside
S SueCia skrev:
Fast om du nu vet vad det borde stått istället för Gärna för du ju gärna säga det :)
Tycker du att snickaren vara.
Konstruktör
Arkitekt
Snickare
Ytterligare yrken snickare gärna ska ha utbildning och kunskap i
Plåtslagare
Rörmokare
elektriker
Markentreprenör.
mfl yrken
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
F frede skrev:
@tanaris Nej, eftersom han inte klarar av att ta fram ritningar på sin konstruktion så har jag sagt att jag avbryter, men tycker att det vore klädsamt att om man när man åtar sig ett jobb gör klart vad man förväntar sig för underlag.
Håller helt med dig här.
Självklart kan ”Gurra’s Bygg AB” ordna fram ritningar.
Du framförde dina önskemål till VD för bolaget ”Gurra’s Bygg AB” och du fick ett ärligt svar av VD att ”Gurra’s Bygg AB” förväntar sig att kunderna har med sig detta underlag, oseriöst.
Vem ”Gurra’s Bygg AB” utser att snickra(Snickaren) ihop lådan är en annan fråga.
 
F frede skrev:
Hej!

Är jag helt fel ute om jag förväntar mig att en snickare (enmansbolag) som åtar sig att bygga ett förråd från en skiss även ska kunna ta fram en sektionsritning, eller är det fullt rimligt att kunden (som i detta fall inte kan något om byggnadsteknik) först ska hitta en arkitekt eller annan som kan skapa ritningar för att sedan kontakta en snickare med dessa som underlag?
Jag gör mina ritningar själv. Inte så bökigt, med hjälp av Träguiden om du inte har allt för komplexa saker att bygga, där du kan få hjälp med alla dimensioner på bjälklag och tak, m.m.

https://www.traguiden.se/
 
  • Gilla
SNf och 1 till
  • Laddar…
Jag blir förvånad att kommunen kräver sektionsritning överhuvudtaget för ett attefallsförråd? Ska det inte räcka med en bygganmälan? :thinking:

Sedan brukar aldrig snickaren ta fram detta underlag nej. Det vanliga scenariot brukar vara att man pratar med en arkitekt först och sedan snickare, såvida man inte kan ta fram underlaget själv vilket inte brukar vara några större problem om man har lite intresse för det. Finns mycket färdigt att hitta på nätet redan som man kan göra justeringar efter eget behov.

Din snickare hade säkerligen kunnat lösa det om han ville, men som tidigare nämnt ingår det inte i hans arbetsuppgifter som snickare hur gärna du än vill det. Det kan vara ganska tidskrävande att rita och ibland är kommunen jobbig att ha o göra med och kräver justeringar med mera, det är enklare för dig att sitta o pilla med det på kvällarna. Jag hade inte heller åtagit mig detta om jag var snickare även om jag hade kunnat. Då hade jag hellre tagit ett annat jobb!

Med det sagt, istället för att du lägger din tid här på att svara alla så föreslår jag att du sätter dig ner och ritar en sektionsritning på ditt attefallsförråd så du blir klar istället! ;)

En snabb googling visar detta som en förklaring vad en sektionsritning bör innehålla:
https://www.ovanaker.se/boendeochmi...ggnad/sektionsritningfortillbyggnad.5282.html
Kanske kan du hitta liknande fast på din egen kommuns hemsida?

Dock är ovanstående ritningsförslag på ett hus, du ska ju bara ha ett enkelt förråd. Vilket skulle kunna se ut såhär, kompletterar med ovanstående mått som virkesdimensioner, takvinkel mm. Sedan får du rita det i rätt proportioner och skala dock.
orust-sektion-1024x723.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S
wildeside wildeside skrev:
Tycker du att snickaren vara.
Konstruktör
Arkitekt
Snickare
Gärna
Plåtslagare
Rörmokare
elektriker
Markentreprenör.
mfl yrken
Finns en anledning till att det finns olika yrkesgrupper.
Hur många yrken kan du själv?
wildeside wildeside skrev:
Tycker du att snickaren vara.
Konstruktör
Arkitekt
Snickare
Gärna
Plåtslagare
Rörmokare
elektriker
Markentreprenör.
mfl yrken
Finns en anledning till att det finns olika yrkesgrupper.
Hur många yrken kan du själv?
wildeside wildeside skrev:
Tycker du att snickaren vara.
Konstruktör
Arkitekt
Snickare
Gärna
Plåtslagare
Rörmokare
elektriker
Markentreprenör.
mfl yrken
Finns en anledning till att det finns olika yrkesgrupper.
Hur många yrken kan du själv?
År 2022 kanske man måste tänka lite mer modernt och inse att man måste ha större förståelse än bara ett sk fack som kommer ur gamla tiders skråväsen som är upprinnelsen till dagens sk fackindelning. Man kanske skall sluta prata om yrken på detta sätt och kanske prata om byggnadsmontörer eller byggnadstekniker. Det behövs inga datorer för att göra en enkel ritning eller mängdberäkning.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Jag tycker du ska vara glad att du hittat en hantverkare som vill jobba. Se till att få projektet gjort innan han försvinner. Marknaden är totalt skev.
Med den inställning TS har är det inte så konstigt att hantverkare drar sig för att utföra jobb hos privatpersoner!
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
wildeside
S SNf skrev:
År 2022 kanske man måste tänka lite mer modernt och inse att man måste ha större förståelse än bara ett sk fack som kommer ur gamla tiders skråväsen som är upprinnelsen till dagens sk fackindelning. Man kanske skall sluta prata om yrken på detta sätt och kanske prata om byggnadsmontörer eller byggnadstekniker. Det behövs inga datorer för att göra en enkel ritning eller mängdberäkning.
Nä det behövs ingen dator!
Men i våran underbara byråkratiska värld behöver du utbildning och ansvarsförsäkringar för att rita en ritning som du ansvarar i minst 10 år att den är korrekt ritad och hållfastighetsberäknad för att klara dej vid eventuellt åtal eller att bygget inte höll måtten och rasad ihop.
Till det räcker det inte med den företagsförsäkringen som dom flesta mindre byggföretag har.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
F frede skrev:
@wildeside Om man som bolag lämnar offert på ett arbete så tänker jag att det är rimligt att man kan utföra de moment som det innebär, eller tar in underentreprenörer för t.ex. markarbete eller elinstallation (som är gjort i det här fallet). Det är trots allt ett bolag och inte en anställd snickare som vi pratar om. Hade inte varit några konstigheter om han antingen lejt någon för detta eller gjort klart för mig att jag behöver tillhandahålla dessa underlag.
Din snickare lämnar offert på arbetet och kan kanske föreslå vanliga dimensioner, men han är inte konstruktör. Du behöver anlita en byggnadsingenjör med konstruktionskompetens som beräknar dimensioner och gör bygglovsritningar om bygglov krävs. Normalt krävs dock inte bygglovsritningar för attefallshus då det inte är en bygglovspliktig byggnad. Du behöver dock ritningar (bygghandlingar) och konstruktionsdokumentation som visar hur du har tänkt bygga och att byggnaden uppfyller BBR och EKS för att du skall få startbesked.

”Ett attefallshus ska bland annat följa Boverkets byggregler, BBR och Boverkets konstruktionsregler, EKS. Reglerna är olika beroende på vad ett attefallshus ska användas till. Till exempel ska ett attefallshus som ska användas för permanentboende ha alla bostadsfunktioner som ska finnas i en bostad. Det är exempelvis utrymmen för matlagning och personlig hygien och möjlighet att förvara saker. Attefallshus som ska användas för permanentboende ska också vara tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. För attefallshus som ska användas som fritidshus finns vissa undantag från kraven.”
 
Redigerat:
Hikkadu
F frede skrev:
@wildeside Om man som bolag lämnar offert på ett arbete så tänker jag att det är rimligt att man kan utföra de moment som det innebär, eller tar in underentreprenörer för t.ex. markarbete eller elinstallation (som är gjort i det här fallet). Det är trots allt ett bolag och inte en anställd snickare som vi pratar om. Hade inte varit några konstigheter om han antingen lejt någon för detta eller gjort klart för mig att jag behöver tillhandahålla dessa underlag.
Du är helt ute o reser i dina tankar. Du anlitar en enmansföretagare och förväntar dig att han skall sitta o göra ritningar till dig????? Har jobbat som anställd o egen företagare i över 40 år inom bygge och aldrig fått uppmaningen att jag skall ta fram ritningar. Det finns något som heter Arkitekter, jag tror inte att om du anlitat en sådan och sedan krävt att dom skulle bygga skiten också fått någon bra respons.
 
  • Gilla
  • Älska
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Det är ju för tusan 2 helt olika arbetsuppgifter att spika ihop din beställning, och att rita upp det du vill ha
Ska han fälla timmer och såga plank åxå åt dig ?
Stöpa taktegel ?

Ritning kan du göra själv med papper å penna, bara det inte ser amatörmässigt ut, och alla uppgifter kommer med
 
  • Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Enligt ditt resonemang så ska då även en arkitekt kunna bygga, en elektriker tillverka lampor och designa uttag, en taxichaufför kanske skall bygga bilar osv… ni har väl ändå en idé på det ni vill få byggt? Oftast har man ju ett underlag som snickaren går efter. Hur ska ni om annars kunna komma överens? Du ser en sak framför dig och snickaren en annan. En arkitekt behövs inte men som någon skrev en enkel skiss
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
[Som jag förstått det är snickarens normala job att bygga något, eventuellt efter riktning, inte att konstruera och rita dt som ska byggas QUOTE="frede, post: 4776274, member: 4778"]Hej!

Har efter många om och men fått tag i en snickare som skulle hjälpa mig att bygga ett enkelt attefallsförråd på 30 m2. Förklarade enkelt med planskiss och fasdadritning vad jag tänkt mig och han räknar på ett pris.
När jag försöker göra bygganmälan så vill kommunen ha in en teknisk sektionsritning för att ge starttillstånd. Vi pratar alltså inte bara höjder på golv, tak, och vinklar osv, utan med angivna virkesdimensioner, takstolsritning, infästningar och hela faderullan från grundläggning till tak för att kunna ta ställning till konstruktionen. Rimligt kan jag tycka. Då visar det visar sig att min snickare inte vet hur man tar fram en sådan ritning. Han vet hur han ska spika ihop skiten och hur mycket virke som krävs men kan inte ta fram en ritning för "det brukar mina kunder göra". Är jag helt fel ute om jag förväntar mig att en snickare (enmansbolag) som åtar sig att bygga ett förråd från en skiss även ska kunna ta fram en sektionsritning, eller är det fullt rimligt att kunden (som i detta fall inte kan något om byggnadsteknik) först ska hitta en arkitekt eller annan som kan skapa ritningar för att sedan kontakta en snickare med dessa som underlag?[/QUOTE]
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
F frede skrev:
@tanaris Nej, eftersom han inte klarar av att ta fram ritningar på sin konstruktion så har jag sagt att jag avbryter, men tycker att det vore klädsamt att om man när man åtar sig ett jobb gör klart vad man förväntar sig för underlag.
Du som byggherre har ett ansvar att ta fram de underlag som behövs för att få tillstånd att bygga. Det verkar som att du är dåligt påläst om vad som gäller.
 
  • Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F frede skrev:
Hej!

Har efter många om och men fått tag i en snickare som skulle hjälpa mig att bygga ett enkelt attefallsförråd på 30 m2. Förklarade enkelt med planskiss och fasdadritning vad jag tänkt mig och han räknar på ett pris.
När jag försöker göra bygganmälan så vill kommunen ha in en teknisk sektionsritning för att ge starttillstånd. Vi pratar alltså inte bara höjder på golv, tak, och vinklar osv, utan med angivna virkesdimensioner, takstolsritning, infästningar och hela faderullan från grundläggning till tak för att kunna ta ställning till konstruktionen. Rimligt kan jag tycka. Då visar det visar sig att min snickare inte vet hur man tar fram en sådan ritning. Han vet hur han ska spika ihop skiten och hur mycket virke som krävs men kan inte ta fram en ritning för "det brukar mina kunder göra". Är jag helt fel ute om jag förväntar mig att en snickare (enmansbolag) som åtar sig att bygga ett förråd från en skiss även ska kunna ta fram en sektionsritning, eller är det fullt rimligt att kunden (som i detta fall inte kan något om byggnadsteknik) först ska hitta en arkitekt eller annan som kan skapa ritningar för att sedan kontakta en snickare med dessa som underlag?
Snickaren i fråga kanske är mer slipad än ni kan ana! Han kan ju eventuellt tänka som så att: ritar jag det här så står jag som konstruktions ansvarig!
Och det är väl inte ngt han vill vara då kan jag tänka mig!
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F frede skrev:
Hej!

Har efter många om och men fått tag i en snickare som skulle hjälpa mig att bygga ett enkelt attefallsförråd på 30 m2. Förklarade enkelt med planskiss och fasdadritning vad jag tänkt mig och han räknar på ett pris.
När jag försöker göra bygganmälan så vill kommunen ha in en teknisk sektionsritning för att ge starttillstånd. Vi pratar alltså inte bara höjder på golv, tak, och vinklar osv, utan med angivna virkesdimensioner, takstolsritning, infästningar och hela faderullan från grundläggning till tak för att kunna ta ställning till konstruktionen. Rimligt kan jag tycka. Då visar det visar sig att min snickare inte vet hur man tar fram en sådan ritning. Han vet hur han ska spika ihop skiten och hur mycket virke som krävs men kan inte ta fram en ritning för "det brukar mina kunder göra". Är jag helt fel ute om jag förväntar mig att en snickare (enmansbolag) som åtar sig att bygga ett förråd från en skiss även ska kunna ta fram en sektionsritning, eller är det fullt rimligt att kunden (som i detta fall inte kan något om byggnadsteknik) först ska hitta en arkitekt eller annan som kan skapa ritningar för att sedan kontakta en snickare med dessa som underlag?
En Konstruktör tar fram en konstruktionsritning, och arkitekten tar fram arkitektritningen.
Aldrig hantverkarna.
Ritningar kostar och tas fram av dom som är utbildade att göra det.:D
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.